Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Baxlaget

Minska slitaget på impellern

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Återigen: Impellern slits absolut mest på våren när motorn startas för första gången för säsongen. 

Hur kan man minimera eller eliminera denna förslitning?

 

Det är trådens ursprungsfråga. Ni hittar på alternativa svar som inte stämmer med frågan. 

 

Ge faan i och starta motorn. Ro eller paddla.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Under de tolv år (70-81) jag hade utombordsmotorer visste jag inte att det fanns något som hette impeller, tog väl för givet att det fungerade som i en bilmotor. I instruktionsböckerna fanns inte ordet omnämnt. Det kanske var som i en bilmotor? Varför finns problemet nu, har något ändrats?

Samma här, ifrån 73-80 hade jag en Johnson 50 hk.

Startade  den torrt på land inför varje säsong och körde ett antal sekunder efter att motorn tänt.

Hade ingen tanke på att impellern kunde skadas. Det hade nog inte impellern heller

eller visste den inte det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej. Vi har inte sett några belägg eller vetenskapliga bevis på att impellern slits allra mest på våren när motorn startas för första gången och de flesta anser att det är något av ett icke-problem.

 

Men frågan kvarstår tydligen likväl:

"Därför undrar jag av er experter: Kan man på något vis (utan att montera isär) fylla impellerns pumphus med vatten innan man startar motorn för första gången på säsongen? "

 

Mitt råd på den frågeställningen blir:

- Lösgör tändhattarna.

- Skruva ur tändstiften.

- Fäll ned motorn så att dess kylvattenintag är i vattnet.

- Vrid runt motorn för hand mycket långsamt, minst femtio varv. Var noga med att ha rätt rotationsriktning!

- Skruva i tändstiften.

- Sätt tillbaka tändhattarna.

- Starta motorn och kör som fan hela sommaren!

Redigerad av Faderullan
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

De flesta - inklusive jag själs - tror att pumphuser fylls med vatten när motorn fälls ner i vattnet.

 

Precis. Just där missar ni. Ni förstår inte. Därför "tror" ni ... kolla videon, men det vågar ni inte, ny kunskap är ett hot mot ert imperium

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Precis. Just där missar ni. Ni förstår inte. Därför "tror" ni ... kolla videon, men det vågar ni inte, ny kunskap är ett hot mot ert imperium

Ja, fast i en utombordare behöver inte impellern suga luft från början då hela huset är nedsänkt i vattnet och inte som i videon. 

Vad är det du vill bevisa med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Baxlaget:

 

Om vattnet bara kunde rinna in och fylla hela pumpen skulle den inte vara tät och skulle läcka som ett såll.
Vid regelbundet bruk är pumpen fylld med vatten men efter vintern har det mesta läckt eller dunstat bort. 

Låt motorn stå i ett kärl fyllt med vatten/glykol över vintern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Precis. Just där missar ni. Ni förstår inte. Därför "tror" ni ... kolla videon, men det vågar ni inte, ny kunskap är ett hot mot ert imperium

Jag/vi förstår precis vad du menar men än en gång

Om din motor äter impellrar så är det av annan orsak som tex skadat pumphus etc

Impellern tar inte skada av den korta tid det tar för den att få vatten

Impellern är byggd/anpassad för att klara kortare torrkörning 

 

Du lär inte få bättre svar än de du redan fått då du är ensam om detta problemet(som inte finns)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju redan skrivit svaret på min egen fråga. Problematiken finns. Däremot finns inte problemen som en del själva har tytt in, 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jag har ju redan skrivit svaret på min egen fråga. Problematiken finns. Däremot finns inte problemen som en del själva har tytt in, 

Nä, ingen verkar ha problem med att inpellrar slits så de måste bytas. Jag förstår din tanke och själv reflekterat i de banorna. Men efter att ha ägt flera båtar under lång tid, alla med utombordare kan jag konstatera att jag har aldrig bytt impeller pga sliten. Alltid varit förebyggande. Kan inte påstå att jag ens sett något fysiskt slitage på de jag bytt ut annat än att impellerbladen varit lite vridna. Då har jag haft evinrude,  mercury, Yamaha. Känner många andra båtägare också som aldrig haft problem med slitna impellrar utom en person som fick för sig att köra motorn på land utan kylvatten i flera minuter. Den impellern fick bytas innan sjösättning. Han sa att man kan visst köra utombordaren utan kylvatten så länge den inte går varm. Han har tänkt om. Rent klantigt så gör man så blir det såklart problem. 

Så min undran blir ju, har du problem med att din impeller slits? Så fall tror jag du har något annat fel, fel impeller, skador på impellerhus eller kör motorn utan tillkopplat kylvatten. Vid normal hantering vill jag påstå att det är en ickefråga. Visserligen skulle man kunna plocka loss växelhuset och impellerhuset och kanske fetta in ytorna men det känns som man förebygger för ett problem som inte finns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Nä, ingen verkar ha problem med att inpellrar slits så de måste bytas.

Jo, jag slet ut en impeller en gång när jag var i 10-års åldern.

Jag och en kompis muddrade med min motor genom att "blåsa" bort sanden på boten så att vi fick en kanal så vi kunde köra in båtarna till stranden utan att behöva kliva i vattnet. Det var många timmar arbete vi la ner på detta, men till slut gav min motor upp.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-13 vid 08:32 skrev M__G:

Så min undran blir ju, har du problem med att din impeller slits?

Absolut inte. Har aldrig påstått det heller. Det är vissa här som läser in en alldeles egen tolkning av min fråga, som att min motor äter impellrar.
Frågan kom till enbart för att utreda vad man kan göra för att minska slitaget på impellern vid första start efter vintern. Efter att ha läst ett antal seriösa svar har jag kommit fram till att man måste montera isär pumphuset och smörja insidan och impellern för att inte få detta ökade slitage. 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Baxlaget:

Absolut inte. Har aldrig påstått det heller. Det är vissa här som läser in en alldeles egen tolkning av min fråga, som att min motor äter impellrar.
Frågan kom till enbart för att utreda vad man kan göra för att minska slitaget på impellern vid första start efter vintern. Efter att ha läst ett antal seriösa svar har jag kommit fram till att man måste montera isär pumphuset och smörja insidan och impellern för att inte få detta ökade slitage. 

 

Jag tror du kan få in tunnflytande smörjande medel utan att plocka isär. Ser du sen till att suga in lämpligt medel på hösten så kan du ju köra direkt på våren utan någon åtgärd.

Om det behövs och hur stor eventuell skillnad på slitaget det har, vill jag lämna osagt. För att få veta det behöver man ju jämföra några likadana motorer.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag tror du kan få in tunnflytande smörjande medel utan att plocka isär

Tack för tips Caribic410. Du skrev även: gummit "vulkar" /väter fast i metallen när det står stilla.
Det är precis det som är grundproblemet och uppstår enbart vid första start efter vintern.  


Dock skulle jag vilja att du tittade på den bild jag har lagt in i denna tråd en bit upp. Där kan du se att oberoende av hur tunnflytande medel man använder så kommer medlet inte förbi impellerbladet till andra sidan bladet vid den röda pilen.

Redigerad av Baxlaget
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tack för tips Caribic410. Du skrev även: gummit "vulkar" /väter fast i metallen när det står stilla.
Det är precis det som är grundproblemet och uppstår enbart vid första start efter vintern.  


Dock skulle jag vilja att du tittade på den bild jag har lagt in i denna tråd en bit upp. Där kan du se att oberoende av hur tunnflytande medel man använder så kommer medlet inte förbi impellerbladet till andra sidan bladet vid den röda pilen.

Hittar ingen bild.

Men om du ser till att suga in tex "våt" ptfe när du torrlägger, så kommer du ha det mellan gummi och metall och det kommer inte fastna. Därav samma funktion på t.ex. packboxar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-04-12 vid 15:27 skrev Caribic410:

Det skulle väl, rent teoretiskt, kunna vara som med andra typer av packboxar mm. att gummit "vulkar" /väter fast i metallen när det står stilla. Varma material som packboxar på kolvstänger mm fastnar snabbare än kalla/hårda. När man "river loss" dessa lossar det mer eller mindre stora partiklar, större än dom vid glidande nötning.

Ser man till att smörja upp mellan gummi och metall med tex vatten, helst med ptfe, så kan man få bort delar av/eliminera det slitaget.

Exempel asfaltmaskiners packboxar till det dom kallar utskjutare.

 

1 timme sedan skrev Baxlaget:

Du skrev även: gummit "vulkar" /väter fast i metallen när det står stilla.

Det är ju inte riktigt det Caribic410 skriver, men det verkar ju vettigt att undvika att köra så att impellern är varm precis före vinterdvalan.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lösningen på ditt problem. Borra hål i vattenröret efter pumpen.

Dit med en nippel, dra ett flexrör och borra hål i riggen, anslut med nippel och

backventil. Ungefär som en fistelgång. Fyll efter behag. De flesta impellervingar

tätar bara utåt så huset fylls utan problem. Vingarna brukar vara smalare och

tunnare på mitten. Tyngdlagen gör jobbet.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag hade liknande tankegångar fast i mitt fall var det rimligheten att en tillverkare skulle bygga in den funktionen från början.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om bladen har vulkat fast hjälper ju inte smörjning.

 

Om det är slitaget av impellervinge mot blankslitet men torrt stål , totalt ca ett halvt varv, som är problemet, då är det nog inget slitage.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i manualen till min motor Suzuki 150 df att det fanns anslutning

för att spola kylkanaler med avstängd motor.

Fyller man i den, så måste ju vattnet ta vägen någonstans.

Det måste då bli bakvägen genom pumpen. Så problemet är löst ialla fall

för de som har motor med spolanslutning. Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev AndW:

Men om bladen har vulkat fast hjälper ju inte smörjning.

 

Om det är slitaget av impellervinge mot blankslitet men torrt stål , totalt ca ett halvt varv, som är problemet, då är det nog inget slitage.

Inget problem heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas ni har kul. Jag har redan presenterat ett rimligt svar två gånger i denna tråd. Plus en bild som berättar varför.

Redigerad av Baxlaget
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Hoppas ni har kul. Jag har redan presenterat ett rimligt svar två gånger i denna tråd. Plus en bild som berättar varför.

Vid rätt vattentillförsel så fyller impellerhuset på grund utav att impellern endast

tätar längst ut på vingarna. Sen är det bara att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du kolla hur mycket impellern slits då den går torrt :D

/Kaj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vid rätt vattentillförsel så fyller impellerhuset på grund utav att impellern endast

tätar längst ut på vingarna. Sen är det bara att starta.

Då har du inte heller sett bilden eller förstått hur en pump med en impeller fungerar. Kolla själv: 

https://www.maringuiden.se/forum/topic/91562-minska-slitaget-på-impellern/?do=findComment&comment=682045
 

 

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Faktum är att jag hade liknande tankegångar fast i mitt fall var det rimligheten att en tillverkare skulle bygga in den funktionen från början.

 

 

Ja men då detta inte är något problem så har ingen tillverkare byggt någon sådan funktion...

 

Nej impellern vulkar inte fast i impellerhuset när den står still

 

Föreslår att du tar en impeller. Sätt fast ett blad i skruvstädet och dra sen så att vingen lossnar från impellern. Då kanske du förstår att ett impellerhus inte rycker loss några vingar 

 

Det som får impellerns vingar att lossna eller spricka i infästningen är utmattning, uttorkning eller längre torrkörning 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså lägg ner nu Baxlaget! Du försöker lösa ett problem, som vare sig båtägare eller motortillverkare har. 

 

Flashback hörde av sig och vill gärna att du återvänder. 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-14 vid 19:31 skrev Baxlaget:

Hoppas ni har kul. Jag har redan presenterat ett rimligt svar två gånger i denna tråd. Plus en bild som berättar varför.

Om du redan sitter på svaret, varför ställa frågan?

 

Rent allmänt. Om du börjar en frågeställning med ett påstående så kommer de svar du får relatera till det påståendet, oavsett om det egentligen har med saken att göra eller ej.

Att förvänta sig svar oaktade av påståendet är dumt. 

Att göra sig lustig över, eller vara hånfull gentemot, de som helt rimligt ifrågasätter påståendet i ett led att resonera sig fram till ett svar på frågan är ännu dummare.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-14 vid 22:38 skrev Capitan:

 

Ja men då detta inte är något problem så har ingen tillverkare byggt någon sådan funktion...

 

Nej impellern vulkar inte fast i impellerhuset när den står still

 

Föreslår att du tar en impeller. Sätt fast ett blad i skruvstädet och dra sen så att vingen lossnar från impellern. Då kanske du förstår att ett impellerhus inte rycker loss några vingar 

 

Det som får impellerns vingar att lossna eller spricka i infästningen är utmattning, uttorkning eller längre torrkörning 

Vad "vulkningen" inom citattecken beträffar, så misstänker jag att det kan tolkas som att hela impellers blir helt fastkletad i pumphuset. Så är det såklart inte. Däremot fastnar "vulkar"/väter kontaktytan fast mer eller mindre hårt på oftast extremt liten, den tajtaste, del av kontaktytan. Högre temp och mjukt gummi väter "bättre" än kallt med hårt gummi.

När man rycker loss gummit kommer små partiklar sitta kvar på ytan, varför det också kan bli ett synligt avtryck kvar.

Det fenomenet står för stor del av slitaget i flera fall, främst vid glidande radialtätning, som t.ex. olika cylindrar mm.

Det går att nästan helt eliminera med rätt typ av smörjning.

Vad impellerhuset, såna som jag sett i alla fall, på en utombordare beträffar har det sannolikt ingen eller väldigt liten betydelse i praktiken. Inte heller den typen av impellerhus som ts bild visar eftersom "slitaget" till nära 100% handlar om den brytning av impellervingarna som blir när impellern viks över den trängre delen i pumphuset.

Men även i dom fallen, kommer det bli små partiklar kvar, nästan omätbara där impellern stått stilla tillräckligt för att väta fast. Om det går att få till ett problem är en annan femma.

Kan däremot vara något att tänka på i andra belastningsfall varför jag ser tråden som inte helt onödig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...