Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Hur kommer båtintresset ventileras efter fenomenet forum avtagit?

Rekommendera Poster

Det är en fråga som dyker upp då och då på forum, även här. Jag hittade dock ingen aktuell tråd vid snabb sök.

 

När jag började kika och skriva på forum för snart 20år sedan öppnade sig en ny värld av kunnande och gemenskap. När det hela var som bäst kunde jag på ett av forumen sitta en regnig fredagkväll med en öl i handen och svara i olika trådar som var så aktiva att det gick att växelvis skriva i några trådar och få svar medan man skrev i de andra. Helt otrolig aktivitet...

 

Gradvis har det hela som de flesta vet sedan dalat till den palliativa verksamhet vi ser på många forum idag. Vissa forum har stängt ner, medan många andra är nere på ibland 10-20 högaktiva och ett stort antal som skriver då och då. Kikar man på senast skrivna inlägg är det då ofta inte ens samma dag längst ner på listan.

 

Frågan är ju då hur man skall resonera kring framtiden. Vissa människor är intresserade av det som är inne idag dvs samma personer som trimmade bilar när Street racing var inne, tränar eller cyklar idag. Men det finns ju också sådana som har ett stort intresse som består och de bör ju vilja ventilera detta även idag och framåt...

 

Facebook säger många, men jag hör sällan någon säga att det fungerar särskilt bra. Att de skulle ses på lokal i föreningar som det var förr tror jag inte heller:)

 

Så hur tror ni att framtiden kommer att se ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Facebook fungerar mycket bra. Det är framtiden för forum. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är inte säker på att fb är framtiden för något, men jag tror att för de som har intresse av att lära sig saker och gör saker själv med sin båt kommer behovet att dela kunskap alltid att finnas. 

Riktig kunskap av typen erfarenhet är värd mycket. 

Dessutom är det viktigt, (för mig), att andelen kunskap kontra åskiter är hög samt att tonen i gruppen är seriös och inte full av bajskastning.

Redigerad av StyrmanKarlsson
Kompletteing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All verksamhet förändras över tid, att forum likt detta skulle vara något undantag är otroligt.

 

Även båtlivet har förändrats, jag tror att allt färre kommer att äga sin båt, kanske leasing eller hyra en eftermiddag eller någon timma, då faller motorfrågorna bort med automatik.

 

Facebook ; snabbt ner till populäraste viken, lite fika, ut med några bilder, se vad fint vi har det, snabbt hem, några bilder när fikakorgen lastas in i nya bilen, ut med bilderna så att man blir bekräftad,  en bekant och vän blev intvingad i FB pga. en organisation han och jag deltar i informerar genom FB. när han varit på FB ca en vecka träffades vi han tog upp FB direkt "vilken jävla skit" var hans ordagranna kommentar, jag kan tyvärr inte säga emot honom.

 

När jag var ung var det ideellt arbete som gällde, ingen sysslar med det längre.

Ha en bra dag, jag ska snart flytta ombord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Silverfox59:

Facebook fungerar mycket bra. Det är framtiden för forum. 

Jag har inte ens FB, menar du alltså att det pågår betydligt fler och mer kvalitativa diskussioner kring dessa ämnen där redan idag?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Pentax:

en bekant och vän blev intvingad i FB pga. en organisation han och jag deltar i informerar genom FB. när han varit på FB ca en vecka träffades vi han tog upp FB direkt "vilken jävla skit" var hans ordagranna kommentar, jag kan tyvärr inte säga emot honom.

 

När jag var ung var det ideellt arbete som gällde, ingen sysslar med det längre.

 

 

Så var det för mig också.

Hade aldrig tänkt att gå med i Facebook, men en liten del av allt det ideella arbete jag deltar i har all sin information och alla arrangennag på Facebook.

Visst kan det bli lite trams på ett forum som MG - men det är ju en mild västanfläkt av all skit som skriv på de sociala medierna.

Ideellt arnbete - finns hur många människor som helst som sysslar med sånt även nu för tiden. Det beror på vilka kretsar man umgås och vad man ser som viktigt i livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Olleman82:

Jag har inte ens FB, menar du alltså att det pågår betydligt fler och mer kvalitativa diskussioner kring dessa ämnen där redan idag?

Absolut, enligt min mening. 

Här på MG är det ett gäng killar  som besitter en väldig kunskap. Men som jag känner det är de den sista generationen. Det blir färre inlägg här medan fb kan briljera med en väldig aktivitet och många spridda erfarenheter. 

Nackdelen med fb är att du måste fatta dig kort. För långa inlägg så orkar man inte läsa.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Silverfox59:

Absolut, enligt min mening. 

Här på MG är det ett gäng killar  som besitter en väldig kunskap. Men som jag känner det är de den sista generationen. Det blir färre inlägg här medan fb kan briljera med en väldig aktivitet och många spridda erfarenheter. 

Nackdelen med fb är att du måste fatta dig kort. För långa inlägg så orkar man inte läsa.  

Vilka grupper ska man kika i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 minuter sedan skrev Mange249:

Vilka grupper ska man kika i?

Båtsnack och tips. 7600 medlemmar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Nackdelen med fb är att du måste fatta dig kort. För långa inlägg så orkar man inte läsa.  

Där föll det direkt för mig :) Men det gjorde det redan för längesedan. Jag var nog tidig med att ha FB men var också väldigt tidig med att gå ur igen, tror det var 2008. Då behövdes en speciallänk som man fick googla sig fram till för att överhuvudtaget kunna gå ur...det var tider det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Olleman82:

Där föll det direkt för mig :) Men det gjorde det redan för längesedan. Jag var nog tidig med att ha FB men var också väldigt tidig med att gå ur igen, tror det var 2008. Då behövdes en speciallänk som man fick googla sig fram till för att överhuvudtaget kunna gå ur...det var tider det!

Det har hänt en del på 11 år på internet. Bland annat att Facebook har vi vuxna tagit över medan ungdomarna har lämnat för annan social media. 

För 11 år sedan var inte heller en smartphone något alla gick omkring med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har säkert sina fördelar men så länge jag inte måste skaffa det igen pga jobbet eller kanske barnen så är jag väldigt kontent med att slippa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Olleman82:

Jag har inte ens FB, menar du alltså att det pågår betydligt fler och mer kvalitativa diskussioner kring dessa ämnen där redan idag?

 

Våga vägra fejsbok.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Volvo_Penta:
2019-04-15 vid 10:52 skrev Olleman82:

Jag har inte ens FB, menar du alltså att det pågår betydligt fler och mer kvalitativa diskussioner kring dessa ämnen där redan idag?

 

Våga vägra fejsbok.

Som jag skrev i ett inlägg ovan, vågade jag länge vägra Facebook. Pga av en ideelt uppdrag med mest ungdomar blev jag tvungen att gå med för att få tillgång till all information och alla gitarrarangemang som ligger på gruppens Facebooksida.

Sen börjar jag blien allt tröttare gammal man med många vilopauser under dagen och "datorer och sån skit" är beroendeframkallande. På Facebook har jag gått med i allt fler grupper som rör el och elfel båtar mm. I gruppen elfel la man ut en bild på en dosa

, sär nån dragit på en gulgrön slag - sån som man drog på på den blanka jordtrån, vi kallade den mipolan - på en tråd som skribenten påstod var brun och rackade ner på en skyltkille som hade koplat in en skylt i den dosan. 

Jag har sett det mesta inom elfusk.Så fruktansvärt arga de blev på mig när jag ställde några frågor runt det de påstod. Deras kritik fick inte ifrågasättas och om jag ifrågasatte dem skulle jag inte läsa deras inlägg. Såna branrumpor. Visst det har förekommit sånt här också, men inte alls i den utsträckningen som på Facebook.

Sen är det ju en språkförbistring bland oss från den svenska urbefolkningen. En Stockholmare har ofta svår att förstå hur en Bohuslänning tänker.

De sociala medierna är nog egentligen en katastrof för välden, med väldig snabb spridning av felaktigheter och falska nyheter.

Det är inte konstigt att det blir krig.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

FB är kan vara billigt för föreningar att sprida info men å andra sidan vad kostar en enkel hemsida hos en hosting firma ca 1 000 kr, någon hundring för DNS entry.

 

Jag är totalt ointresserad av vad mina kompisar äter och dricker, de söker FB LIKEs hela tiden på fräcka platser. Om de sedan får inbrott medans de är i Thailand får de skylla sig själva för.

Under 2005-2010 var det hög aktivitet på Hanseklubben där seglare delade med sig tex hur de förbättrat kylinstallation, nya skotskener. Många av trådarna var rena instruktionsmanualer.
Aktiviteten avtog på det forumet efter säg 2011 och sedan kastades samtliga trådar bort av en nystartad klubb (ny hemsida utan historik), tråkigt att alla dessa detaljerade trådarna bara försvann.
(myHanse är en aktiv site troligen för att det är seglare runt klotet)

Har bytt båt till en udda sort och då är det underbart att MG finns:-)

 

Forum för OSK, JRSK, SXK och SXK Medelhav sprudlar tyvärr inte av inlägg, är nog en allmän trend att svenskarna har så många hobbies och att curla tar tid ==> Ont om tid för att nörda ner sig på båtforum.

 

Jag erkänner jag har FB och har nog gjort 1-2 inlägg.....

 

Jag tror det är svårt är att söka information på FB, går det över huvud taget att söka strukturerat?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det går i vågor. Innan fb var forum det enda sättet att kommunicera med folk av liknande intressen. FB tog världen med storm, men många har börjat tröttna på fb. Som med alla nymodigheter - kul som attan, sen svalnar det. 

Jag tror och hoppas att denna typ av forum kommer leva kvar då det är en bra källa av kunskap och ett sätt att dela med sig av sina erfarenheter. 

 

Det är lite lugnare på ett forum än vad det är på fb. Inte 3000 bilder på diverse skit som inte riktigt hör till det man själv vill diskutera - kul i början men inte så användbart. 

 

En tanke kan ju vara att många skrivit av sig både på forum och fb. 

 

En annan tanke kan ju vara att många hittar sin information i gamla trådar - och inte behöver ställa frågan igen. Det är inte lika enkelt att söka på fb. 

 

För egen del så har jag inte alltid så mycket att tillföra - då blir man en läsare, vilket jag tror det finns många av. 

 

För övrigt så har jag noterat samma som trådstartaren - ofta samma personer som skriver, det är dock samma på alla olika forum som jag är inne på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är FB inget alternativ alls till ett forum likt detta. Här kan man söka efter information och hitta tillbaka till gamla trådar. Jag är med i några olika grupper på FB men det är ju smått omöjligt att hitta information äldre än nån dag. Är man frånvarande en dag eller två är man ju helt bortdribblad. Att söka efter något som diskuterats för nått år sen är ju fullständigt omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade i en FB grupp kring båtar och såg snabbt att en med startproblem på sin 90-tals utombordare fick rådet att byta fördelare och av en annan att provköra motorn utan vatten. Ingen sa emot...

Det var en dålig start, jag hoppas att kvaliten är högre än så.

 

Flera verkar vara inne på samma tankebanor som jag när det kommer till framtiden.

 

Allt utvecklas och förändras med tiden. Det är jag såklart helt införstådd med och det är positivt för det mesta. ”Det var bättre förr, när det var sämre” brukar en vän säga när folk är lite bakåtsträvande och det ligger något i det.

 

Personligen hade jag dock föredragit om forumkulturen fått blomstra vidare, det passade mig så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Martin76:

För mig är FB inget alternativ alls till ett forum likt detta. Här kan man söka efter information och hitta tillbaka till gamla trådar. Jag är med i några olika grupper på FB men det är ju smått omöjligt att hitta information äldre än nån dag. Är man frånvarande en dag eller två är man ju helt bortdribblad. Att söka efter något som diskuterats för nått år sen är ju fullständigt omöjligt.

Jag försökte starta en fejsbokprofil för ett antal år sen eftersom jag fick veta att det skulle finnas en stor grupp som heter  gastbanken eller nåt. Lyckades aldrig komma in på den. Fast nu spelar det ingen roll längre. Få se om jag får en anledning igen nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 timmar sedan skrev Martin76:

För mig är FB inget alternativ alls till ett forum likt detta. Här kan man söka efter information och hitta tillbaka till gamla trådar. Jag är med i några olika grupper på FB men det är ju smått omöjligt att hitta information äldre än nån dag. Är man frånvarande en dag eller två är man ju helt bortdribblad. Att söka efter något som diskuterats för nått år sen är ju fullständigt omöjligt.

Det finns sökruta. Skriv in vad du letar efter så får du upp allt. Gammalt som nytt. Inga problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag försökte starta en fejsbokprofil för ett antal år sen eftersom jag fick veta att det skulle finnas en stor grupp som heter  gastbanken eller nåt. Lyckades aldrig komma in på den. Fast nu spelar det ingen roll längre. Få se om jag får en anledning igen nån gång.

Varför fejkbokprofil?

gastbanken finns idag på fb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En teknisk del som på något sätt skulle kunna förbättras i forum är hur man kategoriserar och gör material sökbart. Det är smått omöjligt att hitta till bra trådar emellanåt. Inte minst de där riktiga långkörarna där samma fråga kanske avhandlas 3-4 gånger bland 100-tals sidor i samma tråd. Folk är dessutom helt sanslöst dåliga på att återrapportera hur lösningen på problemet faktiskt såg ut. Hade varit trevligt att plattformen på något sätt kunde bidra till incitament att faktiskt få frågorna lösta och slutrapporterade. Det finns väl redan men det kanske kan göras bättre.

 

Ett exempel: Jag är med i ett forum för elcyklar där en typ av modell diskuterats flitigt på 50-talet sidor. Jag visste att jag någonstans läst hur mycket vissa långkörare kört med cykeln men ingen aning om vart i tråden. Jag fick skumma 25 sidor för att till slut hitta informationen, lite omständligt.

 

En del trådar är guld här men många är egentligen samma samma som bara upprepas av ett mindre antal skribenter. Å andra sidan är det kanske tur att dom gör det för annars hade det nog blivit lite spöklikt härinne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Silverfox59:

Varför fejkbokprofil?

gastbanken finns idag på fb. 

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkar vara en politiskt aktiv och frispråkig människa med åsikter av det slaget som automatiskt hamnar först på dödslistorna i diktaturstater så jag har goda skäl att försvara den personliga integriteten.

Därför bojkottar jag facebook.

 

Som jag ser det är den mest oroväckande internettrenden att allt fler förväntar sig att deras alternativa "sanningar" skall betraktas som sanning eftersom den sägs vara sanning. På ett öppet forum finns det ju ofta en bredd av människor med olika specialkunskaper och erfarenheter som kan säga till då någon har fått någonting om bakfoten och på köpet lör sig allihop mer. När diskussionen flyttar till slutna grupper av personer som tyvärr ibland lider av den moderna bekräftelsesjukan är det lätt hänt att de förenklade strömlinjeformade "sanningarna" tar över.

Samtidigt som erfarenhet från människor som har gjort saker från grunden blir nedhackade eftersom de lösningarna inte passar in i ett allt snabbare flöde av allt mindre kunskap.

 

Någon gång måste den trenden svänga om vi inte skall gå tillbaka till medeltiden..... och den dagen 'är vi forumister föregångare!

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
15 minuter sedan skrev heimlaga:

Jag råkar vara en politiskt aktiv och frispråkig människa med åsikter av det slaget som automatiskt hamnar först på dödslistorna i diktaturstater så jag har goda skäl att försvara den personliga integriteten.

Därför bojkottar jag facebook.

 

Som jag ser det är den mest oroväckande internettrenden att allt fler förväntar sig att deras alternativa "sanningar" skall betraktas som sanning eftersom den sägs vara sanning. På ett öppet forum finns det ju ofta en bredd av människor med olika specialkunskaper och erfarenheter som kan säga till då någon har fått någonting om bakfoten och på köpet lör sig allihop mer. När diskussionen flyttar till slutna grupper av personer som tyvärr ibland lider av den moderna bekräftelsesjukan är det lätt hänt att de förenklade strömlinjeformade "sanningarna" tar över.

Samtidigt som erfarenhet från människor som har gjort saker från grunden blir nedhackade eftersom de lösningarna inte passar in i ett allt snabbare flöde av allt mindre kunskap.

 

Någon gång måste den trenden svänga om vi inte skall gå tillbaka till medeltiden..... och den dagen 'är vi forumister föregångare!

 

 

 

 

 

Jag ser inte någon skillnad på Facebook och andra forum. Det finns en moderator på alla forum och jag ser det som att alla personer oavsett forum söker bekräftelse på sina inlägg och åsikter. 

 

Att för mig bojkotta Facebook skulle vara helt vansinnigt. Jag hänger på många grupper och trådar där det diskuteras vilt om sanningar. Jag är en sådan irriterad jävel som inte accepterar att andra ska komma undan med sin sanning utan att jag har varit där och rört om lite. Hade jag inte varit där så hade de fått härja hej vilt utan att någon sagt emot. På det sättet får de reda på att andra inte alltid tycker som de. 

Oavsett min politiska färg så är jag inte anhängare till att förneka människors miljöpåverkan eller förnekelsen till förintelsen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag de flesta söker svar på frågor i forum, inte för att ha en diskussion rent allmänt. Och nu börjar kunskapsbanken bli så pass uppbyggd att man får tillräckligt bra svar i gamla trådar via google och därför minskar även aktiviteten i forumen, behovet av att starta nya trådar har helt enkelt minskat.

 

Sen finns flera kanaler ex hamnen play, livet ombord etc som gör ett utmärkt jobb i att utbilda folk i allmänhet hur man jobbar på sin båt.

 

Sen vet jag inte om det ligger ngn sanning i att båtåkandet minskar och ”ungdomarna” väljer andra semester alternativ. Tycker det inte direkt är gott om plats i marinor/båtklubbar utan snarare tvärt om, men kanske har skiftat mer mot dagsutflykter än långliggande. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i trakten har båtåkandet minskat radikalt. I synnerhet dagsutflykterna med båtar av det mindre och billigare slaget.

Det är helt uppenbart att folk i min ålder (37 år) och nedåt inte alls färdas på sjön så mycket som de äldre gjorde när de var i samma ålder.

 

Det finns säkert många orsakssamband men jag har en känsla av att sjölivet helt enkelt har blivit för dyrt för de flesta.

Samtidigt som skärgården har bundits ihop med vägar och broar överallt så folk lär sig inte köra båt på väg till och från sommarstugor i skären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Här i trakten har båtåkandet minskat radikalt. I synnerhet dagsutflykterna med båtar av det mindre och billigare slaget.

Det är helt uppenbart att folk i min ålder (37 år) och nedåt inte alls färdas på sjön så mycket som de äldre gjorde när de var i samma ålder.

 

Det finns säkert många orsakssamband men jag har en känsla av att sjölivet helt enkelt har blivit för dyrt för de flesta.

Samtidigt som skärgården har bundits ihop med vägar och broar överallt så folk lär sig inte köra båt på väg till och från sommarstugor i skären.

Det får nog tilläggas att det nog är i kombination med att man idag vill ha en helt annan bekvämlighet ombord och båten måste därtill vara "snygg" också. Det är inte aktuellt för merparten av "37-åringarna" att köpa en gammal Caravelle 33 för småsummor utan stort, snygg och snabbt ska det vara och då kostar det onekligen mycket pengar. Jag har kommit på mig själv gång på gång snegla mot husvagnslivet istället, det kostar en spotstyver i jämförelse. För egen del har jag iaf hittills landat i att man aldrig får den frihetskänsla som man får i båt så vi kör ett tag till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Det får nog tilläggas att det nog är i kombination med att man idag vill ha en helt annan bekvämlighet ombord och båten måste därtill vara "snygg" också. Det är inte aktuellt för merparten av "37-åringarna" att köpa en gammal Caravelle 33 för småsummor utan stort, snygg och snabbt ska det vara och då kostar det onekligen mycket pengar. Jag har kommit på mig själv gång på gång snegla mot husvagnslivet istället, det kostar en spotstyver i jämförelse. För egen del har jag iaf hittills landat i att man aldrig får den frihetskänsla som man får i båt så vi kör ett tag till...

Tänker du utom- eller inom- bordare till husvagnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...