skippeer 381 Postad 15 April , 2019 Jag håller på att byta 6 skrovgenomföringar, 5 stycken går genom balsa sandwich där jag nu har fräst bort balsan och fyllt igen med epoxi och 1 styck genom enkellaminat (motorkylningen). Gemensamt för dessa 6 skrovgenomföringarna är att det finns en träring / trädistans under muttern till skrovgenomföringen. Vet någon varför orust varvet lade dit dem 2002, kan nyttan vara att agera lite som fjädrande utjämning? Jag lutar åt att skippa dem för de nya skrovgenomföringarna (i brons) har större muttrar än de gamla. Fotot taget med träringen / trädistansen liggandes på handfatet ifall någon undrar över underlaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 15 April , 2019 Så gjorde alla seriösa varv. Tanken är nog att få större styrka mot tex brytning. Efter ett tips så lägger jag en ring av polyeten, i det enklaste fallet, en bit från en skärbräda men nu har jag köpt en bit 10mm polyeten. Ska kanske inte behövas när man gjutit i epoxi men den dagen man ska byta så kan man värma och pilla bort polyetenet och enkelt få ut genomföringen. Sen ser det ju lite proffsigt ut också.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 381 Postad 15 April , 2019 Tackar för förklaringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser