Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ulfie81

Tips önskas, bottenmålning av båt på kärra

Rekommendera Poster

Halloj

 

ska bottenmåla till påsk och undrar hur ni gör när ni målar båt på kärra, speciellt där sidorullar etc är kan man ju stötta upp undertill så att man kan släppa på rullarna för att komma åt men man vill ju inte sätta tillbaka rullarna i blöt färg. Hur gör ni? Har ni några smarta lösningar?

 

///Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backa båten ca 30 cm på kärran när det är färdigmålat o torkat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är inte grundmålning så blir stödpunkterna målade bara varannat år. Dvs flyttar vinchtornet ca 15 cm varje år.

 

Vid grundmålning och första bottenmålning, som Lintott föreslår, förutom att jag vevar båten framåt på kärran, inte bakåt. Enklast att flytta tornet 15 cm och veva med vinchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger på västkusten och vill gärna ha målat under hela båten. Jag målar, låter torka och flyttar båten bakåt på vagnen och målar sen där rullarna var. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför flyttar ni båten bakåt? Måste vara mycket enklare att flytta den framåt på kärran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iom att de flesta inte har ett flyttbart torn, så är det bara bakåt man kan flytta båten. Rätt så givet kan tyckas... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev 535GT:

Iom att de flesta inte har ett flyttbart torn, så är det bara bakåt man kan flytta båten. Rätt så givet kan tyckas... 

Såså...   Varför denna ton? Kanske inte så självklart om man alltid haft flyttbart torn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 535GT:

Iom att de flesta inte har ett flyttbart torn, så är det bara bakåt man kan flytta båten. Rätt så givet kan tyckas... 

Har inte de flesta trailersarna flyttbara torn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Har inte de flesta trailersarna flyttbara torn?

Jag har flyttbart torn men flyttar jag det framåt så spårar byter ur på bakre rullen, kommer för långt fram. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Flytta tornen hade jag inte tänkt på, känns spontant som lättaste lösningen så det kör jag nog på

 

/ULF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ulfie81:

Flytta tornen hade jag inte tänkt på, känns spontant som lättaste lösningen så det kör jag nog på

Är det inte lättare att dra bak båten än att först flytta tornet fram, sedan dra fram båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-14 vid 20:05 skrev Baxlaget:

Är det inte lättare att dra bak båten än att först flytta tornet fram, sedan dra fram båten?

kanske det blir, min trailer är dock lite baktung för tilfället så tornet måste fram en bit vilket som :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...