Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
newwave

Torktid Biltemas Epoxiprimer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet att detta har diskuterats på andra forum och detta om man googlar men får inte riktigt klarhet i frågan. Sedan kan jag inte få tag i bruktanvisning från deras hemsida utan bara säkerhetsdatablad.

 

Är det så att man måste vänta 48h mellan strykningarna när temperaturen är runt 5 grader vilket det sannoligt kommer vara på nätterna framöver? Finns det nån tidsgräns man inte får överskrida mellan lagren?

 

Stort tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev newwave:

Är det så att man måste vänta 48h mellan strykningarna när temperaturen är runt 5 grader vilket det sannoligt kommer vara på nätterna framöver? Finns det nån tidsgräns man inte får överskrida mellan lagren?

Ja; det finns ett tidsintervall du skall hålla dig inom. Det skall vara "övermålningsbart" men inte "fullt genomhärdad" för då behöver du slipa för att få vidhäftning. Det står på burken hur det intervallet ser ut beroende på temperaturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja; det finns ett tidsintervall du skall hålla dig inom. Det skall vara "övermålningsbart" men inte "fullt genomhärdad" för då behöver du slipa för att få vidhäftning. Det står på burken hur det intervallet ser ut beroende på temperaturer.

Kunde läsa på burken från en bild på nätet att ”fullt uthärdat” är 14 dygn, övermålningsbart 48h vid 5 grader.

 

Om jag väntar en vecka på att vädret ska bli bättre så borde det fungera att måla varannan dag.

 

Sen måste båten vänta 14 dygn innan sjösättning ståndet blir tajt.

 

tack för förtydligandet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om att måla även om det skulle krypa ner till 2-3 grader på natten? Även om jag väntar par veckor så finns det risk att temperaturen inte ligger konstant över 5 grader.

 

torktiden jämnar väll ut sig eftersom det är är varmare än 5 på dagarna men kan vidhäftning eller nått annat påverkas?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så otroligt tråkigt att göra om det arbete du är gå gång att göra, så försök inte gena.

 

Fråga färgleverantören hur du ska göra och håll dig till det de säger.

 

Vi höll på med epoxin i botten fram till 29 juni för att vädret var emot oss 2015.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-12 vid 18:18 skrev Mackey:

Det är så otroligt tråkigt att göra om det arbete du är gå gång att göra, så försök inte gena.

 

Fråga färgleverantören hur du ska göra och håll dig till det de säger.

 

Vi höll på med epoxin i botten fram till 29 juni för att vädret var emot oss 2015.

 

Mackey

Har ju gemensam sjösättning 10 maj :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev newwave:

Har ju gemensam sjösättning 10 maj :(

Vi fick stå kvar på land och betala för sjösättning själva. Bättre det än att få göra om jobbet.

 

Påsken ser ju ut att bli bra i stora delar av landet, så jag hoppas det ska gå vägen för dig med epoxin.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste be att få fråga igen. 

 

Bå Biltemas burk står

Övermålningsbar 48h vid 5 grader, fullt uthärdad 14 dygn

Övermålningsbar 16 vid 20 grader, fullt uthärdad vid 7 dygn

 

jag har svårt att man menar att det är nytt lager epoxi som avses utan typ annan bottenfärg eller liknande.

 

Men kan man vänta så länge max 7-14 dygn innan det blir för hårt så man slipper slipa?

 

Varför kan det inte vara tydligt  instruktionen för :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat lite andra delar (rollat drev 7 lager),  med Biltemas 2k epoxy. Väntade ca 18h mellan varje lager, avslutade med p400 våtslip efter en veckas härdning, blev en väldigt fin och jämn yta. Detta i 20c inomhusmiljö.

 

Som jag förstår det så om du väntar tills färgen är fullt uthärdad, måste du rugga upp lagret du ska måla på för ett bättre mekanikt fäste, innan full härdning får du en kemisk kontakt/bindning mellan tidigare lager och det du målar. Jag har tolkat det som att det gäller för varje lager av epoxy-färgen. Dvs ej epoxy-bottenfärg. Då gäller nog en grov yta p120-p180 för bra fäste mot härdad epoxy.

 

mina 2 cent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-19 vid 22:01 skrev newwave:

 

Bå Biltemas burk står

Övermålningsbar 48h vid 5 grader, fullt uthärdad 14 dygn

Övermålningsbar 16 vid 20 grader, fullt uthärdad vid 7 dygn

 

 

undrar om Biltema bytt färg för på hemsidan står det nu torktid 3-4h vid 20°, övermålningsbar 4h och lägsta appliceringstemperatur 10°.
Undrar vad torktiden är vid lägre temperaturer för 20° lär vi ju inte få innan sjösättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev erikallan:

undrar om Biltema bytt färg för på hemsidan står det nu torktid 3-4h vid 20°, övermålningsbar 4h och lägsta appliceringstemperatur 10°.
Undrar vad torktiden är vid lägre temperaturer för 20° lär vi ju inte få innan sjösättning?

Hej,

 

Jag använde denna färg förra våren, dår var det omkring 15 grader dagtid och knappt mellen 5-10 grader nattetid, rollade fyra lager och ingenting utanpå, det har fungerat jättebra i sommar.

Jag borsttvättade 2ggr under sommeren och hade inga snäckor vid upptagning. Båten ligger i mällersta östersjön, längst in i en vik precis där en bäck mynnar ut så det är väl iofs. i stort sett sötvatten.

 

Såhär står det på burken:

image.png.25f19a62bc358b609198051c8f8101dd.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är smart att måla på morgonen om temperaturen är på gränsen eftersom det är viktigast att temperaturen är bra i början av härdningsprocessen men inte så viktigt senare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Eld-:

Det är smart att måla på morgonen om temperaturen är på gränsen eftersom det är viktigast att temperaturen är bra i början av härdningsprocessen men inte så viktigt senare. 

Isåfall är det kanske bättre att måla på eftermiddagen, för då har ju skrovet värmts upp under dagen.

På morgonen är det nog risk att skrovet är kallt efter natten, och det kanske tom. så pass att luften kondenserar mot  det kalla skrovet, och det är ju inte särskilt bra om man ska måla det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...