Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Tamp fast i propeller, hur stor är risken för skador

Rekommendera Poster

Vi sjösatte förra helgen och mastade på denna. Allt har gått enl plan men när jag skulle flytta båten till annan marina fick jag in tamp i propellern. Den snodde om såpass att motorn stoppades. Jag blev bogserad in i hamn. Det skedde med motorn på ca 1300 rpm. Motor md3b och båt Najad 34. 

Blir tidigt bad i år. 

 

Hur stor är risken att det blivit följdskador på axel o lager mm?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag råkade ut för samma sak förra året. Det blev visserligen inte tvärstopp men nästan. Motorn stannade men jag lyckades pilla bort tampen och kunde starta igen. Inga bestående men...

Lycka till med att få bort tampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev larban:

Blir tidigt bad i år. 

 

Usch!

Visst kan det bli följdskador men du ska nog vara mer orolig för badet ;)

Tror skador är ganska ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kul att få in tampar i propellern och hoppas du slipper skador men kallt bad lär det bli om båten inte kan lyftas upp.

Skulle en propellerkniv kunna undvika detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack, nu känner jag mig lite lugnare. Avskärare verkar bra, men isf för nästa säsong. 

Följdfråga är om någon vet någonstans man kan hyra torrdräkt i Stockholm? 

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inte mycket dyrare att hyra torrdräkt med dykare i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med bada låter inte kul och är kanske inte nödvändigt heller

Här kommer ett trick jag lärde när jag jobbade på laxfiskebåtar på 60-talet.
Linor i propellern var inte ovanligt och det var vinter så bada var ingen option.

 

Om man kan få tag i fria linänden så är det bara att starta om maskinen och låta en bestämd hand hala hårt i fria änden samtidigt som ngn med nätt hand smyger fram-back något varv på axeln. Den som halar märker omedelbart vartåt det lutar (roterar) och kan sedan kommendera fram o back i maskin i takt med att linan lindas av. Fungerar så gott som alltid. Har hjälpt åtskilliga medseglare med detta. Inte så ovanligt att backa in i de fasta bottenförankrade förtöjningslinor som är vanliga på många ställen. Vid frånläggning är man gärna lite för ivrig och linan har ännu inte hunnit sjunka och så ...
Bäst är om man vet om man körde fram eller back vid tillfället, då vet åt vilket håll man ska börja.
Det måste dras hårt och bestämt men för guds skull se upp så fingrarna inte hamnar i kläm, eller ännu värre att man dras överbord.

/mats

PS Seglar själv med en engelsk propellerkniv (Ambassador Marine nå'nting? - finns fortfarande, tror jag). Den fungerar utmärkt. Man hör på motorvarvet när ngt blir hackat. En enda gång har den fallerat men då fick vi också en halv trål i propellern. Mitt i natten vid kanalöarna, busigt väder. Efter idogt fiskande i grov sjö lyckades vi få till en lina med löpsnara runt trålen som släpade efter. Satte an linan över en winch och upprepade tricket ovan. Funkade!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev yachtolivia:

Det där med bada låter inte kul och är kanske inte nödvändigt heller

Här kommer ett trick jag lärde när jag jobbade på laxfiskebåtar på 60-talet.
Linor i propellern var inte ovanligt och det var vinter så bada var ingen option.

 

Om man kan få tag i fria linänden så är det bara att starta om maskinen och låta en bestämd hand hala hårt i fria änden samtidigt som ngn med nätt hand smyger fram-back något varv på axeln. Den som halar märker omedelbart vartåt det lutar (roterar) och kan sedan kommendera fram o back i maskin i takt med att linan lindas av. Fungerar så gott som alltid. Har hjälpt åtskilliga medseglare med detta. Inte så ovanligt att backa in i de fasta bottenförankrade förtöjningslinor som är vanliga på många ställen. Vid frånläggning är man gärna lite för ivrig och linan har ännu inte hunnit sjunka och så ...
Bäst är om man vet om man körde fram eller back vid tillfället, då vet åt vilket håll man ska börja.
Det måste dras hårt och bestämt men för guds skull se upp så fingrarna inte hamnar i kläm, eller ännu värre att man dras överbord.

/mats

PS Seglar själv med en engelsk propellerkniv (Ambassador Marine nå'nting? - finns fortfarande, tror jag). Den fungerar utmärkt. Man hör på motorvarvet när ngt blir hackat. En enda gång har den fallerat men då fick vi också en halv trål i propellern. Mitt i natten vid kanalöarna, busigt väder. Efter idogt fiskande i grov sjö lyckades vi få till en lina med löpsnara runt trålen som släpade efter. Satte an linan över en winch och upprepade tricket ovan. Funkade!

Spännande historia, funderar dock på materialet i tampar på 60-talet och nu. Min erfarenhet är att dagens tampar snabbt smälter ihop till en klump som inte går att linda av utan måste skäras/sågas loss. Tandad brödkniv verkade bra senast jag såg någon utföra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick in en grov lina i ett 110s drev. Fick byta hela drevet... linan var bottenförankrad och ca 20mm. Den slets av men motorn stannade inte. Kan ha varit farten båten hade som drog av den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En våtdräkt är ofta billigare än en torrdräkt och fungerar fint även i kallare vatten samt det kan alltid vara bra att ha om det behöver dykas eller badas. Att snorkla omkring och titta på vad som finns under vattnet kan vara rätt kul eller leta tappade saker, ankare mm.

För några år sedan låg vi på svaj i en vik och på morgonen var det en annan båt som hade något problem med propellern så jag tog en titt med cyklopet och blev lite förvånad för propellern var borta! Troligen hade ett bleck lossnat och propellern trillat ner på botten men vi hittade den aldrig.

 

Det är inte så kallt i vattnet om man har hel våtdräkt, handskar och huva även nu på våren.

Jag köpte en hel våtdräkt på XXL för något år sedan för ca 1000 kr. Annars kan man säkerligen låna av någon.

 

Men det kan ta ett tag att lirka eller i sämsta fall skära loss en tamp så en dykare med lufttub kanske är att föredra.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rascal

Nu var det ju inte en spännande historia jag försökte berätta utan ett förslag till en seriöst menad och väl utprovad metod.
Har du provat, har du erfarenhet, eller baserar du din åsikt på att du sett ngn praktisera med en brödkniv?
Alla kommersiella fiskedon på 60-talet var polymerbaserade sedan länge (nylon användes tex i bogsertrossar under 2:a världskriget mm mm).
Det du beskriver är vad som händer när den icke lyhörde i panik varvar upp och försöker köra sig loss i stället för att snabbt lägga i friläge. Och då kanske det är dags för brödkniven, eller för den delen stämjärnet, - eller skärbrännaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev per_62:

Jag köpte en hel våtdräkt på XXL för något år sedan för ca 1000 kr. Annars kan man säkerligen läna av någon.

Om alternativet är att köpa en torrdräkt som bara används en gång eller att betala en dykare för jobbet så kan det nog vara väl så prisvärt att betala för ett båtlyft i stället. Beror förstås på var båten är och om det kan vara ett alternativ.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat bort några hundra tampar i propellrar, skador är ovanliga. 

 

Är det axel eller drev?

 

Drev och bandlina (typ ankarolina) samt andra tunnare tampar kan vara en dålig kombo då det kan bli skador på packboxen. I övrigt inga problem. 

 

Smält lina har jag aldrig råkat ut för, slår det stopp i maskin hinner det inte bli varmt nog. 

 

Har du helförsäkring? Isf har du troligtvis assistans och kan få en dykare till dig utan att transporten kostar (bara dyket). Sedan är det bra att göra en skadeanmälan, OM du fått skador är det bra om bolaget fått in en anmälan samt fått ta ställning till om det ska dykas eller ej. 

 

Om du badar själv, var försiktig. Det är mörkt, kallt, ont om luft samt lina att fastna i = är det värt risken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag är väl dykare dyrt pga alla säkerhetsgrejer med reservdykare mm?

Det där med smältande linor var något som aktionsgrupperna mot valjakt använde sig av? Typ tjock fiskelina som lindad upp såg på axeln och som då smälte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yachtolivia:

@Rascal

Nu var det ju inte en spännande historia jag försökte berätta utan ett förslag till en seriöst menad och väl utprovad metod.
Har du provat, har du erfarenhet, eller baserar du din åsikt på att du sett ngn praktisera med en brödkniv?
Alla kommersiella fiskedon på 60-talet var polymerbaserade sedan länge (nylon användes tex i bogsertrossar under 2:a världskriget mm mm).
Det du beskriver är vad som händer när den icke lyhörde i panik varvar upp och försöker köra sig loss i stället för att snabbt lägga i friläge. Och då kanske det är dags för brödkniven, eller för den delen stämjärnet, - eller skärbrännaren.

Förlåt om du uppfattade mitt tal om "spännande historia" som nedlåtande det var inte min avsikt.

Jag har erfarenhet av ihopbränd ankartamp, det var min tamp, men det var grannbåten som trasslade in sin propeller och fick skära bort tampen som smält totalt runt axeln. Hur mycket han varvade vet jag inte för jag var ute och åkte med jollen när det hände. Slutet på den historien är att min ankartamp numera är 3 meter kortare:(.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rascal

Don't worry , blev mest sur för att du fick mig att framstå som den där skäggige fiskaren i sydväst som syns på känt hötorgsalster.
Och faktum är, att bland det värsta som går att köra in i propellern är det som på engelska kallas monofilament, alltså sådan där heldragen genomskinlig fisklina. Den smälter faktiskt. Tunn och homogen nog för att kunna smälta ihop till ett solitt förband och svårt att få bort (här gör propellerkniven stor nytta, - ofta förekommande: längder av flytlångrev varstans.

Och som sagt även stämjärn är ett händigt verktyg.
/m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för all input. 

Jag ska börja med att försöka få loss tampen medels tryckmetod/back/fram idag. Var ensam på båten sist så jag kunde inte ge det en ärlig chans. 

Bra att anmäla till försäkringsbolaget. Motorn är gammal dock, så jag vet inte hur de tänker om det. Ska höra vad de kan hjälpa till med. Om jag inte får loss idag ska jag försöka hitta dräkt av nåt slag och bada. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tampar i propellern har man fått genom åren.

En del har man fått loss ganska enkelt. Med några har det varit tvärt om.

Har alltid haft Volvo penta, men tycker det blivit värre sen jag byte till Lombardini. Propellern på den nya motorn snurar på andra hållet. 

Vid ett tillfäller ryckte jag sönder ett par av gummikuddarna i motorfästet.

Har telefonnummret till ett par pojkar som gillar att bada inprogramerade i min telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades filma idag med endoskopet.😀 ser inte helt omöjligt ut men måste nog bada. Ska hyra torrdräkt i em. Vad säger expertisen om filmen? 

PS. Det var den längsta filmen jag kunde läggs upp ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag krökte min propelleraxel på förra båten när jag gjorde samma manöver. Blev ganska mycket vibrationer, så det blev till att lämna in axeln för att rikta den, nya motortassar samt uppriktning av motorn.

Men sedan gick den mjukare än någonsin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Jo tampar i propellern har man fått genom åren.

En del har man fått loss ganska enkelt. Med några har det varit tvärt om.

Har alltid haft Volvo penta, men tycker det blivit värre sen jag byte till Lombardini. Propellern på den nya motorn snurar på andra hållet. 

Vid ett tillfäller ryckte jag sönder ett par av gummikuddarna i motorfästet.

Har telefonnummret till ett par pojkar som gillar att bada inprogramerade i min telefon.

Tror att du har rätt angående rotationsnsriktningen på propeller. Upplever att ankartampen sugs in lättare mot propellern om jag har den löst hängande på styrbordssida av min snipakter. Min propeller roterar sakta även i friläge. En enda gång på drygt 40 år har det hänt att tampen har fastnat, som tur var så lite och löst att jag kunde vrida loss den genom att vrida manuellt på axeln i motorrummet. Jag har Volvo Penta och vänstergående propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte låta negativ men berättar en historia från Finnhamn för några år sedan. 

Vi låg ganska långt in på gästbryggan när två båtar som var kompisar kom in. Helt klart var den ena båtens besättning mer van än den andra så de vana gick in längst in mot bryggan. Sedan gav de klartecken till kompisen att komma in. De tog emot honom vid bryggan och allt gick bra. De låg då precis intill oss. 

Men en stund senare skulle kompisen köra en sväng. Misstänker han behövde tömma skittanken. Detta var på den tiden man fick göra sånt. Så han backade ut och kvinnan hämtade hem ankarlinan. De hade inte kommit långt innan det small till och motorn dog. Det visade sig att de kört på kompisens ankarlina med back i propellern. Kompisen, som visst var polis (vad nu det har med saken att göra?), lugnade sin olycklige och skärrade vän och sa att det här fixar jag och tog en kniv mellan tänderna och dök ner och skar loss sin ankarlina i ett par dyk medan vi och flera andra höll i båtarna. Imponerande!

Sedan tog kompisen sin lilla tur och kom lyckligt tillbaka till bryggan. 

Nästa morgon var grannbåtens kapten mycket bedrövad. Han hade vaknat på natten med 30 cm vatten på durken och hade gått upp och startat länspumparna och kunde sedan inte sova mer den natten. Kompisen kollade båten och kunde konstatera att axeln hade slitit sönder genomföringen. Pratade lite med den olycklige skepparen innan han gav sig iväg för att hitta ett varv som kunde ta upp hans båt. Han sa ”Fan, jag är kock och en jävel på att hacka lök men båtlivet är nog inget för mig”. Hans fru nickade menande. 

Gissar att de avslutade sitt båtliv där och då, tyvärr. 

 

Hoppas det går bättre för dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev larban:

Lyckades filma idag med endoskopet.😀 ser inte helt omöjligt ut men måste nog bada. Ska hyra torrdräkt i em. Vad säger expertisen om filmen? 

PS. Det var den längsta filmen jag kunde läggs upp ds

Det där ser ju plättlätt ut. 

Endoskopet och båtshake? 

Kanske en såndär gripklo på skaft? 

Hur hade du tänkt dyka med torrdräkt? Blir ju med viktbälte isf? 

 

En gång på väg hem från stugan, i lite ruffligare väder än vanligt så gled jag in mellan y-bommarna på båtplatsen som ligger rätt långt in på marinan. Ger lite back och stannar perfekt. Konstigt nog stannade motorn i samma ögonblick? Varför märke jag när jag gick fram för att läggs fast förändan. 

Den satt som en fiolsträng från pollaren rätt akterut under båten.  

Jäkla klantigt att inte ta in tamparna när det blåser halv storm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få en tamp i propellern är väl som att gå på grund. Det finns bara två typer av båtägare: antingen har man fått en tamp i propeller eller så kommer man att få...

Min bror och jag hade en Kungskryssare för många år sedan. Jag hade suttit hemma vid köksbordet och splitsat fina förtöjningstampar. Mycket stolt förtöjde jag med dem en dag. Någon vecka senare skulle bror min och en kompis göra något i masten så de åkte till mastkranen. Men på väg därifrån stannade motorn.

 

Det blev bad i kallt vatten med brödkniv i vänstra handen.

 

Jag har förträngt om jag gjorde om splitsningen. Men sommaren var fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

 

Nästa morgon var grannbåtens kapten mycket bedrövad. Han hade vaknat på natten med 30 cm vatten på durken och hade gått upp och startat länspumparna och kunde sedan inte sova mer den natten. Kompisen kollade båten och kunde konstatera att axeln hade slitit sönder genomföringen. Pratade lite med den olycklige skepparen innan han gav sig iväg för att hitta ett varv som kunde ta upp hans båt. Han sa ”Fan, jag är kock och en jävel på att hacka lök men båtlivet är nog inget för mig”. Hans fru nickade menande. 

Gissar att de avslutade sitt båtliv där och då, tyvärr. 

 

Nu var nog killen som ägde och körde båten inte kapten - men naturligtvis ändå befälhavare. 😖

Det var nån gång på 1990-talet. Hade tagit 5 veckors semester för en gång skull. Min fru skulle följa med i två veckor bl.a till min älsklingsö - Hallands Väderö - med vår havsfidra.

Vi låg i Torekov, där vi lämnat av ett kompispar, som varit med ute på Ön ett par dar och skulle just gå ut till Ön igen. Det kom in ett Svensk/Franskt par med ett par små barn - roendes - och la sig intill vår båt. De kvinnan frågade mig om jag kunde med motorer. Dessvärre fick jag erkänna att tekniska saker som motorer ch liknade inte var "min grej".

Hennes föräldrar hade sommarstuga inne i Skälderviken - där hon tillbringat hela sin uppväxts sommrar. Nu var hon konstnär och var gift med en Fransman och bodde i Paris men tillbringade några sommarveckor  sina föräldrars sommarstuga.

En granne hade annonserat ut en röd Pionerbåt av större modell med aktersnurra till en billig peng.Hon hade erbjudit honom ett par tavlor, som hon hade i sommarstugan. Säljaren accepterade budet och konstnärsparet fick båten. Det visade sig dock att båten läckte. De lämnade tillbaka båten men behöll snurran.

Åkte och köpte en precis lika dan båt. Sjösatte, satte på den gamla snurran och körde från Skälderviken runt Torekov och några distansminuter norrut, till en badplats som frun i familjen alltid besökte med föräldrana som barn.

När de skulle åka hem på eftermiddagen, efter en dag på stranden, startade inte snurra. Till slut rodde de hemmåt och gick in till Torekov för att försöka få hjälp. Barnen var trötta och griniga och jag tyckte lite synd om dem.

Inte långt från deras sommarstuga skulle den finnas en liten hamn med utprickad led in. De hade haft kompisar som besökt dem sommaren innan med en stor segelbåt som legat i hamnen. Frun visste precis hur man tog sig dit. Hamnen och inloppet fanns inte med på sjökortet, men jag brukar i regel tro på vad människor säger - om det inte är uppenbart fel.

Vi skulle ju ändå gå ut till Ön, och det spelade ju igentligen ingen roll vart vi gick, så vi erbjöd att bogsera dem hem. Familjen klev ombord i våran båt och jag tog deras båt på släp närmast aktern och min egen jolle, med lite längre lina efter.

Det var i Augusti och det började mörkna innan vi kom fram. De såg ljuset fån sin sommarstuga, men i skymningen hade frun ingen aning om var inloppet var.

Jag sökte mig in mot land och genast på en sten. Kastade in backen och fick naturligtvis min egen släplina i propellern. Hade docK kommit loss från stenen, Rullade ut genuan och seglade ut en liten bit och kastade ankar.

Frun talade om att även kompisen från Paris hade gått på grund när de skulle gå in i hamnen och fått relativt omfattande skador på båten. 😣

Familjen fick kliva i sin båt och ro reste av biten till land.

Det blev en skvalpig och orolig natt. När jag stod upp på morgonen var det rätt mycket vatten i båten. Jag fick ösa tre gånger om dygnet, för att inte durkarna skulle flyta. När vi efter några dar kom till Råå, köpte jag en automatisk  länspump hos Hjertmans som höll båten läns i de tre veckorna jag skulle segla runt i Danmark själv. Frun tog tåget från Helsingborg.

jag bar fram så många tunga saker från aktern och la på peket, för att få upp aktern så mycket som möjligt. Beordrade frun att ligga kvar i förpiken. En order som mottogs utan protester. Med en kniv på båtshaken lyckades jag från dingen skära loss linan som var lindad runt propelleraxeln.

När man gör en sandgjutning blandar man ju plast och sand. Fuskpellarna på Fisksätravarvet hade bara hällt sand runt propellerhylsan och plastat över. Det som hade hålp hylsan på plats i alla  år och gjort så att båten var tät, var den gelcoatlagning som fanns runt hylsan. När lnan lindade sig runt propelleraxeln ryckte den loss hylsan från det som den satt i.

I efterhand är det alltid trevligt när det inträffa nåt speciellt. Det är dom tillfällena som man kommer ihåg. Tänk va många fina sommardagar - när man glidit fram i den vackra Bohuslänska skärgården under en slö - som man glömt bort. 😏

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är tampen utsnurrad och bomen och storseglet på plats. Vi gick från Tyresö slott till Gålö. Allt funkade fint, inga vibrationer eller missljud, så drivlinan verkar ha pallat trycket👍

 

Badade med torrdräkt och 8 kg vikter. Funkade väldigt bra, torr och varm. Snodde ut tampen lite i taget. Justerade offeranoden lite som verkar ha flyttats av tampen.

 

En fin dag helt enkelt 

  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart med endoskopet. Dags att fixa ett rörligt huvud till båtshaken!

Eller kanske gå direkt på en undervattensdrönare? Alltid bra att vara förberedd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev larban:

Nu är tampen utsnurrad och bomen och storseglet på plats. Vi gick från Tyresö slott till Gålö. Allt funkade fint, inga vibrationer eller missljud, så drivlinan verkar ha pallat trycket👍

 

Badade med torrdräkt och 8 kg vikter. Funkade väldigt bra, torr och varm. Snodde ut tampen lite i taget. Justerade offeranoden lite som verkar ha flyttats av tampen.

 

En fin dag helt enkelt 

Grattis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...