Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SonnyCrockett

Monark 670 sjövattenintag

Rekommendera Poster

Hej,

 

är en nyliven ägare till en Monark 670. Har ingen tidigare erfarenhet av båtar men föll pladask (!) för Monarken. Har läst att det ska finnas ett sjövattenintag till kranen i handfatet men hur jag än letar runt skrovet hittar jag inget. Är det någon som kan upplysa mig?

 

PS. Finns det någon 670-klubb kvar? DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill veta något, prova Google. Sök på monark båtar tillverkare.
Där hittar du vad du söker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan som vill hjälpa mig?

 

Har sökt allt jag kan på Google för att hitta en lösning. När jag inte kunde hitta det där vände jag mig hit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt där med men inte hittat.

 

Finns det någon 670-ägare som kan svara på min fråga om sjövattenintag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är du otacksam. Du måste ringa dem. Därifrån får du sedan svar direkt eller hur du ska gå vidare.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Baxlaget - tack för dins svar men nu vänder jag mig till andra på forumet.

 

Finns det någon som kan hjälpa mig med var intaget för sjövatten sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonting är fel här! 
Ett samtal till det företag som tillverkar din båt är det absolut bästa sättet att få den information du söker. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att titta in bakom diskhon, ser du slangen, kanske får använda en spegel och lampa.

Följ slangen så kommer du förhoppningsvis till intaget.

 

Att fråga tillverkaren ger inget, det är ju längesedan den var i produktion, säkert inga som är kvar som tillverkade din båt.

 

Grattis till en praktisk båt, och välkommen hit!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips Pentax, följ slangen.
Hur kan du veta vem som svarar i telefon? Det kan vara någon som har haft eller känner någon som har eller har haft en Monark 670.
Men, visst, SonnyCrocket, om du har telefonskräck så ... 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Men, visst, SonnyCrocket, om du har telefonskräck så ... 

 

Trevligt mottagande av en ny TS !

 

💗

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pentax:

 

Trevligt mottagande av en ny TS !

 

💗

 

Mata inte! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Pentax:

Att fråga tillverkaren ger inget, det är ju längesedan den var i produktion

Hur kan du veta vem som svarar i telefon? Det kan vara någon som har haft eller känner någon som har eller har haft en Monark 670.

Det finns en anledning till mitt svar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Födelsedagsparadoxen

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en trevlig båt och välkommen till forumet.

Beklagar den något magsure medlemmen som trots allt menar väl :-)

 

Det är minst trettio år sedan din båt byggdes så att hitta någon hos tillverkaren som kan ge ett exakt svar på hur de här båtarna byggdes är nog tämligen osannolikt.

Det är inte alls säkert att just din båt har eller haft något sjövattenintag över huvud taget. Det var inte så noga med exakta ritningar och standardkoncept på 1970- och 1980-talet. Båtarna byggdes som köparen ville ha dem. Kanske ville inte den första ägaren ha något sjövattenintag och då blev det inget sådant. Det enda vettiga är att försöka följa slangen och se var du hamnar, kanske tas vattnet till tvättfatet ur en färskvattentank. Vanligt om båten används i vatten med salt eller bräckt vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Magsure" svarar: Därmed kan du sluta leta efter svar på din fråga. Faderrullan har sagt sitt och därmed finns det inte en chans att någon person existerar som någonsin har kommit i kontakt med en Monark 670. Så Himla Dumt. Självklart finns det personer som kan Monark 670. Nej, just det. Faderrullan sa ju nej ... Vi måste lyda!

Våga inte söka information om Monark 670. Den finns inte. Punkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för intressanta svar! Vill förtydliga bara, det finns alltså ingen slangkoppling idag vid diskhon, varken dricksfaten eller sjövatten så det finns inget att följa utan jag tänkte börja "i andra änden" med intaget i skrovet.

 

Att det ska finnas nåt har jag fått ifrån att det står så på alla presentationer av 670 här på nätet. Men finns kanske inte då..

 

 

@Baxlaget - du har fått ge dina rekommendationer och synpunkter flera gånger nu. Får be dig att bara sluta posta i denna tråden. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så har du en ho men ingen kran? Det är ju fullt möjligt att man aldrig haft kran utan kört med dunk eller att båten tidigare enbart haft sötvatten. I båda fall hade den inte fått en genomföring installerad från fabrik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kran finns men den är inte ansluten till något. I fören finns ett tanklock där man kan fylla på dricksvatten, ska finnas tank under där framme. Men det är inte inkopplat varken från påfyllningshålet eller under kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under diskhon, till tömningshålet, finns dock en slang leder till ett hål i skrovet, det sitter dock en bit ovanför vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avlopp sitter ofta ovanför vattenlinjen. 

 

Saknas tanken? Isf kan ju en tidigare ägare helt sonika slitit ut hela vattensystemet (pga läckage eller så).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte undersökt det så noga än (om tanken saknas) men intaget för sjövatten kan ju inte gärna ha försvunnit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt en Monark 670 byggd 1979 och den hade inte sjövattenintag till diskhon.

Den hade dock en färskvattentank i förpiken under dynorna och slang dragen till kran vid diskhon.

Vattentanken kanske är borttagen ur din båt av någon anledning? Jag har för mig att det var svårt/omöjligt att komma åt tanken för att rengöra den.

 

I övrigt en riktigt trevlig båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även folk som är livrädda för hål i botten på båten och plastar igen dom.

 

😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SE2517:

Jag har ägt en Monark 670 byggd 1979 och den hade inte sjövattenintag till diskhon.

Den hade dock en färskvattentank i förpiken under dynorna och slang dragen till kran vid diskhon.

Vattentanken kanske är borttagen ur din båt av någon anledning? Jag har för mig att det var svårt/omöjligt att komma åt tanken för att rengöra den.

 

I övrigt en riktigt trevlig båt.

Hej!

Jag hade en sådan båt i slutet av 1980-talet och några år framåt.

Liten men välplanerat, funkade bra då barnen var små.

Det enda sjövattenintag som fanns på den var det som satt i 280-drevet och försåg motorn med kylvatten.

Under förpiken låg det i den en standardmonterad trekantig färskvattentank, från den gick det en slang till en enkel pentrykran med pump. Det var lätt att slå i knogarna i kanten under däcket/överbyggnaden, som blev inne i båten när man pumpade, så jag satte dit en enkel inline pump i serie med pentrykranen, pumpen manövrerades med et tryckknapp som man tryckte på men höger knä... kanske inte världens bästa lösning, men det funkade. jag hade väl inte råd att köpa ny pentrykran och tryckvattenpump på den tiden kan tänkas.

 

Men du kan inspektera större delen av botten inifrån, visserligen en lådbalk på varje sida som är sluten. Men finner du någon bordsgenomföring någonstans så är det ju bara att följa evnetuell slang och se vad den tar vägen enligt tidigare tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Stort tack alla! Visst är det en underbar båt - det måste väl vara världens bästa :)

 

Slänger in en helt annan fråga, nu ligger den i en sjö, om jag lägger den i havet är det bara att köra eller nåt man måste fixa med? Motorn är en Mercruiser (?) 3 liter, 4 cyl från 2003.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev SonnyCrockett:

Perfekt! Stort tack alla! Visst är det en underbar båt - det måste väl vara världens bästa :)

 

Slänger in en helt annan fråga, nu ligger den i en sjö, om jag lägger den i havet är det bara att köra eller nåt man måste fixa med? Motorn är en Mercruiser (?) 3 liter, 4 cyl från 2003.

Det korta svaret är bara att köra! 🙂

 

Beroende på var i landet du finns och om båten ska ligga i havet när du inte använder den kanske du behöver måla någon form av giftfärg på botten för att undvika tulpaner och annan beväxtning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoderna på drevet kan vara värt att kolla. Har någon gjort som man ska göra sitter det magnesiumanoder på nu. 

De överlever inte en månad på västkusten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Monark 670 sedan två år. Min har både sjövattenkran (med fotpump) samt färskvattenkran (med tank i fören plus tanklock på fördäck). Har inte kikat närmare på själva genomföringen. 
 

För övrigt VÄRLDENS TREVLIGASTE BÅTJÄKEL ❤️❤️❤️. Tänker fan aldrig skaffa nån annan båt. Underbar både med småbarn/familj eller att hänga med vänner i.

Redigerad av Synvillan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...