Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
segelbagaren

Härdar epoxiprimer denna kalla vår?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det ser ut att bli en kall April 2019. Kommer lösningsmedelsbaserade epoxiprimers t ex Light Primer, Gelshield 200, etc att härda då natt-tempraturen i stora delar av landet kommer att vara kring noll eller strax däröver.

 

Det har funnits ett antal trådar om detta genom åren. Det tycks råda konsensus kring att härdningen avtar under 5 grader men sedan går meningarna isär. Kommer härdningen att återupptas när nästa dag åter för med sig temperaturer över de magiska 5 graderna eller har härdningen avstannat för gott? Jag tänkte frågeställningen kunde vara värd en ny tråd givet att den kalla våren som verkar bestå.

 

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra fråga, står själv i läge att epoxibehandla min båt men börjar bli lite orolig för vädret...

 

Visst har jag iaf förstått det rätt i att lösningsmedelsbaserat är den enda vägen att gå om det blir nedåt 5 grader, dvs. att lösningsmedelsfritt ställer krav på högre temp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en kjol runt båten och en byggfäkt under. 20160403_135155.jpg

 

Det räcker för att höja temperaturen de futtiga grader som behövs när det är aningen för kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggtork funkar inte. Timer på elkontakterna i hamnen.  Frågan kvarstår alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behandlade min båt förra våren med 2 lager, då var det bättre väder än denna vår.

Jag ska lägga på ett lager till i år och tvekar lite.

Det bör vara över +10 i luften och i materialet för att få bästa häfta.

 

kan välja mellan 2 datum så det blir det i mitten på Maj som det ser ut nu, allt för att va på den säkra sidan. Det ska bli minusgrader (Sthlm) denna vecka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev segelbagaren:

Byggtork funkar inte. Timer på elkontakterna i hamnen.  Frågan kvarstår alltså.

Du kan hyra en dieseldriven  värmekanon. En liten går att driva länge på ett bilbatteri och en växelriktare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man kan göra på flera olika sådana sätt och jag uppskattar dina förslag. Men kärnfrågan kvarstår. kan epoxihärdning återstarta efter t ex en kall natt då den saktat ner betydligt eller rent av stannat helt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den återstartar men kvaliteten på slutresultatet blir sannolikt inte riktigt lika hög. 

 

När jag hade samma problem löste jag det genom att se till att måla på morgonen innan jag åkte till jobbet så att härdningen hann komma en bra bit under dagen när det var varmare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att ytan måste ha en viss temperatur för att få bra vidhäftning. Då kanske det skulle vara bäst mitt på dagen? Eller kanske värma upp ytan med en varmepistol ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det får man göra (att värma ytan alltså). Men om kvaliteten blir sämre av en kall natt efteråt så hjälper det inte eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer värmen!  Nu kan vi kladda på epoxin för fullt. Nu kör vi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Alicia1:

Nu kommer värmen!  Nu kan vi kladda på epoxin för fullt. Nu kör vi!

Nja, så lätt är det inte...

men det behöver ju inte vara svårt för det.

 

När temperaturen går ner mot nollan på nätterna  - vilket den verkar göra i hela sverige - så kan det kalla skrovet få kondensutfällning när lufttemperaturen stiger på förmiddagen (och kan innehålla mera fukt).

 

Var observanta innan ni börjar "kladda på"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Nja, så lätt är det inte...

men det behöver ju inte vara svårt för det.

 

När temperaturen går ner mot nollan på nätterna  - vilket den verkar göra i hela sverige - så kan det kalla skrovet få kondensutfällning när lufttemperaturen stiger på förmiddagen (och kan innehålla mera fukt).

 

Var observanta innan ni börjar "kladda på"!

?

Kan du utveckla. Var kommer fukten från och mot vad kondenserar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

?

Kan du utveckla. Var kommer fukten från och mot vad kondenserar det?

Ungefär som dagg...

 

När solen värmer upp marken och luften avdunstar fukt och luftens förmåga att ta upp fukt ökar när den blir varmare.

 

När denna varma luft som inehåller förhållandevis mycket vattenånga sveper fram över det ännu iskalla skrovet (brukar åtminstonne vara en sida i botten på båten som inte blir solbelyst) finns det risk att fukten i luften kondenserar på skrovet.

Kölen är ännu mera kritisk än skrovet eftersom det är en homogen metallklump som håller sig kall extra länge och solvärmen leds snabbt in i klumpen.

 

Är skillnaden mellan lufttemperatur och ytans temperatur mindre än 7°C bör det funka att måla så här års, men det beror väldigt mycket på hur fuktig luften är.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens faller ut mot kalla ytor. Båten kommer vara uppvärmd av solen mot kvällen så då faller det inte ut någon kondens på den. Det skulle kunna falla dagg men om man målar botten på en båt som står på rätt köl så är inte heller detta aktuellt.

 

På morgonen skulle man kunna tänka sig att det faller ut kondens på den då nerkylda båten men då luften värms upp så blir den torrare (relativt) så det kommer inte falla ut någon kondens då heller så länge vädret är torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Eld-:

På morgonen skulle man kunna tänka sig att det faller ut kondens på den då nerkylda båten men då luften värms upp så blir den torrare (relativt) så det kommer inte falla ut någon kondens då heller så länge vädret är torrt.

Jo just så, det är på morgon/förmiddag risken är som störst.

Luften blir varm och relativt sett torrare. Den relativt sett torrare luften tar lättare upp fukt på sin färd.

När luften sedan kyls av mot det ännu kalla skrovet finns det risk att fukten faller ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Ungefär som dagg...

 

När solen värmer upp marken och luften avdunstar fukt och luftens förmåga att ta upp fukt ökar när den blir varmare.

 

När denna varma luft som inehåller förhållandevis mycket vattenånga sveper fram över det ännu iskalla skrovet (brukar åtminstonne vara en sida i botten på båten som inte blir solbelyst) finns det risk att fukten i luften kondenserar på skrovet.

Kölen är ännu mera kritisk än skrovet eftersom det är en homogen metallklump som håller sig kall extra länge och solvärmen leds snabbt in i klumpen.

 

Är skillnaden mellan lufttemperatur och ytans temperatur mindre än 7°C bör det funka att måla så här års, men det beror väldigt mycket på hur fuktig luften är.

 

Mackey

Aaah läste nog inte ordentligt å tolkade "utfällningar" som utfällningar som kommer inifrån skrovet.. 😂

Om det kondenserar på eller på annat sätt blir blött utifrån spelar nog ingen roll då det inte är särskilt vattenlösligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Jo just så, det är på morgon/förmiddag risken är som störst.

Luften blir varm och relativt sett torrare. Den relativt sett torrare luften tar lättare upp fukt på sin färd.

När luften sedan kyls av mot det ännu kalla skrovet finns det risk att fukten faller ut.

Tycker det är mer kondens på hösten då vattnet ångar av sig när tempen sjunker och alla ytor på båten blir kalla, allt blir plaskvått.. klurar på om det går att undvika med duk över sittbrunnen, om man behåller lite värme kvar på båtytor. Har inte blivit av att fixa sittbrunnskapell åharegentligen inte hunnit sakna det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...