Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oskeboske

Spricka i epoxy mellan köl o skrov

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag epoxybehandlade botten på min Helmsman 26 förra våren och spacklade först mellan köl (fenköl) och skrov och la sedan ett par lager exopy över alltihop. När jag sedan tog upp den i höstas så har det blivit en tunn spricka i epoxin mellan köl och botten så jag antar att kölen har rört på sig lite grand vilket orsakat sprickan. Hur bör jag åtgärda denna spricka på bästa sätt utan att riskera att det läcker in nåt vatten under tiden den ligger i vattnet i sommar? Finns det nån elastisk filler man kan använda eller kan man sätta nån glasfiberremsa över sprickan och sen måla epoxy över det?

 

Tacksam för tips på smidiga lösningar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag undrar var sprickan är?

är ingen expert men har haft en dixie med köl som svajade pga bortkapade förstärkningar som jag åtgärdade.

var sprickan är på din båt kan ge en ledtråd till var rörelsen i skrovet är någonstans innan du börjar fylla i den så att den inte återkommer.

har du någon bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att man kan räkna med nån liten rörelse, utan att det är katastrof, för båtens överlevnad.

Ser att kölen rör sig lite på min Cumulus och flera andra båtar, även med ordentliga bottenstockar och infästningar.

Min köl väger ca 1300 kg.

 

För att förhindra vatteninträngning via kölbultarna, som sitter mellan skrov och köl, så har man på min gamla skuta, breddat skarven, längst ut lite med en vanlig kapskiva. Målat järnet med rostskyddsfärg i skarven och sen kletat i Sikaflex, som är formbart och har mycket gott fäste mot de flesta material. Vattentrycket hjälper dessutom till att hålla tätning på plats, om den ligger på utsidan.

 

Givetvis kontrolldrar jag kölbultarna någon gång, typ vartannat år.

 

Det är ju dock en 40 år gammal bpt jag har. Ska inte vara perfekt över allt.

Kallas med finare ord patina.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/west-system-epoxi/specialepoxi/g-flex-650-8-epoxi-pack-236ml

 

Det finns ju sånt här om man vill ha både hängslen och livrem och vill bli av med 459 kr

De flesta segelbåtar med fenköl får en liten spricka mellan kölen och båtbotten. Ofarligt enligt mig.

Det blir ju ett kraftigt bryt när man seglar, just i kölinfästningen.

 

Skulle vatten tränga upp genom kölbultarnas gängor eller på nåt annat sätt i någon större mängd, det tror jag inte kommer att ske. Det gör inte så hos mig iallafall. 6,5 ton båt, 2,5 ton köl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Sikaflex på min båt som också hade fenköl. Lite rörelse får man räkna med. När man joinar köl och skrov lägger man vanligtsvis Sikaflex på den platta som finns där för att täta runt kölbultar som går upp i skrovet. På nuvarande båt har jag fällköl och har inte det problemet längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Vattentrycket hjälper dessutom till att hålla tätning på plats, om den ligger på utsidan.

Nja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns två bra typer av flexibel epoxi, som båda är prisvärda och jag har båda i min kölinfästning. Den ena är Nils Malmgren NM Spackel Elastic 705 Flex och den andra är Plastic Paddings epoxispackel Elastic

 

Att man som Hybro säger kan acceptera lite vatteninträngning är säkert ok så länge man bara tänkt äga båten ett par tre år. Men det inte svårt att föreställa sig vad som händer med det inträngda vattnet under vintern när det fryser... 

 

Oskeboske, jag tycker du tänker helt rätt som vill göra något åt saken. Plastic padding säger inte att deras spackel fungerar under vatten, men jag har haft det på min kölinfästning i sju säsonger och det fungerar än så länge iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förre ägaren kletade silicone på bl a kölbultar och muttrar i tro att det skulle bli mindre med vatten i kölsvinet.

 

Regnvatten som senare visade sig komma in genom tätning mellan skrov o däck. Letade sig typ bakvägen uppåt, så som på vissa takplåtar.

 

Tanken med silicon kanske var att hindra vatten att leta sig ned efter kölbultarnas hål o gängor?

 

Hur får man bort slagvatten ur nämnda hål, så man inte riskerar isspängning i köl och skrov?

 

Genom att lossa kölbultarna något när båten ligger på land?

 

Men då blir sprickor i fina båttenfärgen ju.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Genom att lossa kölbultarna något när båten ligger på land? 

 

Men då blir sprickor i fina båttenfärgen ju.

Bäst är nog att plocka bort kölen på hösten och stå ut med att det blir lite sprickor i färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:
4 timmar sedan skrev Hybro:

Genom att lossa kölbultarna något när båten ligger på land? 

 

Men då blir sprickor i fina båttenfärgen ju.

Bäst är nog att plocka bort kölen på hösten och stå ut med att det blir lite sprickor i färgen.

Helsman 26 är ju en 70-talsbåt. Absolut inget fel på det. En relativt gammal båt - som alla mina båtar har varit.

Jag tror inte att man skall lägga ner allt för mycket jobb på smådetaljer som i praktiken inte har nån större betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag körde med Sikaflex på min båt som också hade fenköl. Lite rörelse får man räkna med.

Jag tog vinkelkapen med liten skiva och slipade bort en 2-3 mm djup liten fin rundad fördjupning längs hela skarven. Sedan la jag på Sikaflex och strök helt slätt med en japanspackel.

Färdigt!

 

Senare har det kommit lite epoxispackel över sikan och överst ett par lager lamineringsepoxi, allt sitter kvar fortfarande.

 

Vi bryr oss inte om hur kölen ser ut, syns ju bara när man ligger på land. Det viktiga är att den har rätt profil och är slät.

365453508_Sprckligkl.jpg.856d5702aea1c45fa9423295ae3ad107.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Hur får man bort slagvatten ur nämnda hål, så man inte riskerar isspängning i köl och skrov?

bhemac har "tvingat" mig att köpa en våtdammsugare, jag som inte ens gillar att äga prylar som jag bara använder ett fåtal gånger. Allt vatten bara "försvinner" från hålrum, toa, slangar, mm.

Det som inte dammsugaren tar bort tar avfuktaren - som bhemac också "lurat på" mig - hand om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

bhemac har "tvingat" mig

Förlåt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Bäst är nog att plocka bort kölen på hösten och stå ut med att det blir lite sprickor i färgen.

Ja, kölar ska ju förvaras svalt, torrt och mörkt under vintern. Eller det kanske gällde lökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tog vinkelkapen med liten skiva och slipade bort en 2-3 mm djup liten fin rundad fördjupning längs hela skarven. Sedan la jag på Sikaflex och strök helt slätt med en japanspackel.

Vis av skadan vet jag att det inte går att måla VC17 ovanpå Sika, då blir den alldeles kletig och torkar aldrig. Vet inte hur det är med andra bottenfärger. 

 

Jag spacklade en fog med Plastic Padding spackel elastic och den såg fin ut år 2. År 2 tvättade och slipade och täckte sedan in den med en fet fog NM Spackel elastic och detta paket har suttit i 3 år 

elasticepoxi.jpg

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-13 vid 11:11 skrev Mackey:

Jag tog vinkelkapen med liten skiva och slipade bort en 2-3 mm djup liten fin rundad fördjupning längs hela skarven. Sedan la jag på Sikaflex och strök helt slätt med en japanspackel.

Färdigt!

 

Senare har det kommit lite epoxispackel över sikan och överst ett par lager lamineringsepoxi, allt sitter kvar fortfarande.

 

Vi bryr oss inte om hur kölen ser ut, syns ju bara när man ligger på land. Det viktiga är att den har rätt profil och är slät.

365453508_Sprckligkl.jpg.856d5702aea1c45fa9423295ae3ad107.jpg

Har ganska exakt en liknande köl som på bilden ovan och nu gjorde jag så att jag också fräste upp en skåra där sprickan var, vilket är exakt där kölen fäster in i skrovet. 

 

Tänkte nog också först lägga ett lager sikaflex och sen ev spackla igen med plastic padding expoxy spackel elasticitet som breckan nämnde ovan. Ev avsluta med ett lager lamineringsexpoxy som jag har kvar från förra året för att få det att se lite snyggare ut. Det lär väl spricka igen men då bör det ju iaf vara tätt under om jag lagt sika och elastiskt spackel där?

 

Var även nån som hade en idé om att lägga en remsa glasfiberväv över området som spruckit innan man avslutar med lamineringsepoxi, men kanske bara spricker ovanför eller under den sen isf, vad tror ni?

 

Så här såg sprickan ut innan jag fräste upp en skåra nu:

 

 

525EBDE3-95F6-4D0C-B35B-226775C48BBF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...