Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sailzman

Spricka mellan kölen och båten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Vad kan man göra här? Båten är Ohlson 22. Tack!

0-10.jpg

0-8.jpg

0-9.jpg

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Sailzman:

Hej! Vad kan man göra här? Båten är Ohlson 22. Tack!

 

0-8.jpg 0-9.jpg

 

Man kan lägga ner mycket tid på att finlira med en sådan spricka. Men till föga nytta.

Sprickorna som uppstått längs fram o längst bak i skarven mellan köl o skrov påverkar inte dina möjligheter att använda båten. De uppkommer av att det inte sitter kölbultar längst fram o längst bak i skarven (de får inte plats). När kölen blir utsatt för en kraftig påkänning (grundstötning) så blir det sådan här sprickor. Om du störs estetiskt av skadan så kan du slipa ur lite så att du får in ett elastiskt spackel i skarven (använd inte hårt spackel - det kommer att tryckas ut rätt snart igen) och måla över skarven med bottenfärg. Rosten som tittar fram ur skarven är inte heller någon allvarlig skada som "måste repareras". Det blir alltid rost på en järnköl och inte minst i skarven mellan köl o skrov. Även om du får bort den synliga rosten så finns det mer inne mellan köl o skrov som kommer att titta fram nästa år...

 

Så lägg vårrustningen på att få båten snygg upptill så att du trivs med den och slipa botten så slät du kan för att minska vattenmotståndet (då kommer båten att segla lite fortare o det blir roligare att använda den). Ha sen så kul i sommar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Provade spackla/skrapa bort den svarta tjocka färg på båten och man kan säga att går inte alls. Bara runt dom små hålor. Tänkte att borsta ordentlig järnkölen bara och måla efteråt med nåt (?)...

0-12.jpg

0-11.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har provat alla möjliga åtgärder mot detta. Det jag nu fastnat för är, borsta bort lös rost, pensla på Biltemas rostätare, spackla med Biltemas multibond som är seg och kan följa med när det rör sig

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående botten.

1. Kan jag slipa men sandpapper den vita (vet inte vad den är) skiten och måla med biltemas bottenfärg?

2. Vilken färg kan passa över den svarta gamla färgen? 

3. Samma färg på köl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Jag har haft god nytta av BT:s teleskopskaft med tillhörande slipkloss och vattenfast grovt  sandpapper+vatten. Och en liten hopfällbar pall. Sparar ryggen.

Om du försökt skrapa bort färgen gissar jag på hård färg och då skulle jag slipa tills jag ledsnat och sedan måla.

2. Med BT-färg? Tja, kanske det.

3. Ja

 

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...