Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Anton12345

Vill sjösätta. För kallt?

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Är bra sugen på att sjösätta båten ganska snart. Det är fortfarande nattliga minusgrader från -1 till max -3 vissa nätter.

Båten står utomhus med motorn på, vill gärna dra igång motorn och se så att allt är som det ska. '

 

Är lite orolig för att jag drar in vatten i systemet som ligger kvar till natten för att det sedan ska bli is och spränga något, finns denna risk när det gäller några få nattliga minusgrader? 

 

Ni som sjösätter tidigt, hur tänker ni? Väntar ni på att isen försvinner och sedan kör på eller väntar ni på en viss temperatur i luften/vattnet? 

 

Med vänliga hälsningar,

Anton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Sveriges avlånga land har du båten!?

Jag har visserligen båt på västkusten, men jag bruka ta upp i slutet av Maj och sjösätta några dar senare. Har man islägg i flera månader och vet att man inte kommer att använda båten på ett halvår, då kan man ju lika gärna ta upp -annars är detegentligen helt onödigt.

Är det plusgrader på dan och nån enstaka minusgrad på natten, så har det ju ingen som helst betydelse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ska läggas i Mälaren. Har stått utomhus på land sedan i höstas. Det jag funderar mest på är om det vore riskfyllt att starta båten och dra vatten genom systemet medans den står på land? Det lär ju ligga en del vatten kvar till natten, vill inte gärna ha sönder någonting nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I mälardalen är det inga problem att sjösätta nu.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anton12345:

Är lite orolig för att jag drar in vatten i systemet som ligger kvar till natten för att det sedan ska bli is och spränga något, finns denna risk när det gäller några få nattliga minusgrader? 

Men hur gör du för att få ut allt detta vatten på hösten innan det fryser på då?
I en utombordare rinner allt vatten ut om motorn är vertikalt orienterad. Jag har sett båtar som låg kvar i vattner på vintern, totalt infrusna. Inget att rekommendera (förutom stöldskyddet då) men på våren funkade de som vanlig.
Läs mer i en annan tråd i detta forum:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis, men samtidigt så får vattnet en månad på sig att ta sig ut på hösten jämfört med några timmar innan natten om jag skulle göra det idag. Är jag orolig för inget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vattnet, precis som allt annat påverkas av gravitationen. Om det ligger i ett hålrum kommer det inte på bättre tankar efter en månad och börjar rinna ut då, däremot dunstar det säkert bort under denna tid.
För att vatten ska få sprängkraft måste det ligga i ett begränsat utrymme. Om det är öppet i någon riktning (uppåt) kommer det frysande vattnet att "svälla" åt det hållet. Där finns inget som håller emot och därför skapas ingen sprängkraft heller.
Prova själv att hälla vatten i en skål (som tål kyla) och ställa in den i frysen. Den kommer inte gå sönder om den själv tål kyla som motorblocket gör.

 

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar på likadant sätt, det bör inte vara några problem. Det är mest jag som vill ha mina tankar bekräftade, och eventuellt om någon annan har dåliga erfarenheter med varnande ord. Det vore jäkligt tråkigt att ha väntat hela vintern för att sedan paja något bara veckor innan det blir lite varmare. 

 

Okunnig som jag är så vet jag heller inte vad det är som kan gå sönder, jag har bara läst skräckhistorier om is som spränger folks motorer inifrån. Jag antar att det vattnet som riskerar ligga kvar är ganska begränsat till kylsystemet om jag endast kör igång en kort stund på land?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är absolut inte någon expert på hur kylsystemen fungerar på utombordare. Tror nog du är klok i dina funderingar att inte vilja riskera något. Själv skulle jag inte starta min motor nu.
Om du absolut vill prova nu så blanda till en massa glykol med lika mycket vatten och sätt en muff på drevet. Eller gör något annat istället i några veckor till ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade hoppats på att sjösätta till påsk, slutet av nästa vecka det vill säga. Får se hur jag gör. Jäkligt sugen på att fiska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men sjösätta kan du alltid göra. Vattnet runt omkring är alltid varmare än noll om du inte lägger båten på isen vill säga.  Att starta på land är en annan sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis. Det bästa kanske vore att provstarta samma dag som den ska sjösättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litar du inte på din motor? Jag har aldrig provstartat. Å andra sidan har jag Yamaha  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte motorn i somras och jag är nybörjare kring både båtar och motorer. Gammal är den också! Så nja, osäker är jag allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag du backar ner båten i sjön så motorns drev är djup nog att kunna suga vatten för kylning. Där provstartar du. Funkar det inte så drar du upp båten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har spolmuff som jag kör med på land. Vill gärna kolla så att det fungerar i förhand, jag har nämligen några mil att köra till sjön, med endast 30-kärra. Gör nog så att jag provar på¨morgonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som planerat och allt gick bra, i alla fall i en stund tills jag fick lite problem med motorn under den första turen. Tror dock inte att det är något allvarligt, måste bara försöka lista ut vad det kan vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare kan du köra året runt utan problem,

Samtidigt som du är noga med att alltid fälla upp motorn efter varje tur så åker vattnet ut.

på hösten när du tar upp använd din spolmuff och kör den på tomgång 10 min och avsluta utan bensinslang så får du tömt förgasare med och slipper avlagringar,

Passa då på och byt växelhusoljan som är lite mjukare efter körning (växla lite när du varmkör)

är den gul o fin = packningar ok annars byt dom små o-ringarna och fyll på ny olja tills det rinner ur nivåpluggen i mitten, klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Nim26:

En utombordare kan du köra året runt utan problem,

Samtidigt som du är noga med att alltid fälla upp motorn efter varje tur så åker vattnet ut.

på hösten när du tar upp använd din spolmuff och kör den på tomgång 10 min och avsluta utan bensinslang så får du tömt förgasare med och slipper avlagringar,

Passa då på och byt växelhusoljan som är lite mjukare efter körning (växla lite när du varmkör)

är den gul o fin = packningar ok annars byt dom små o-ringarna och fyll på ny olja tills det rinner ur nivåpluggen i mitten, klart.

Motorn skall vara nedfälld vid risk för frost.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! En nedfälld utombordare dränerar sig själv. En uppfälld riskerar att frysa sönder. Ofta verkar det vara växelhuset som frostsprängs av vattnet som blir kvar i ”hörnet”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränerar den sig självt! nedfälld,,, jag tror inte det, trycket gör att vattnet står kvar, därför kommer det ut ganska mycket varje gång man fäller upp, 

Har man den nere så kan isen ta den istället, 

Det viktiga är väl om inte fenan kommer upp över ytan då måste den vara nedfälld vid is så du inte knäcker av fenan,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Nim26:

Dränerar den sig självt! nedfälld,,, jag tror inte det, trycket gör att vattnet står kvar, därför kommer det ut ganska mycket varje gång man fäller upp, 

Har man den nere så kan isen ta den istället, 

Det viktiga är väl om inte fenan kommer upp över ytan då måste den vara nedfälld vid is så du inte knäcker av fenan,

Gör som du vill om du inte tror på oss. Har du kollat med någon båtfirma/motorleverantör hur man bör göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för snack! jag tipsar TS precis som du gör,

Det är inte jag som är TS

jag tycker du har delvis rätt,, det är bara det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet blir det dumt att tipsa fel. En sönderfrusen motor är en dyrköpt läxa.

 

Motorn skall vara nere, det är det rätta svaret...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratar bara om egen erfarenhet och någon motor har aldrig frusit sönder för mig under 30 år på västkusten.

Jag har inte heller i min båthamn hört någon råka utför detta på en utombordare,,

Fattar fortfarande vad som skall frysa sönder när vattnet runnit ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Nim26:

Fattar fortfarande vad som skall frysa sönder när vattnet runnit ut

Inget vatten som inte finns kan frysa.
Däremot är det en knepig fråga om allt vatten verkligen rinner ut.

Beroende på konstruktion av kylkanaler kan det vara nödvändigt att först fälla ner motorn för att dränera kylkanalerna. Förhoppningsvis töms då allt vatten. Så långt allt väl. När det sedan blir minusgrader:
1. Låt motorn frysa fast i isen. 
2. Fäll upp motorn och chansa att allt vatten är borta och inga fickor med vatten finns kvar.
3. Ta upp båten på land och släpp ner motorn helt vertikalt. Det är vad som alltid fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja ni kan ha rätt, har bara legat i vattnet 2-3 vintrar med uppfälld motor och då gick det bra,

kanske bara tur,

Övriga år står min på land med nedfälld motor efter konserv, då har motorn åkt upp och ner lite för att komma åt att smörja osv, avslutar med att sänka max för att spara tiltkolv mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...