Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mjolko

Problem att komma in och ut från båtplats bakom klippa

Rekommendera Poster

Det rätta är ju en wire med fjärrstyrd motor som man krokar på och som sen drar in/ut båten.

Tänk CableCar i San Francisco, de kör sällan fel!

;););) 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man skall tänka litet utanför boxen?

 

Om det nu kan bli svårt såväl praktiskt som juridiskt och med bibehållen grannsämja kanske man skall ta till en helt annan lösning?

 

-Har du tänkt på att bygga en slags ramp och "förtöja" båten på land?

Hur ser det ut på högersidan av din brygga utanför bilden?

En 5,5 m aluminiumbåt är ju inte så tung. Det finns färdiga ramper eller slipar som är baserade på stödhjul och kölrullar man annars ser på båttrailers, kan det vara en lösning?

Dra upp båten, så är den skyddad från svall, varierande vattenstånd, hårda vindar och påväxt. Lättare att förbereda sig och lasta båten då den ligger på rampen. Klart får du en massa vågor mot aktern vid sjösättningen om det blåser, då kan det bli blött ombord...

 

Eller så kanske du skall fylla din uppmuddrade lilla vik och lägga en ramp där?

Stenbumlingensproblemet blir kvar.

 

Liknande stenbumling "åtgärdade" jag en gång. Det visade sig vara ett stort flyttblock, eller om det var toppen på ett undervattensfjäll, hursomhelst, med en Hilti borrhammare borrades det ett 10 eller 12 mm hål, i vilket det sattes ett överblivet rostfritt rör, som försågs med reflexer och en vimpel.

Röret satt inte tillräckligt hårt fast, annars hade det även använts till akterförtöjning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenen kan ju även vittra bort i förtid tex genom frysning i hål och sprickor samt lite extra hjälp med typ snigeldynamit i borrade hål. Men kolla först med myndigheterna!

Ramp kan ju vara ett alternativ men går det höga vågor blir det ett litet äventyr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Thomas-1:

Bara en fundering...
Som gammal långkölsseglare får jag eksem på hjärnbarken när jag tänker på att backa ut ur sjölä.
(Förmodligen inte alls lika besvärligt med din båt, men men.)


Två frågor:
1. Var kan du baxa runt båten och få nosen åt rätt håll inför avfärd?
Har ritat en tänkt röd vändcirkel i bilden nedan, ser ut att finnas litet sjölä bakom uppgrundningen?
2. Vore det en hjälp att ha nosen i rätt riktning från början vid avfärd, tänker att vändningsmanöver enbart för motor krånglar till?
    Att ifall du har nosen utåt från början så kan du nog gasa på litet extra och kontrollerat gira förbi stenbumling mm. Komma `som skjuten ur en kanon´ eller åtminstone som ´skiten ur en kanin´ rätt ut på fria böljan? :)  


Fråga ännu inte hur jag tänkt att förberedande `vändbaxnings-manöver i lugn och ro´ i röda cirkeln skulle kunna ske praktiskt. Kanske listigt placerade tampar eller så?
(Vid anlöp i gott väder skulle du kunna vända båten och förtöja den så, bara som förberedelse inför nästa tur som kanske har sämre väderförutsättningar??)

Skyddad vändbaxnings-zon?...
vändzon.png

Smart tänkt! Jag har funderat på att gräva ut en bredare båtplats men tänkte inte på att man kan skapa en vändcirkel. Det skulle ju avsevärt förenkla proceduren när jag ska gå ut med båten. Det är dock den större båten som du ser utanför den lilla bryggan till höger och jag handgräver så det blir ju en del jobb. Det är blöt blålera som ska upp, nåja jag kan ta det lite då och då. Stort tack för tipset! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Det rätta är ju en wire med fjärrstyrd motor som man krokar på och som sen drar in/ut båten.

Tänk CableCar i San Francisco, de kör sällan fel!

;););) 

Den idéen gillar jag verkligen, alltid kul med automatik men jag antar att det blir svårt att konstruera. Hur som helst, tack för idéen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev per_62:

Stenen kan ju även vittra bort i förtid tex genom frysning i hål och sprickor samt lite extra hjälp med typ snigeldynamit i borrade hål. Men kolla först med myndigheterna!

Ramp kan ju vara ett alternativ men går det höga vågor blir det ett litet äventyr.

Jag kanske kan nyttja stenen istället för att ta bort den, funderar på ett rep eller en lång regel mellan sten och fastland. Tänkte man kunde ha något att hålla sig i och kunna dra båten in och ut ur "hamnen". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske man skall tänka litet utanför boxen?

 

Om det nu kan bli svårt såväl praktiskt som juridiskt och med bibehållen grannsämja kanske man skall ta till en helt annan lösning?

 

-Har du tänkt på att bygga en slags ramp och "förtöja" båten på land?

Hur ser det ut på högersidan av din brygga utanför bilden?

En 5,5 m aluminiumbåt är ju inte så tung. Det finns färdiga ramper eller slipar som är baserade på stödhjul och kölrullar man annars ser på båttrailers, kan det vara en lösning?

Dra upp båten, så är den skyddad från svall, varierande vattenstånd, hårda vindar och påväxt. Lättare att förbereda sig och lasta båten då den ligger på rampen. Klart får du en massa vågor mot aktern vid sjösättningen om det blåser, då kan det bli blött ombord...

 

Eller så kanske du skall fylla din uppmuddrade lilla vik och lägga en ramp där?

Stenbumlingensproblemet blir kvar.

 

Liknande stenbumling "åtgärdade" jag en gång. Det visade sig vara ett stort flyttblock, eller om det var toppen på ett undervattensfjäll, hursomhelst, med en Hilti borrhammare borrades det ett 10 eller 12 mm hål, i vilket det sattes ett överblivet rostfritt rör, som försågs med reflexer och en vimpel.

Röret satt inte tillräckligt hårt fast, annars hade det även använts till akterförtöjning.

Jag har kikat på båtslipar och har en lämplig strand, men dels är de dyra och jag tror också att det blir svårt att pricka rätt i vågigt väder. Antar också att det är extra svårt om man är ensam i båten. Min båt väger ca 850kg så ganska tung är den allt plus om man har en massa packning. Tack för förslaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första håller jag med om att det är viktigt att vara på det klara med att man får göra det man har för avsikt att göra.

Det är också viktigt att man är säker på att man faktiskt är ägare av den mark och det vatten man avser att "förändra".

 

I ditt fall verkar det som att det är en annan ägare till stranden och vattnet, är det en samfällighet eller något liknande som de angränsande tomtägarna äger tillsammans?

 

312635581_Strand2.jpg.e14949910b22595ee5b7ebd1f3a101a1.jpg

 

Med det sagt så verkar det ju inte som någon bryr sig hur brygganläggningarna ser ut. Hela ön är fullspäckad med bryggor så en till lär väl ingen märka eller bry sig om...

Men då är nog en båtslip billigare.

 

 

6 timmar sedan skrev Mjolko:

Smart tänkt! Jag har funderat på att gräva ut en bredare båtplats men tänkte inte på att man kan skapa en vändcirkel. Det skulle ju avsevärt förenkla proceduren när jag ska gå ut med båten. Det är dock den större båten som du ser utanför den lilla bryggan till höger och jag handgräver så det blir ju en del jobb. Det är blöt blålera som ska upp, nåja jag kan ta det lite då och då. Stort tack för tipset! 

Var försiktig med vilken tid du gräver även om du handgräver. Minns inte när man får muddra - som jag gissar att detta anses vara även om du handgräver.

Muddring är alltid anmälningspliktigt och kräver också oftast dispens från strandskyddet så det är dumt att göra ännu mera fel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att muddring får ske före 1/5. Oklar på från när men har för mig att det är från 1/10. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker också att en utgrävd vändcirkel låter bra. Annars något system med linor och en granstock som ligger och flyter utlagd mellan stenen och land.

 

Att dra upp eller sjösätta en båt på en ramp på oskyddad strand i pålandsvind och sjögång låter inget vidare.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kommit någon vart med hur du ska gå vidare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...