Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Mina rutor läckte lite och var dessutom i behov av en polering eftersom de var helt omöjliga att se ut genom. Poleringen gick utmärkt som ni kan se av bilderna men nu återstår problemet att montera tillbaka rutorna. Det verkar som att de tidigare var monterade med Sika eller liknande men rutorna lossnade förvånansvärt lätt när man väl hade lossat alla skruvar, jag trodde att Sika hade lite mer limmande egenskaper.

 

Min spontana tanke är att montera dem med butyltejp men det verkar väldigt svårt att hitta någon som säljer vit sådan. Erlandsons är de enda som jag har hittat hittills och frågan är om de hinner leverera innan helgen. Vad säger den samlade expertisen. Ska jag köra på butyltejp och kanske skjuta på montaget till efter Påsk om Erlandsons inte hinner leverera eller ska jag gå på SIka 291? Eller finns det någon annan metod som ni kan rekommendera?

 

601570048_Poleradruta2.thumb.jpg.fddac9bb35f7639c8cc22ec78e12fc3e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska göra exakt samma och täta om några rutor då det sipprar in om det regnar.

 

Fann detta material:

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/tatningsmedel/butyltatning-2000037757
Det är ju inte tejp, men det är betyl som jag läst i många trådar som rekommenderat. 

Är det betyl som gäller eller är sånt här lämpligt:
https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-2000040775

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Butyltejp är det enda rätta. Måste gå att få tag i. Glasmästaren kanske har?

Maxi hade stora problem med läckande rutor. Rutorna var stora och av polykarbonat dvs de rör sig mycket i värmen. När man övergick till butyltejp så upphörde problemen.

Det finns även butylgummi på tub och det fungerar men är ett himla kladd.

Sika om vi nu menar PU tål UV-ljus dåligt, undvik det, man skjuter bara problemet framför sig.

 

En stor fördel med butyltejp är att det är lätt att jobba med tex pga av det har en jämn tjocklek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållfasthetsmässigt bör det ju räcka med skruven, Sika ger ju tätningen.

 

Jag använde karrosertätning från Mekonomen (svart med diameter 6mm) som jag drog ut ca 200% för att få lagom tjocklek (jag har dock en täckande ram utanpå). Och jag hade fräst spår på rutan (tillverkar nya). Jag upplever butylen som väldigt smidig att arbeta med samtidigt som den fint anpassar sig mot underlaget och fäster bra. Sen satte jag lite Sika i varje skruvhål innan jag la på ramen och monterade alla skruvar.

 

Ända problemet jag hade var om butylbandet hamnade intill skruven. Det kletade då fast i skruven och drogs med (runt skruven) när jag skruvade in den. Detta medförde att butylen lokalt försvann kring hålet. Det ordnades genom att jag såg till att inte ha butylen intill skruven och istället täta med Sika här. 

 

Ett alternativ om du inte får tag på vit butyl kanske kan vara att måla en vit ram på insidan av rutan och sedan köra med svart butylband?

 

Båtaccenten verkar annars ha grå tätning hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag klickat iväg en beställning på 4 rullar vit butyltejp från Erlandsons. Nu hoppas jag bara att de kan leverera innan helgen. Annars får jag i vild panik springa runt till alla lokala glasmästare på torsdag och försöka trolla fram lite vit butyl lokalt. Jag vill verkligen montera tillbaka rutorna under påsken för annars blir det kärvt att få på dem innan sjösättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så dök inte butylen upp innan påskledigheten så fönstrena är inte monterade än.

Jag ägnade dock helgen åt att försöka få bort den gamla sikan. Den var riktigt mjuk och flexibel trots att den bör vara rejält gammal gammal. Jag lyckades skrapa bort nästan all sika med hjälp av ett rakblad och en färgskrapa.

 

Fläckvis så ligger det kvar ett tunt lager med sika. Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort det? Jag har försökt med aceton, kemiskt ren bensin samt att polera bort det med polermaskin. Ingenting biter. Om jag inte kommer på något smart så kommer jag nog låta de små resterna vara. Det enda negativa som jag tänker mig är att smuts kommer att leta sig in och fastna på den så att det ser lite solkigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tätade om ett fönster nyligen. Fönstret är utanpåliggande med en stålram på utsidan samt skruvar in i sandwichen. De olika stegen för mig var som följer:

 

1. Få bort eländet. Ramen satt enbart med skruvarna så den var bara att lyfta bort. Rutan satt i silikon och "sågades" loss med en brytbladskniv.
2. Få bort silikonet från ruta och båt. En kombination av vässad japanspackel, brytbladskniv och färgskrapa. Jag skar bort det som gick och färgskrapan på det som blev kvar. Man får ligga i lite för att få bort eländet.
3. På med Biltemas silikonborttagare, artnr 364824 (läs i instruktionen, skall inte användas på vissa material), så gick det att få bort ytterligare lite till. Torkade rent lite snabbt med aceton.
4. Försänkte skruvhålen i båten lite grann för att få upp tjockleken på tätningen kring skruvarna.
5. Satte butyltejp, Biltema artnr 865575, på rutan så långt in som stålramen täckte och skar av resten med en brytbladskniv.
6. Gjorde hål i butyltejpen i fyra skruvhål för att inte butyltejpen skulle följa med skruven runt när den skruvades i.
7. Satte ram och ruta på plats och skruvade fast den i de fyra "preppade" hålen.
8. Gjorde hål i butyltejpen i resterande hål och fyllde hålen med Tec7 så långt in det gick samt skruvade dit resterande skruvar.
9. Skruvade ur de första fyra skruvarna, Tec7:ade även där och drog fast igen.
10. Maskerade runt rutan och lade en Tec7 fog runt rutan.

Nu är det tätt, MEN...

Så här kommer jag att göra på övriga rutor (och även den som är gjord):
Punkt 4. Borra upp hålen med en större borr in till, men inte igenom, det inre plastlagret och fylla hålet med epoxi(spackel?). Borra nya hål för skruvarna i epoxipluggen samt försänka dessa lite. Detta för att täta in mot kärnan. Man får även bättre fäste för skruvarna så det går att dra åt mer så butyltejpen flyter ut lite bättre.
Punkt 5. Använda annan, tjockare, butyltejp som flyter ut mer och tätar bättre. Biltemas använde jag eftersom jag hade det hemma och tänkte "butyltejp som butyltejp".

 

Vad använde du när du polerade rutorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag tätade om ett fönster nyligen

Det där har nog alla förutsättningar att bli tätt för lång tid framöver. Bra jobbat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detaljerad beskrivning. En sak har jag inte fattat med den här proceduren. Att man använder butyl är väl för att den tål att rutan och båten utvidgas olika i värme? Sen lägger man nåt annat runt för att inte butylen ska kleta, eller hur? Men det där andra kommer ju inte sitta över tid, eller? Då hade man ju inte haft butylen? Måste man foga om med t ex tec7 emellanåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Måste man foga om med t ex tec7 emellanåt?

Nu kanske jag är ute och cyklar men jag tror så här.

 

Tec7 är elastisk men inte lika elastisk som butyltejpen. Tec7 mellan ruta och båt fungerar dåligt eftersom det blir ett så tunt skikt som skall hantera rörelsen som uppstår i fogen, här fungerar butyltejpen bättre. Precis som du sade.

 

(Den vita) Tec7 fogen runt om rutan, för att skydda omvärlden från butylkladd och även dölja den svarta butylkanten, är tjockare. Här kan Tec7 klara av att följa med bättre, i och med tjockleken i fogen, utan att lossna. Ett litet släpp här är heller inte lika kritiskt eftersom den här fogen egentligen inte har en tätande funktion.

 

Försänkningarna i skruvhålen i båten är för att få upp tjockleken på Tec7, som trycktes in, för att även här få lättare att följa med i svängarna så att säga.

 

Min förhoppning är att inte behöva foga om med Tec7. Men förhoppning och verklighet går sällan hand i hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev McLasse:

Nu kanske jag är ute och cyklar men jag tror så här.

 

Jag tror du tror rätt. Butylen håller mycket länge men kan bli lite kladdig i solen. Jag gjorde om en ruta och tog bort butyltejpen, det var inte helt enkelt men man förstår hur bra den är. Sen att man får den som just tejp gör ju monteringen enklare. Man skulle kunna använda "klet" men jobbet blir verkligen kladdigt. TEC7 tål UV-ljus och håller därför länge till skillnad mot tex PU ("sika").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...