Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mjolko

Problem att komma in och ut från båtplats bakom klippa

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en 5,5 meters stor aluminiumbåt med en 75 hk motor som jag använder för att ta mig till min strandtomt på en ö i skärgården. Strandens läge är kraftigt utsatt för havets och färjetrafikens stora vågor. Jag har därför grävt ut en gammal båtplats bakom en klippa vid strandkanten och där ligger jag helt i lä från vågorna vilket förenklar både packning och ombordstigning jämfört med att förtöja vid min boj och kliva upp/ner från min brygga i hårt väder.

 

De närmaste metrarna ut från båtplatsen är det dessvärre för grunt för att använda båtmotorn och några meter ut där det börjar bli djupt finns också en förrädisk stenbumling/bergsknöl strax under vattenytan. Hittills har jag använt en åra för att staka mig ut eller så har jag hoppat ur båten och dragit den in/ut från båtplatsen.

 

Nu behöver jag tips på en bättre lösning, en smart anordning för att säkert ta sig in och ut från min båtplats.

 

Kan det vara lämpligt att ha ett rep som jag kan fatta tag i när jag går in och ut med båten. Ett rep som jag sätter upp mellan fastlandet och en stolpe på stenbumlingen/bergsknölen men hur skyddar jag mig då från att slå in i samma stenbumling. Kan man kanske sätta fast ett stort traktordäck runt stenbumlingen eller är det bättre att spränga bort stenen? Frågorna är många. Se min enkla skiss och kom gärna med förslag :)

 

Skiss.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägger till ett flygfoto som visar verkligheten till skillnad mot min enkla skiss. Kom gärna med härliga tips på hur man bäst skapar en lösning för att ta sig in och ut från båtplatsen bakom klippan (där ni ser en vit liten båt). Obs! Min brygga är den lilla på höger sida i bilden. Min vattenrätt går ända mot grannens brygga. Tittar man noga på fotot kan man se den förrädiska stenbumlingen strax utanför inloppet till min båtplats. Är det bra att ha stenbumlingen kvar för att använda den till någon slags anordning eller är det bättre att spränga bort den?                                                                                                                                                                                                                                                                              

Satelitfoto2.jpg

Redigerad av Mjolko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mjolko:

Lägger till ett flygfoto som visar verkligheten till skillnad mot min enkla skiss. Kom gärna med härliga tips på hur man bäst skapar en lösning för att ta sig in och ut från båtplatsen bakom klippan (där ni ser en vit liten båt). Obs! Min brygga är den lilla på höger sida i bilden men min vattenrätt går ända mot grannens brygga.

 

Satelitfoto2.jpg

Kan du inte gräva en ränna i det grunda området så du kommer ut förbi stenen. Sen vet du väl var stenen finns och kan låta bli att köra där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du kan gräva ut för att få det djupare så kommer det alltid att vara besvärligt att komma in/ut med vind o vågor i sidan till din lilla vrå bakom berget.

 

Vill du göra en exklusivare lösning så är väl det att ställa en stenkista till vänster om din bryggnock så att du får en pir att köra in bakom där du kan ligga långsides i lugnvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Kan du inte gräva en ränna i det grunda området så du kommer ut förbi stenen. Sen vet du väl var stenen finns och kan låta bli att köra där?

Berget som jag har båtplatsen bakom fortsätter under vattnet och jag funderar på att låta spränga med dynamit men jag vet inte hur effektivt det är eller hur dyrt det kan bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Lintott:

Även om du kan gräva ut för att få det djupare så kommer det alltid att vara besvärligt att komma in/ut med vind o vågor i sidan till din lilla vrå bakom berget.

 

Vill du göra en exklusivare lösning så är väl det att ställa en stenkista till vänster om din bryggnock så att du får en pir att köra in bakom där du kan ligga långsides i lugnvattnet.

Ja, jo men det låter rätt dyrt. Jag har en gammal påbörjad stenpir till höger om bryggan som jag funderar på om jag kan använda på något sätt. Bryggan är en ranglig, rätt hög 7 meters telefonstolpebrygga som längst ut står på ett stort fundament på en bergknöl. Jag vill helst göra ändringar där jag inte behöver bygglov och som inte kostar skjortan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om nu stenen ligger ivägen så ta bort den om man nu får göra så eller bygg en liten brygga ovanpå stenen som skyddar mot stenkontakt och eventuellt anslut den till land så borde det vara enklare att ta sig in och ut. Bryggan kan man förse med skydd mot båten.

Brygga4.PNG.c7ef2f58b14e4799db17756395c2da44.PNG

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite känsligt idag att spränga/gräva? Rent teoretiskt, alltså.

Annars gillar jag Per_62's förslag, en liten brygga på stenbumlingen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Om nu stenen ligger ivägen så ta bort den om man nu får göra så eller bygg en liten brygga ovanpå stenen som skyddar mot stenkontakt och eventuellt anslut den till land så borde det vara enklare att ta sig in och ut. Bryggan kan man förse med skydd mot båten.

Brygga3.PNG.3acaa4db5269a3b79475a9422290b8e0.PNG

Snyggt och smart förslag som jag verkligen gillar! Jag antar dock att det krävs bygglov och att mina grannar inte blir så förtjusta men som jag redan nämnt så går vår vattenrätt dikt intill deras brygga och soldäck (hörnet skymtar längst ned till vänster på fotot).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mjolko:

Jag antar dock att det krävs bygglov

Även om det är en "flotte" eller kanske en "båt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Även om det är en "flotte" eller kanske en "båt"?

En flotte (eller båt) kan det fungera då vågorna blir stora?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns säkert fler alternativ men att bara skydda stenen med typ en brygga (ev flytbrygga) kanske är enklast. Eller kanske slå ner/borra ner några pålar att dra sig ut ifrån.

Det är väl oberoende om det är att bygga en brygga eller spränga under vatten att betraktas som vattenverksamhet vilket kräver tillstånd. Så kolla upp detta först!

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev per_62:

Det finns säkert fler alternativ men att bara skydda stenen med typ en brygga (ev flytbrygga) kanske är enklast. Eller kanske slå ner/borra ner några pålar att dra sig ut ifrån.

Det är väl oberoende om det är att bygga en brygga eller spränga under vatten att betraktas som vattenverksamhet vilket kräver tillstånd. Så kolla upp detta först!

Att ta bort en sten under vattnet som uppenbart saknar betydelse ur miljöhänsyn eller utgör ett problem för annan person får enligt uppgift göras utan tillstånd. Självklart är man ansvarig om något skulle inträffa men det är man väl i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta reda på ett stort däck att placera runt stenen: image.png.d40e9e0851747dca26e148ed13d8962b.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mjolko:

Att ta bort en sten under vattnet som uppenbart saknar betydelse ur miljöhänsyn eller utgör ett problem för annan person får enligt uppgift göras utan tillstånd. Självklart är man ansvarig om något skulle inträffa men det är man väl i vilket fall som helst.

Det tror jag också men just att spränga tror jag är känsligt. Kände en kille som sprängde en del det blev så känsligt att man i de flesta fall avstod. Sen har det tydligen smällt en del nattetid men det är känsligt även det, länsstyrelserna sitter ju numera och granska satellitfoton...

Prova att ringa någon som sysslar med att spränga, gräva, muddra. Jag tror de kan säga om det är möjligt genom att bara titta på fotot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spänn en wire från din boj och in mot land. Utanpå wiren en slang, som skydd mot nötning på egna båten.

Häng från fören och från aktern på två bojkrokar, som glider efter wiren.

Kanske smidigare med två korta tampar.

Hasa dig in efter wiren, tills det blir läge att svänga in för sista sträckan. Lossa krokarna eller slingens ena ände.

 

Ut... samma procedur, fast nu är wiren på babords sida.

 

Och en wire till, fäst en meter eller så, ut från den gröna wiren och 90 grader in mot land...

 

Då har du hela tiden nåt som du kan hålla dig i.

20190410_174405.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Leta reda på ett stort däck att placera runt stenen: image.png.d40e9e0851747dca26e148ed13d8962b.png

Ja, det var lite det jag själv funderat på kombinerat med en stolpe på stenen där jag fäster ett rep som går in mot en stolpe vid inloppet till min båtplats. Kan det fungera tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mjolko:

Ja, det var lite det jag själv funderat på kombinerat med en stolpe på stenen där jag fäster ett rep som går in mot en stolpe vid inloppet till min båtplats. Kan det fungera tro?

Troligen, väl värt ett försök. Ev om du sätter två stolpar och en tvärslå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Spänn en wire från din boj och in mot land. Utanpå wiren en slang, som skydd mot nötning på egna båten.

Häng från fören och från aktern på två bojkrokar, som glider efter wiren.

Kanske smidigare med två korta tampar.

Hasa dig in efter wiren, tills det blir läge att svänga in för sista sträckan. Lossa krokarna eller slingens ena ände.

 

Ut... samma procedur, fast nu är wiren på babords sida.

Intressant förslag men då får jag nog placera en ny boj längre in så att ingen olycka sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev bhemac:

Troligen, väl värt ett försök. Ev om du sätter två stolpar och en tvärslå.

Ja en tvärslå för att hålla kvar däcket. Är det så du tänker? Samtidigt behåller jag stenen och kan i framtiden använda den för en eventuell brygga eller soldäck.

Redigerad av Mjolko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mjolko:

Ja en tvärslå för att hålla kvar däcket

Jag tänkte mest för att hålla ut en wire.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Om nu stenen ligger ivägen så ta bort den om man nu får göra så eller bygg en liten brygga ovanpå stenen som skyddar mot stenkontakt och eventuellt anslut den till land så borde det vara enklare att ta sig in och ut. Bryggan kan man förse med skydd mot båten.

Brygga4.PNG.c7ef2f58b14e4799db17756395c2da44.PNG

Verkligen ett snyggt bryggförslag som skulle lösa hela problematiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tänkte mest för att hålla ut en wire.

Ok, bra tänkt, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera tidigare nämnt. Se till att ha torrt på fötterna när det kommer till strandskyddsdispens och vattenverksamhet. 

Har inte du det brukar grannarna skaffa sig det när allt väl är klart. 

Inte så roligt att behöva riva det man nyss har byggt. 

Du får inte ens fälla ett träd på din egen tomt om det omfattas av strandskydd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev coppertail:

Som flera tidigare nämnt. Se till att ha torrt på fötterna när det kommer till strandskyddsdispens och vattenverksamhet. 

Har inte du det brukar grannarna skaffa sig det när allt väl är klart. 

Inte så roligt att behöva riva det man nyss har byggt. 

Du får inte ens fälla ett träd på din egen tomt om det omfattas av strandskydd. 

Jovisst kan nog det stämma om man drar det till sin spets men det gäller också som jag tidigare skrev "uppenbart saknar betydelse ur miljöhänsyn eller utgör ett problem för annan person". Att jag inte skulle få fälla ett träd eller ta bort en sten på min egen tomt har jag svårt att se att någon instans skulle fälla mig för. Om det finns särskilda skäl och stranden dessutom anses vara ianspråktagen så är det givetvis än mer självklart. Boverket skriver bland annat "Om området är ianspråktaget på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En brygga till, att smyga efter. Perfekt!

 

Nån som klagar, så kan du väl låna ut din gamla... till den klagande.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mjolko:

Jovisst kan nog det stämma om man drar det till sin spets men det gäller också som jag tidigare skrev "uppenbart saknar betydelse ur miljöhänsyn eller utgör ett problem för annan person". Att jag inte skulle få fälla ett träd eller ta bort en sten på min egen tomt har jag svårt att se att någon instans skulle fälla mig för. Om det finns särskilda skäl och stranden dessutom anses vara ianspråktagen så är det givetvis än mer självklart. Boverket skriver bland annat "Om området är ianspråktaget på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften".

 

Att dra det till sin spets finns det många exempel på. 

Har jobbat med marinentreprenad och brygg/hamn byggnationer i många år. 

Tyvärr skiljer sig bedömningarna kraftigt mellan olika kommuner och Länsstyrelser. Så vad som gäller för just dig vet jag inte. 

Men om ditt nick antyder Mjölkö vid Ljusterö så skulle jag vara väldigt försiktig i dina skor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev coppertail:

 

Att dra det till sin spets finns det många exempel på. 

Har jobbat med marinentreprenad och brygg/hamn byggnationer i många år. 

Tyvärr skiljer sig bedömningarna kraftigt mellan olika kommuner och Länsstyrelser. Så vad som gäller för just dig vet jag inte. 

Men om ditt nick antyder Mjölkö vid Ljusterö så skulle jag vara väldigt försiktig i dina skor. 

Tack för din omtanke och självklart ska man ta reda på vad som gäller och söka tillstånd vid byggnationer eller större markförändringar. Men om man ska behöva söka dispens för att fälla träd eller för att ta bort en större sten på sin egen tomt så är det ju bara löjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mjolko:

- - -

Men om man ska behöva söka dispens för att fälla träd eller för att ta bort en större sten på sin egen tomt så är det ju bara löjligt.

Att spränga bort en bergstopp som sticker upp ovanför vattenytan är nog inte riktigt att jämställa med att ta bort en större sten på tomten...

 

Jag har varit inblandad i att öka djupet på en sjösättningsplats i samband med att kajanläggningen renoverades. Att få OK på att renovera (i realiteten en ordentlig ombyggnad o utökning) var inga större problem. Men för muddringen utanför var det många papper att fylla i och restriktioner på när under året som jobbet fick utföras...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara en fundering...
Som gammal långkölsseglare får jag eksem på hjärnbarken när jag tänker på att backa ut ur sjölä.
(Förmodligen inte alls lika besvärligt med din båt, men men.)


Två frågor:
1. Var kan du baxa runt båten och få nosen åt rätt håll inför avfärd?
Har ritat en tänkt röd vändcirkel i bilden nedan, ser ut att finnas litet sjölä bakom uppgrundningen?
2. Vore det en hjälp att ha nosen i rätt riktning från början vid avfärd, tänker att vändningsmanöver enbart för motor krånglar till?
    Att ifall du har nosen utåt från början så kan du nog gasa på litet extra och kontrollerat gira förbi stenbumling mm. Komma `som skjuten ur en kanon´ eller åtminstone som ´skiten ur en kanin´ rätt ut på fria böljan? :)  


Fråga ännu inte hur jag tänkt att förberedande `vändbaxnings-manöver i lugn och ro´ i röda cirkeln skulle kunna ske praktiskt. Kanske listigt placerade tampar eller så?
(Vid anlöp i gott väder skulle du kunna vända båten och förtöja den så, bara som förberedelse inför nästa tur som kanske har sämre väderförutsättningar??)

Skyddad vändbaxnings-zon?...
vändzon.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...