Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JonatanRudrich

Sitter med isärplockad förgasare och undrar...

Rekommendera Poster

Hej, Förra sommaren köpte jag en båt med en Evinrude E90tlcim motor. Personen jag köpte båten av sa att den alltid gått jämnt och bra men började gå sämre sista året varvid han gjorde en renovering av bränslepumpen i tron om att det var det som var problemet. Båten gick fint när vi provkörde men efter att jag köpt den så började jag misstänka att något var fel då den ibland lag av på tomgång och man fick krypa upp med farten tills den började gå rent då var det inga problem. 

 

Nog om bakgrunden, jag har nu plockat isär mina förgasare för rengöring och upptäckte direkt näs jag tog av "locket" på förgasaren att bygeln som håller fast nålen i flottören saknas i den ena förgasaren, när jag plockade ur flottörer så låg nålen kvar i sitt säte. 

 

Med den korta bakgrunden ni läst, skulle detta kunna ha varit orsaken till att den gått så ojämnt? 

 

På "locket" som jag tog av från förgasaren så sitter det två stycken skruvar in från sidan, jag vet inte vad detta är för något och har inga delar för att byta det som ev. finns under skruvarna så jag funderar på om ni tror det räcker med att jag gör rent kanalerna och ytorna inuti förgasaren och byter ut nålen och sätter dit en ny bygel som håller ihop allt ? 

 

Lag till två bilder, den ena visar dom två skruvarna som jag undrar om jag behöver ta bort och rengöra något? Vad är det för något?

Den andra visar bägge förgasarna, den undre saknar bygeln

Förgasare 1.jpg

förgasare 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 3 och 23 bakom skruvarna är nåt slags munstycke, det är nog bra att göra rent där också.

förgasare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev henriknil:

Nr 3 och 23 bakom skruvarna är nåt slags munstycke, det är nog bra att göra rent där också.

förgasare.png

Jo, detta är bra, men troligen (vet inte säkert) står dessa munstycken för tillförsel i hög och mellan-registret. Du verkar att ha problem med lågfartskretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ja det verkar vara två munstycken där bakom enligt bilden. Tack för tipsen. 

Det finns alltså inget lågfartsmunstycke? Verkar ju finnas några olika storlekar på munstycken som man kan välja till både hög och mellan-registret, någon som vet hur man kan ta reda på vilka som behövs eller om det ev. sitter felaktiga imonterat?

 

Synd att det inte står angivet diametern på o-ringen (15), vill helst inte öppna upp där när jag inte har nya ringar att byta till ifall dom går sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert ett lågfartsmunstycke, men detta är inte utbytbart. Blandningen bestäms av det fasta luftmunstycket (7) olika beroende på motoreffekt. Tomgångsvarvtalet (vid helt stänga spjäll) justeras med tändningsförställningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, guestsson said:

Det finns säkert ett lågfartsmunstycke, men detta är inte utbytbart. Blandningen bestäms av det fasta luftmunstycket (7) olika beroende på motoreffekt. Tomgångsvarvtalet (vid helt stänga spjäll) justeras med tändningsförställningen. 

 

Stort tack för informationen, jag har ingen tidigare erfarenhet av förgasare så därmed blir man lite frågvis. Så storlek på alla munstycken, bränsle såväl som luft styrs alltså utifrån vilken effekt man har på motorn?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalsinställning med tändinställning sker vid kall motor på min relativt nya snöskoter. 2 cyl, 2-takts motor.

Alltså förhöjd tomgång i ca 2 - 3 minuter.

 

När motorn blir varm, så sänks tomgången markant, och justeras på förgasarna. I mitt fall med justerskruvar, som bestämmer minsta öppning.

 

Stänger jag av motorn och startar lite senare, så blir det med den låga tomgången.

 

Ingen yttre känselkropp, utan allt sitter i den elektroniska tändspolen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Hybro said:

Varvtalsinställning med tändinställning sker vid kall motor på min relativt nya snöskoter. 2 cyl, 2-takts motor.

Alltså förhöjd tomgång i ca 2 - 3 minuter.

 

När motorn blir varm, så sänks tomgången markant, och justeras på förgasarna. I mitt fall med justerskruvar, som bestämmer minsta öppning.

 

Stänger jag av motorn och startar lite senare, så blir det med den låga tomgången.

 

Ingen yttre känselkropp, utan allt sitter i den elektroniska tändspolen.

 

 

Hmm, nu blev jag lite förvirrad. Vad har det du skriver med mitt problem att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JonatanRudrich:

 

Stort tack för informationen, jag har ingen tidigare erfarenhet av förgasare så därmed blir man lite frågvis. Så storlek på alla munstycken, bränsle såväl som luft styrs alltså utifrån vilken effekt man har på motorn?  

Om du kollar i reservdelslistan så anges olika reservdelsnummer för munstycken till 90, 115 och 140 hk. "Förgasarkroppen" kan också skilja t.ex m.a.p. halsdiameter mellan dessa motorer, men konstruktionsmässigt är det exakt samma förgasare och därför samma sprängskiss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Varvtalsinställning med tändinställning sker vid kall motor på min relativt nya snöskoter. 2 cyl, 2-takts motor.

Alltså förhöjd tomgång i ca 2 - 3 minuter.

 

När motorn blir varm, så sänks tomgången markant, och justeras på förgasarna. I mitt fall med justerskruvar, som bestämmer minsta öppning.

 

Stänger jag av motorn och startar lite senare, så blir det med den låga tomgången.

 

Ingen yttre känselkropp, utan allt sitter i den elektroniska tändspolen.

 

Denna info är helt irrelevant för den motor TS har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var försiktig vid rengöring av munstycken.

Stoppa aldrig in en ståltråd, nål eller liknande för att göra rent.

Bäst är att låt munstycket ligga i lacknafta över natten, blåsa igenom med tryckluft försiktigt så inte munstycket far iväg o kommer bort och sedan ta ett strå från diskborste eller tandborste och försiktigt peta loss smuts.

 

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Ultraljudstvätt är suveränt

Exakt en sådan har jag! Mycket användbart, mynt, glasögon, skruvar.

Hade jag köpt en större hade jag fått ner vanskruvarna. Och båda hustruns diamantörhängen på en gång ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Exakt en sådan har jag! Mycket användbart, mynt, glasögon, skruvar.

Hade jag köpt en större hade jag fått ner vanskruvarna. Och båda hustruns diamantörhängen på en gång ;)

Om ni har råd med så stora diamantörhängen så borde det finnas pengar till en större maskin tänker jag😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon, och tack för alla tips det uppskattas verkligen. 

Igår kväll gick jag igenom insidan av förgasaren och kontrollerade så att alla kanaler var fria och jag tycker det såg bra ut. 

Jag kontrollerade även hur flottören var inställd och justerade en aning, innan justeringen så låg inte flottören horisontellt i nivå med själva huset utan hängde neråt en aning, har läst att det ska vara bättre att ha tvärtom så därför justerade jag detta., nu pekar den snarare en smula uppåt. 

 

Höll även förgasaren upp o ner för att kontrollera hur pass mycket den kunde röra sig och jag mätte mellan de gröna strecken på bilden 30mm, är detta avstånd viktigt? Vad kan effekten bli av för stort/litet avstånd?

När jag mätte själva locket som sitter över flottören så var måttet ca 24mm, så egentligen ska väl inte flottören behöva "hänga ner" så mycket som 30mm? Räknar man bort godstjocklek på locket borde snarare 20mm vara lagom men jag är som sagt okunnig på vad detta kan ha för inverkan så berätta gärna om det finns någon.

 

Ursäkta att bilderna blir felvridna, jag vet inte varför

20190411_204356 (1).jpg

20190411_204413.jpg

20190412_064538.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade runt lite och tror att flottörens skall justeras enligt följande.
1. Lägg förgasaren upp och ned så att nålventilen stänger.

2. Det som är underkanten av flottören då förgasaren sitter monterad på motorn skall nu vara parallell med tätningsytan till det du kallar locket.

 

Anståndet enligt fig1. är ganska okritiskt, med det brukar finnas en metalltunga i vilken den fjäder du saknade är infäst som drar ned nålen då nivån sjunker. Måttet på bilden kan i så fall vara ett mått på när nämnda tunga tvingar ned nålen. Utan denna tunga skulle man får förlita sig till att gravitationen möjligen med viss hjälp av bränsletrycket tvingar ned nålen. I normalfallet torde nålen ställa in sig så att lagom mycket bränsle rinner in för att hålla bränslenivån ganska konstant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPPDATERING!

 

Idag var det sjösättning av båten efter att jag återmonterat förgasarna som jag gjort rent. 

När jag vred igång den så puffa den och motorn lag av ett par gånger direkt, antar att det kommit in en del luft i systemet när den plockades isär men gick bättre och bättre och tillslut gick den väldigt fint i motorn. Lät den stå och gå en stund för att "köras in" och provade därefter att ta en sväng. 

 

Fick en känsla av att den gick väldigt bra, svarade fint på gas och inga ryckningar eller bludder från motorn, tänkte att jag skulle prova köra lite på väldigt låg fart vilket inte gick alls bra förra säsongen då den lade av hela tiden men nu gick det huuuur fint som helst!

 

MEN, när jag kört på lägsta möjliga fart ett par minuter och skulle iväg så svarade den inte alls på gaspådraget, och ökade jag lite till så orkade den inte och lag av. 

Starta igen och försökte ge lite gas men den dog direkt, startade igen och körde med handgasen och den lät lite ojämn till en början och sen bättre och bättre. Provade lägga i växel och ge lite gas och motorn lag av :(

 

Enda sättet var att jag startade motorn, och lät den gå en stund för att sedan lägga i växel och ge minimalt med gas, låta den köra tills man hörde den gå jämnare, ge lite mer gas igen och vänta tills den gick jämt, lite mer gas, lite mer gas och tillsist började den varva ordentligt och gick att åka iväg hur fint som helst. 

 

Körde en längre sväng utan problem, men när jag väl skulle lägga till vid bryggan och hade kört i lågfart in mot kanten och skulle ge lite mer gas för att bromsa båten så var det samma sak, motorn lag av direkt.. 

 

Så ett problem verkar vara att när motorn gått på lågvarv så är det problem att den inte orkar med om man har för bråttom. 

 

Jag får en känsla av att det kan ha med brist på soppa att göra, det sitter en sån där pump som jag tror drivs av vakuum, som tidigare ägaren sa att han precis renoverat. 

När ni läser om mitt problem, tror ni det skulle kunna vara relaterat till att pumpen inte orkar med när man går från lågvarv och ökar? Eller vad tror ni att problemet kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarens funktion är i korthet beroende av undertryck. Det som tidigare i tråden kallades för hals (dvs det stora lufthålet in) har en förträngning – venturi.

När en given massa luft sugs in i motorn måste hastigheten på luften öka förbi förträngningen. En smart snubbe som hette Bernoulli kom fram till att tryck, massa och hastighet (med mera) hänger ihop och på detta följer att ökad hastighet ger upphov till ett lägre tryck (i venturit). Det är detta undertryck som sedan suger upp soppan från flottörhuset.

 

Utöver detta så ger också gasspjället upphov till ett undertryck och lite beroende på hur förgasaren är konstruerad är detta viktigare vid låga varv än trycksänkningen i venturit.

 

När du ger full gas så öppnar du gasspjället till max. Eftersom motorn inte är speciellt snabb att öka i varv (dvs kan inte öka sin luftkonsumtion) kommer ett öppet spjäll innebära att undertrycket minskar, motorn får mindre soppa och tappar varv och suger därmed ännu mindre luft varpå undertrycket minskar ytterligare och...

 

Många förgasare har därför en anordning som ska spruta in extra bränsle vid hastiga gaspådrag, ofta kallat accpump. Om den inte fungerar kan du få de symtom du beskriver, dvs att motorn dör vid gaspådrag om de inte sker låååångsamt. 

 

Du har också varit och pillat med flottörerna. Vissa tillverkare talar om float height, andra om fuel level och det är det andra som är relevant, dvs hur hög bränslenivån i flottörhuset är (det styr ju hur högt undertrycket måste lyfta bensinen). 

Vid låga varv när motorn tar lite luft är det extra viktigt att bränslenivån är korrekt för att förgasaren ska fungera som den ska. Om vi tänker oss att du har på tok för låg nivå i flottörhusen så kommer undertrycket inte riktigt räcka till för att suga upp den soppa som motorn vill ha, allrahelst inte när du öppnar spjället.

 

En sak till. Trycksänkningen i venturit är ju relativ det omgivande trycket. Det är alltså viktigt var någonstans flottörhuset luftas (om vi tänker oss att flottörhuset luftade i venturit så skulle det inte bli någon tryckskillnad och inget bränsle till motorn). Kolla alltså så att alla luftkanaler är öppna och att eventuell slang för avluftning inte är skadat, vikt eller liknande.

 

Svarar motorn bättre på gaspådrag om du chokar (förutsatt manuell choke)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den fördjupade genomgången av hur detta hänger ihop. 

Jag läste någonstans att när man håller förgasar upp och ner så ska flottören ligga i en jämn nivå med flottörhuset, hellre något pekande uppåt än nedåt. Då den ena flottören hängde lite nedåt så vinklade jag upp denna en aning till vad som syns på mina tidigare bilder. 

 

Bara för att förtydliga lite, så kan jag inte öka mängden gas i en enda väääldigt långsam rötelse utan jag får öka gasen så lite att man hör varvtalet förändras minsta möjliga, sen låta den gå en stund sen öka minsta möjliga igen. Och om jag inte väntar tillräckligt länge mellan dessa ökningar så stannar den. 

 

Jag tyckte motorns varv ökade när jag tryckte kort på den manuella choken men kan inte säga exakt hur den svarade. 

 

Om den får för lite bränsle vid gaspådrag, kan det hjälpa om man sitter och manuellt pumpar på blåsan för att se om det är detta som är problemet? 

 

Hur kollar jag det du skrev om luftkanalerna och eventuella slangen? Alla kanaler som jag sköljde igen i förgasaren var öppna. Och jag har inte något justerskruv för luft utan det enda som finns på förgasaren är en skruv för tomgång. 

 

All hjälp är verkligen uppskattad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick händelserna lite i förväg och väntar nu på en ny bränslepump som jag beställt, hoppas den hinner komma hem till helgen så ska jag åka ner till båten och byta denna och testa, ska även gå igenom bränsleslangarna och se så allting är tätt. 

 

Efter bränslepumpen sitter det en fördelning där det går en slang vidare till respektive förgasare, och under den slangen som går till den övre förgasaren går det en mindre (inv. 4mm) slang in i motorn, till vevhuset om jag förstått rätt och denna skapar det tryck som behövs för att bränslepumpen ska kunna suga. 

 

Innan jag glömmer, skrev fel i föregående inlägg det finns ingen skruv för tomgången på förgasaren. Den fjäderbelastade skruven som jag fick upp i huvudet när jag skrev det var den som styr retur av spjället, tankevurpa av mig. 

 

Jag har försökt söka runt på internet om information kring "fuel level" men inte hittat någon information, får förlita mig på att jag fick till flottörnivån bra då den ligger paralellt med kroppen vilket verkar vara ett bra riktmärke. Och om det vore för lite bränsle i flottörhuset borde väl felet visa sig även vid tomgång eller biland vid fullt gaspådrag? 

 

Då vi bytt en tändspole tidigare pga av att motorn endast gick på tre cylindrar pga en avskavd kabel så tänkte jag mäta upp de andra 3 spolarna för att säkerställa att motståndet är hyffsat lika som den nya jag köpt. 

 

Finns det anledning att göra något kompressionstest också tycker ni? Båten går som sagt bra på tomtgång och maxfart? Såg att det fanns någon kompressionsmätare på biltema för några hundralappar så det kanske kan vara en bra ide för att försöka ringa in problemet ytterligare. 

 

Som sagt, all input tas tacksamt emot. Nu när säsongen börjat komma igång vill jag inget hellre än att få motorn att spinna som den ska, även om det kostar en slant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle finnas någon nyfiken där ute som vill veta hur det går så kan jag säga att motorn nu går som om den vore ny efter bytet av bränslepumpen! :D

 

Bränslepumpen hade den tidigare ägaren precis renoverat berättade han när jag köpte båten, så därför tänkte jag att den skulle vara OK, men när jag upptäckte att det saknades en bygel i den ena förgasaren så började man ju bli lite misstänksam till hur pass väl han utfört servicen av pumpen :)

Kort och gott så har jag gjort följande åt motorn. 

- Byte av en tändspole p.g.a avnött kabel

- Byte av tändstift från något skumt biltema liknande till orginalstift som ska användas

- Rengöring och byte av nål, säte och packningar i förgasarna

 

Tror dock även jag ska köpa en ny bränsleledning mellan tank och motor, tycker blåsan känns lite för mjuk under körning och dessutom märkte jag att det inte riktigt är rätt vid anslutningen till motorn vid det snabbfäste som sitter på slangen, dock går den som sagt helt ljuvligt nu och jag satt igår och puttrade runt med ett jätteleende och bara njöt :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...