Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
petelars

Tempmätare rör sig inte alls

Rekommendera Poster

Försöker hjälpa en kompis med hans båt och vi funderar nu på tempmätaren.

Nålen rör sig inte en millimeter när man slår på tändningen och inte heller när motorn blivit varm. Resterande mätare fungerar och tempmätare ligger först i serien efter tändningen, så ström får den. Har kontrollerat alla kopplingspunkter(+, - och givare), så god kontakt.

Nålen borde väl åtminstone rycka till lite när man slår på tändningen?

 

Är det mätaren eller givaren det är fel på?

 

Motorn är en OMC 4,3 L V6 från sent 80-tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kontrollmät resistansen i givaren och jämför med specen. Enklast är att först mäta på kablarna vid mätaren.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som Eld- säger, mät resistansen från givaren och kolla. Ofta är det 120-150 ohm som är "fullt". Prova med ett löst motstånd( eller helst potentiometer) direkt på ingången på instrumentet och kolla vad det visar. På det sättet kan du avgöra om det är givaren eller instrumentet som är felaktigt. Kan vara så enkelt som glappkontakt någonstans i slingan.

 

edit: en potentiometer kan du köpa på typ Kjell o CO för någon tia.

Redigerad av Squadron
mer text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Squadron:

Som Eld- säger, mät resistansen från givaren och kolla. Ofta är det 120-150 ohm som är "fullt". Prova med ett löst motstånd( eller helst potentiometer) direkt på ingången på instrumentet och kolla vad det visar. På det sättet kan du avgöra om det är givaren eller instrumentet som är felaktigt. Kan vara så enkelt som glappkontakt någonstans i slingan.

 

edit: en potentiometer kan du köpa på typ Kjell o CO för någon tia.

Det är ingen bränslemätare det handlar om så siffrorna ovan stämmer inte. Men principen är ju densamma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Eld- said:

Det är ingen bränslemätare det handlar om...

Oj då. Ibland är man för snabb. Men som du säger så kan man enkelt testa med en lös potentiometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev petelars:

Nålen borde väl åtminstone rycka till lite när man slår på tändningen?

 

Japp. Givaren brukar vara ett NTC-motstånd, ju högre temp, desto lägre resistans. Lossa kabeln till givaren och mät resistensen mellan kabeln och jord/minus vid kall resp varm motor, du ska få olika värden.

Stor sannolikhet att det är givaren som gett upp. Enklast är att köpa en ny givare och prova med utan att montera den (men den måste jordas för att fungera).

Händer det inget med givaren så är det instrumentet. Åk tillbaka till butiken och byt till ett nytt instrument.

Kolla också att instrumentet verkligen får störm, dålig kontakt är det vanligaste elfelet i en båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar som första åtgärd sätta givarens kabel direkt mot motorblocket, får man då utslag har man ringat in givaren.

Får jag inget resultat där går jag vidare enligt övriga svar.

 

🛠️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pentax:

Jag brukar som första åtgärd sätta givarens kabel direkt mot motorblocket, får man då utslag har man ringat in givaren.

Nu hade jag tänkt vi skulle hålla TS sysselsatt en stund ;)

Men visst ska man prova att jorda kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...