Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Baxlaget

Minska slitaget på impellern

Rekommendera Poster

I utombordare och drev sitter en impeller gjord av gummi som pumpar vatten för kylning av motorn.
Impellern slits absolut mest på våren när motorn startas för första gången för säsongen. 
Då är pumphuset tomt på vatten och friktionen är stor så risken finns att ett blad slits av och åker in i kylkanalerna. Det vill vi inte ska hända.


Därför undrar jag av er experter: Kan man på något vis (utan att montera isär) fylla impellerns pumphus med vatten innan man startar motorn för första gången på säsongen? 
 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i en utombordare kommer väl vattnet in i impellerhuset när man tippat ner motorn?

Kylkanalerna och impellern är ju inte täta. 

Eller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är min tanke också. Trots det så går impellrar sönder på våren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske för att de torkat under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika detta är det bäst att plocka bort impellern på hösten, jag brukar spreja litet siliconsprej i en zip-påse och förvarar impellern i den över vintern då hålls den mjuk och fin.

Om den inte är mjuk och fin på våren så byts den.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs mitt svar!

För att helt säkert undvika detta måste du montera bort impellern.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan spraya silikon i vattenintaget och vrida runt propellern? Antar att impellern sitter nära intaget.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Därför undrar jag av er experter: Kan man på något vis (utan att montera isär) fylla impellerns pumphus med vatten innan man startar motorn för första gången på säsongen? 

Känns inte direkt som ett expertråd, men fäll ner motorn i vattnet innan du startar den.

 

Mackey

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt ett antal utombordare och inte lyckats slita ut någon impeller. De har byts då de hårdnat och börjat spricka vid roten av vingarna. Jag kan tänka mig att det i sällsynta fall förekommer utslitna impellrar pga körning i skitigt vatten och då i tätningsytorna mot pumhusets gavlar, men det är nog sällsynt och föranleder ibland byte av hela pumpen, då även tätningsytorna i metall slits. På motorer som sitter kvar på båten över vintern kan det vara en bra ide att demontera och ta hem växelhuset. Väl hemma är det bara några minuters jobb att ta ur impellern och man har hela vintern på sig att kolla/byta olja och lämna in för service om det skulle visa sig nödvändigt. Demontering och montering tar ca 2x30 min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Jag har ägt ett antal utombordare och inte lyckats slita ut någon impeller. De har byts då de hårdnat och börjat spricka vid roten av vingarna. Jag kan tänka mig att det i sällsynta fall förekommer utslitna impellrar pga körning i skitigt vatten och då i tätningsytorna mot pumhusets gavlar, men det är nog sällsynt och föranleder ibland byte av hela pumpen, då även tätningsytorna i metall slits. På motorer som sitter kvar på båten över vintern kan det vara en bra ide att demontera och ta hem växelhuset. Väl hemma är det bara några minuters jobb att ta ur impellern och man har hela vintern på sig att kolla/byta olja och lämna in för service om det skulle visa sig nödvändigt. Demontering och montering tar ca 2x30 min.

Jag har samma bild av det hela, även om jag tycker man klarar sig på halva tiden för montering/demontering:)

 

Ser detta som ett ickeproblem om man servar motorn ordentligt. Byter själv impeller var 3e på Yammor och vart annat på den Mercury V6a jag haft då jag började se mindre tryckfall sedan på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Baxlaget:

I utombordare och drev sitter en impeller gjord av gummi som pumpar vatten för kylning av motorn.
Impellern slits absolut mest på våren när motorn startas för första gången för säsongen. 
Då är pumphuset tomt på vatten och friktionen är stor så risken finns att ett blad slits av och åker in i kylkanalerna. Det vill vi inte ska hända.


Därför undrar jag av er experter: Kan man på något vis (utan att montera isär) fylla impellerns pumphus med vatten innan man startar motorn för första gången på säsongen? 
 

Om du kan få in ptfe spray, inte torr utan våt.., här kan kanske t.o.m sån som lämnar vita fällningar duga.

Dra runt motorn lite så att impellerytan blir mättad. Då kan du tom köra motorn torr utan att impellern tar stryk.

Andra typer av olja kan ge liknande funtion även silikon men ptfe är nr1

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

Ser detta som ett ickeproblem om man servar motorn ordentligt. Byter själv impeller var 3e på Yammor och vart annat på den Mercury V6a jag haft då jag började se mindre tryckfall sedan på tomgång.

Kolla på graden av tryckfall när motorn går ner på tomgång. Det var ju ett bra tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Baxlaget:

Därför undrar jag av er experter: Kan man på något vis (utan att montera isär) fylla impellerns pumphus med vatten innan man startar motorn för första gången på säsongen? 

Och om man hårddrar det, efter hur långt uppehåll under säsongen skall man behöva göra samma procedur igen? Inte helt ovanligt att båtar blir oanvända under ett antal veckor.

Byt impellern vart tredje år så behöver man inte fundera så mycket mer (håll lite koll på skvallerstråle och tempmätare dock).

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, när båten väl ligger i vattnet och motorn har startats en första gång är pumphuset fyllt med vatten så initialproblemet med torrt pumphus uppstår inte då.


Håller absolut med om underhållet men det var inte frågan.
 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nja, när båten väl ligger i vattnet och motorn har startats en första gång är pumphuset fyllt med vatten så initialproblemet med torrt pumphus uppstår inte då.


Håller absolut med om underhållet men det var inte frågan.
 

Även vid upptiltad motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästa fundering. Komplicerat eftersom vattenkanalernas utformning självklart skiljer sig mellan tillverkare. Men det var inte frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ide är att försöka injicera vatten via skvallerstrålens utblås.

Kan vara lite pillrigt men värt ett försök.

Det måste ha förbindelse med pumphuset.

Annars med spolmuff och högt vattentryck så fylls pumphuset.

I alla fall delvis och det bör räcka.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ni krånglar. Ner med motorn i vattnet och starta. Impellerhuset lär tömmas när man tiltar motorn annars har man ju vatten kvar när frosten kommer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en impeller till en snurra så infernaliskt dyr?

Till min diesel kostar de 89.90 så,, hör och häpna, jag kostar på en nya varje år.

Ibland är det skönt att ha det gott ställt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hm, aldrig haft en utsliten impeller. Byter impeller var femte år. Ser då inget fysiskt slitage annat än torrsprickor längst in mot impellerns centrum. Haft utombordare av olika fabrikat under närmare 20 år. Vidtar aldrig annan åtgärd än spolmuff om jag ska ha igång motorn på land. I vattnet sänker jag ner och startar bara. Känns som ett ickeproblem? 

Redigerad av M__G
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På utombordare så bör det sitta kanaler i drevet som fyller pumphuset med vatten då drevet kommer ner i vattnet och som vise versa tömmer pumphuset då man tiltar upp utombordaren ur vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

47 minuter sedan skrev Robinjaha:

På utombordare så bör det sitta kanaler i drevet som fyller pumphuset med vatten då drevet kommer ner i vattnet

Om vattnet bara kunde rinna in och fylla hela pumpen skulle den inte vara tät och skulle läcka som ett såll.
Vid regelbundet bruk är pumpen fylld med vatten men efter vintern har det mesta läckt eller dunstat bort. Framför bladen är det då torrt samtidigt som bladen har satt sig mot pumphusets insida. Se pilen märk Torrt, dit kan inget vatten rinna när pumpen står still. Vid första start efter vintern blir därför slitaget stort och därmed risken för att blad eller delar av blad slits av.


impeller.png

 

Tror nog det enda sättet är att, som några har skrivit, montera isär pumpen och smörja insidan med silikon eller motsvarande.

 

Hela videon på hur en impeller arbetar:

https://www.xylem.com/en-us/support/video-library/jabsco---how-does-an-impeller-pump-work/

Redigerad av Baxlaget
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här första varvet propellern eventuellt går torrt har mindre betydelse.

En eller två av vingarna blir blöta vid sjösättning eller med spolmuff.

Problemet är litet, värre är väl de miljontals varv impellern skall gå under säsongen

med vatten innehållande grus, slam och andra partiklar.

En impeller är ju som tidigare skribent skriver, billig jämfört med vad en båtmotor kostar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de tolv år (70-81) jag hade utombordsmotorer visste jag inte att det fanns något som hette impeller, tog väl för givet att det fungerade som i en bilmotor. I instruktionsböckerna fanns inte ordet omnämnt. Det kanske var som i en bilmotor? Varför finns problemet nu, har något ändrats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det här första varvet propellern eventuellt går torrt har mindre betydelse.

En eller två av vingarna blir blöta vid sjösättning eller med spolmuff.

Problemet är litet, värre är väl de miljontals varv impellern skall gå under säsongen

med vatten innehållande grus, slam och andra partiklar.

En impeller är ju som tidigare skribent skriver, billig jämfört med vad en båtmotor kostar.

 

Det skulle väl, rent teoretiskt, kunna vara som med andra typer av packboxar mm. att gummit "vulkar" /väter fast i metallen när det står stilla. Varma material som packboxar på kolvstänger mm fastnar snabbare än kalla/hårda. När man "river loss" dessa lossar det mer eller mindre stora partiklar, större än dom vid glidande nötning.

Ser man till att smörja upp mellan gummi och metall med tex vatten, helst med ptfe, så kan man få bort delar av/eliminera det slitaget.

Exempel asfaltmaskiners packboxar till det dom kallar utskjutare. Dom håller många gånger längre om dom smörjer med ptfe ibland, dels pga minskad "vulkning" dels pga att asfalstänk och annan smuts inte fastnar hårdare än att skrapringen orkar hålla rent.

Så... helt out of är väl inte tanken. Sen ser väl och fungerar väl en utombordsimpeller lite annorlunda jämfört med inombords, vingar har annan form och viker sig inte lika mycket.. Den bedömningen grundar sig på en enda utombordsmotor som jag pillat isär (3cylindrig 70hp).. den skiljde sig markant från dom tre inombordarna jag pillat med.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man fäller ner utombordaren i vattnet så fylls vattenintaget. Vattenintaget sitter direkt under vattenpumpen, när motorn roterat ett helt varv så är pumpen i princip fylld. Motorn hinner knappast ens tända och starta på varv nummer ett så något stort och avgörande problem för pumpens livslängd är det knappast med första starten på våren. När motorn startat skall man ju ändå avhålla sig från att tokvarva direkt medan den är kall... Är man av det nervösa slaget kan man ju vänta en minut från att man tiltat ner tills man startar, vattnet kan ju vara en aning trögt :-)

 

Impellerns största fiende är skitigt vatten. Näst störst är slitet pumphus, vilket i allmänhet är en konsekvens av det förstnämnda. Impellerns ålder har naturligtvis en viss betydelse. När jag hade utombordare byttes impellern med ungefär 8 - 10 års mellanrum. Något över rekommendationen kanske :-)

Allt ovanstående  gäller naturligtvis inte om motorn är extremt hissad (kavitationsplattan högt ovanför köllinjen), något som inte torde vara ett problem för de som inte tävlingsåker seriöst.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hävdar som många andra här att detta är inte något problem

Om trådskaparens motor äter impellrar så beror det på något annat än det korta ögonblick innan impellern får vatten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen: Impellern slits absolut mest på våren när motorn startas för första gången för säsongen. 

Hur kan man minimera eller eliminera denna förslitning?

 

Det är trådens ursprungsfråga. Ni hittar på alternativa svar som inte stämmer med frågan. 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att frågan inte är relevant för de som svarar.

Ingen verkar ha samma erfarenhet som du.

 

De flesta - inklusive jag själs - tror att pumphuser fylls med vatten när motorn fälls ner i vattnet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...