Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Englund71

Bruce/kopia till pulpetbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Nybliven pulpetägare (Seamaster 175, 5,3 m/390 kg ex motor) som har en fråga angående ankring. Jag har bara ankrat med segelbåtar innan och de rör ju sig på ett annat sätt och har större kraft när de rör sig i vinden etc. Det jag undrar är om t.ex. ett 2 kg bruce/kopia skulle räcka för ankring vid dagsturer? Botten är ofta lera, ibland sten. Det hade varit skönt med ett smidigt ankare och slippa ha en dragg annat än för reserv (jag har lite draggar i olika storlekar men ingen 5kg som jag gissar är den rimliga storleken för den båten. 10 kg draggen tänkte jag använda om man ligger och fiskar i oskyddat läge t.ex.) Plätt ställer jag mig skeptisk till men det kanske är fel?

Eller tänker jag helt fel? 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du ligger garanterat tryggare med ett tyngre ankare.

 

Ankare med en bit kedja...

 

Syftet är väl att skutan ska stanna kvar, där du ankrar?

 

Vill du ha spänning och ständig oro, så blir det bra med ett 2 kg:s.

 

Sånt orkar jag inte med.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruce eller Delta för du menar att du har ankaret i bak och näsan mot land.

Glöm kätting, det behövs bara om du ankrar bland korallreven eller liknande miljö.

Blyad lina brukar fungera bra.

Stalltipset är annars en ankarvikt som man släpper ner halvvägs på ankartampen om man är orolig eller det förväntas bli dåligt väder.

Ankarvikt kan vara precis vad som helst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För några år sedan gjorde jag en test mellan en 10 kg blyplätt och ett 5 kg stukankare (bruce) på lerbotten. Stukankaret greppade minst lika bra om inte bättre trots sin lägre vikt. Det använde jag sedan till en (motor)båt på ca 1.5 ton. Om du inte ligger i ett riktigt blåshål har jag svårt att tänka mig att du skulle behöva ett liknande på mer än 2-3 kg till din båt.
Dessutom: Akta dig för stenbotten. När / om ankaret fäster får du aldrig loss det igen. 

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Bruce eller Delta för du menar att du har ankaret i bak och näsan mot land.

Glöm kätting, det behövs bara om du ankrar bland korallreven eller liknande miljö.

Blyad lina brukar fungera bra.

Stalltipset är annars en ankarvikt som man släpper ner halvvägs på ankartampen om man är orolig eller det förväntas bli dåligt väder.

Ankarvikt kan vara precis vad som helst.

Ankarvikt borde ingå i alla båtars standardutrustning. Bra när man ligger i en grund hamn och kan sänka linan bakom båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Englund71:

- - -

Det jag undrar är om t.ex. ett 2 kg bruce/kopia skulle räcka för ankring vid dagsturer? Botten är ofta lera, ibland sten.

- - -

Ankarets förmåga att hålla båten på plats handlar inte bara om vikten. Det är en kombination av storlek på flyna och ankarets förmåga att gräva ner sig (å här spelar vikten en del roll). Flyna storlek är det som skapar den största förmågan att båten inte draggar. Tillverkarna brukar vara rätt duktiga på att avväga storlek o vikt mot varandra.

 

Ett tvåkilos Brucekopia har rätt små flyn för att hålla emot din båt om vinden tar tag i friborden (båtens vikt är oftast inte det som dimensionerar ankarstorleken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Ankarvikt borde ingå i alla båtars standardutrustning. Bra när man ligger i en grund hamn och kan sänka linan bakom båten.

Denna är inte alls dum.

 

10 kg vikt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut. Hur placerar du den på halva uteliggande ankarlinans längd utan att den glider ner mot ankaret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ser bra ut. Hur placerar du den på halva uteliggande ankarlinans längd utan att den glider ner mot ankaret?

Du har en lina i ankarvikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Ankarvikt kan vara precis vad som helst.

Ett annat ankare tex.

Många har ju flera ankare ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Du har en lina i ankarvikten.

Och i ändan på linan sitter en karbinhake som man krokar på ankarlinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Jaha, man behöver två ankarspel

Varför då? Ankarvikten drar man upp förhand  innan man drar upp ankaret. I de flesta fall räcker en 5kg vikt, jag bara råkade ha en 10vikt.

Köp en kettlebell, det är billiga vikter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...