Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
LonelyBird

BT Marine Sealent

Rekommendera Poster

Monterade ett nytt kylvatten intag. Använde BT:s ovanstående produkt.

 Temperaturprognosen utföll fel. Tempen föll till -3 på natten. Vad händer?

Bör jag ta lös och göra om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, enkomp-produkter brukar klara att det blir kallt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt att Biltemas marintätning förra året var en MSP-produkt, modiferad silan-polymer. Nu har de Marine Sealant som är polyuretan (=”sika”).

 

Vill man ha biltema-msp får man nu köpa BT multibond, verkar det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just polyuretanet = Sika jag lagt dit.

Sika har funkat bra för mig men jag har aldrig tidigare utsatts för minus temperaturer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Lite konstigt att Biltemas marintätning förra året var en MSP-produkt, modiferad silan-polymer. Nu har de Marine Sealant som är polyuretan (=”sika”).

 

Vill man ha biltema-msp får man nu köpa BT multibond, verkar det som.

Det är lite blandat; nåtmassan och den transparenta tätmassan är MSP, medan svarta och vita tätmassan är PU. Så har det varit i väldigt många år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tub med svart msp från biltema som heter marine sealant eller marintätning, nåt av det. Marine sealant tror jag. Köpt ca 2017.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev LonelyBird:

Det är just polyuretanet = Sika jag lagt dit.

Sika har funkat bra för mig men jag har aldrig tidigare utsatts för minus temperaturer...

Både msp och pu har samma härdsystem. Avspjälkande i princip vattengas in restämnen ut.

När det blir kallt är det mindre till noll fukt, långsammare eller avstannad härdning. När fukthalt/temp går upp ökar härdningstakten så ingen fara bara långsammare.

2-eller flerkomp-produkter fungerar på ett annat sätt där ökad temp ger snabbare härdning och ibland bättre vidhäftning mm. Härdtemp brukar räknas som 20grader. Höjning med 10grader ger generelkt en halvering av härdtemp upp till 3-4 halveringar.

Vilket innebär att en produkt som kräver 24h vid 20grader medräknat den exoterm som produkten i sig ger (mer vid tjockare lager)

En sån produkt härdar på ca 1.5h vid 60 grader. Sen planar kurvan ut.

Om du sänker temp med 10 grader jan du få mycket längre härdningstid 5-10ggr längre. För epoxi avstannar det i princip vid 4grader. Mma klara mycket lägre temp. Härdningstakten kommer igång igen när temp höjs. Sen fortsätter härdnibg avstannande i princip under produktens livslangd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev AndW:

Jag har en tub med svart msp från biltema som heter marine sealant eller marintätning, nåt av det. Marine sealant tror jag. Köpt ca 2017.

Det står inte ”Marine Caulk” på den då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-13 vid 17:22 skrev Caribic410:

Både msp och pu har samma härdsystem. Avspjälkande i princip vattengas in restämnen ut.

När det blir kallt är det mindre till noll fukt, långsammare eller avstannad härdning. När fukthalt/temp går upp ökar härdningstakten så ingen fara bara långsammare.

2-eller flerkomp-produkter fungerar på ett annat sätt där ökad temp ger snabbare härdning och ibland bättre vidhäftning mm. Härdtemp brukar räknas som 20grader. Höjning med 10grader ger generelkt en halvering av härdtemp upp till 3-4 halveringar.

Vilket innebär att en produkt som kräver 24h vid 20grader medräknat den exoterm som produkten i sig ger (mer vid tjockare lager)

En sån produkt härdar på ca 1.5h vid 60 grader. Sen planar kurvan ut.

Om du sänker temp med 10 grader jan du få mycket längre härdningstid 5-10ggr längre. För epoxi avstannar det i princip vid 4grader. Mma klara mycket lägre temp. Härdningstakten kommer igång igen när temp höjs. Sen fortsätter härdnibg avstannande i princip under produktens livslangd.

Ett litet sidospår. Hur går det med BT:s Epoxiprimer om temperaturen blir under 0 grader ? Verkar vara en hybrid med lösningsmedel i sig. Varför har den lösningsmedel? Hur helsike kan det bli en osmoshindrande yta? Är Epoxi primer en bluff ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev LonelyBird:

Ett litet sidospår. Hur går det med BT:s Epoxiprimer om temperaturen blir under 0 grader ? Verkar vara en hybrid med lösningsmedel i sig. Varför har den lösningsmedel? Hur helsike kan det bli en osmoshindrande yta? Är Epoxi primer en bluff ?

Det är många epoxiprimers som har lösningsmedel i sig. Tyckte den påminde om Lefants när jag använde den. 

http://www.lefant.se/produkter/lefant-epoxi-primer/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är många epoxiprimers som har lösningsmedel i sig. Tyckte den påminde om Lefants när jag använde den. 

http://www.lefant.se/produkter/lefant-epoxi-primer/

Det finns många produkttyper, såna som härdar med 2-kompsystem, anaerobt härdande och såna som härdar av fukt, där man samtidigt har lösningsmedel. I vissa särskilda fall kan lösningsmedlet bidra till bättre vätning, kanske. I flera fall kan det vara billigare att "bygga" produkten och i en del fall kan det ha negativa följder, t.ex anaerob tätning eftrrsom lösningsmedelsavdunstning ger viss krympning och ofta ett hårdare sprödare slutresultat. Den typen av tätning måste oftast dras i botten och kan lättare bli gamla/förbrukade i förpackningen.

I epoxiprimer kan det ev bidra till bättre vätning/ vidhäftning och en lite mer lättflytande, mer lättanvänd, produkt.

Det som blir kvar efter avdunstning av lösningsmedlet är nog lika kompakt som epoxi utan lösningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...