Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
cdomp

Epoxyspackel för att täta däcksgenomföring för kabel?

Rekommendera Poster

Bör ja köpa epoxi och filler och blanda själv för att täta en genomföring för kabel i däcket ( fuktskydda skumkärnan i rufftak) eller kan man köra med biltemas typ epoxispackel? 

Ska dra igenom en kabel och ska fylla igen hålet och borra igenom sen för att kunna dra en kabel. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjort sådana arbeten har jag först borrat hålet genom första laminatet och skumkärnan. Sedan har jag satt en vinkel (tänk; lite kortare insex-nyckel) i en borrmaskin. Sedan fyllt hålet med lamineringsepoxy, dvs inte spackel, och efter härdning borrat rakt igenom för kabeln.

Därefter har jag tätat med en flexibel tätmassa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Därefter har jag tätat med en flexibel tätmassa. 

Som tål UV-ljus, eller hur?

--

Använder fö samma metod men i bland vill jag ha en rörstump som sticker ut tex för en antennkabel. Då limmar jag dit en bit kopparrör eller VP-rör. Sen tejpar jag kabeln med vulktejp. Ett fusk i avvaktan på en mer riktig installation tex med en bordsgenomföring som sticker upp och en slangstos som kan skruvas på.

Av någon anledning verkar dock de provisoriska bli bestående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Som tål UV-ljus, eller hur?

För det mest - men jag brukar montera någon form av metallisk genomföring ovanpå hålet och den tar upp UV-ljuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i det här fallet så tänkte jag om det nu är möjligt att dölja hålet under den flexibla solpanelen som är tänkt att fästas ovanför(rakt på däck) så solljus kommer nog inte vara problemet för genomföringen. Men jag måste nog mäta lite för att placera den. Men ändå. Grundfrågan var vilket typ av epoxi jag skulle använda för att täta hålet så att fukt inte tränger ut i kärnan.  För ren epoxi är väl lite väl tunnflytande eller? tänkte att man kanske bör förtjocka/armera den eller? 

 

Någon som vet om det finns risk att epoxi smälter skumkärnan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev cdomp:

För ren epoxi är väl lite väl tunnflytande eller? tänkte att man kanske bör förtjocka/armera den eller? 

Hela poängen är ju just att det skall vara lättflytande, och verkligen fylla ut ordentligt så det inte blir en ficka som läcker någonstans.

 

7 minuter sedan skrev cdomp:

Någon som vet om det finns risk att epoxi smälter skumkärnan ?

Inte om du blandar i de proportioner som står på förpackningen (bas-härdare). Tar du för mycket härdare kan du få en exoterm reaktion (=det blir varmt). Kemiskt smälter inte epoxyn skummet då den är lösningsmedelsfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

För det mest - men jag brukar montera någon form av metallisk genomföring ovanpå hålet och den tar upp UV-ljuset. 

Ja eller att man undviker sika och jobbar med MSP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Ja eller att man undviker sika och jobbar med MSP.

Eller Sikas msp.. fast ligger det skyddat spelar det ingen roll.

Fick jobba länge med en känd båttillverkare innan dom efter mycket tester i bla tropikerna gick över till "modifierad" i sina nåtningar. "Man har alltid använt pu"... "å det har funkat, tålt saltvatten mm. å alla har varit nöjda..".  "men visst det har blivit knallhårt å vittrat av solljus... men det gör det på alla båtar." Liiite konservativ branch. Misstänker att många fortfarande nåtar med pu.

De flesta bilrutor limmas fortfarande med pu, (därav det svarta uv skyddet runt rutans ytterkant) fast en del bussar, lastbilar mm. har börjat med msp.. eller liknande (kära barn har lite olika namn)

😭😂😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Eller Sikas msp.. fast ligger det skyddat spelar det ingen roll.

Fick jobba länge med en känd båttillverkare innan dom efter mycket tester i bla tropikerna gick över till "modifierad" i sina nåtningar. "Man har alltid använt pu"... "å det har funkat, tålt saltvatten mm. å alla har varit nöjda..".  "men visst det har blivit knallhårt å vittrat av solljus... men det gör det på alla båtar." Liiite konservativ branch. Misstänker att många fortfarande nåtar med pu.

De flesta bilrutor limmas fortfarande med pu, (därav det svarta uv skyddet runt rutans ytterkant) fast en del bussar, lastbilar mm. har börjat med msp.. eller liknande (kära barn har lite olika namn)

😭😂😎

 

 

 

Jag skulle, för stt vare extra säker, fylla med 2-komp akryl-lim.

Då får du mycket säkrare fullständig vidhäftning/vätning även om det skulle vara lite restar av div ämnen som ger dålig vidhäftning. Då kan du åxå använda en mycket tixotropare produkt om du vill. Finns mer elle mindre flexibla typer åxå. Bra att göra som nån skrev att vidga hålet lite mellan skivorna så du fyller emot över och undersidan på laminaten.

Har du enklast att få tag på epoxi så kör du med det. Kommer funka att göra precis som du tänkt göra.

No problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Jag skulle, för stt vare extra säker, fylla med 2-komp akryl-lim.

 

Och vad kan det tänkas stå på den tuben?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev bhemac:

Och vad kan det tänkas stå på den tuben?

Finns väl, som av allt annat tex. olika modifierade silan-varianter, hur många olika varianter, varumärken och namn som helst. MMA är väl en förkortning som finns på en del av den typen av varor.(metyl meta akrylat) sen finns dom sk sga (second generation acrylates) där man ofta har reaktiva och receptiva ämnen i båda delarna vilket gör att båda blir både härdare och "komposit" om man kan säga det så.. vilket gör att blandningförhållandet nästan inte går att misslyckas med. Tar du mycket av den ena och lite av den andra så härdar det ut fullt ändå. Blanda noga så går det snabbt och viceversa. Med den typen kan du oftast lägga en komponent på var yta, ha lång öppettid upp till dygn.. sen härdar det snabbt när du sätter ihop. Du kan lägga ex glasfiberväv mättade med varsin komponent i varsina baljor.. sen börjar du lägga en, varvar med den andra osv. så har du full koll på härdning men god tid på dig med dom oblandade.

Nackdel... luktar starkt. Finns som allt mellan 2komp gängtätning/gänglåsning, "vanligt" lim till gjut och golvmassor.

På "tuben"... permatex/permabond, ITW, danalim, henkel, 3M, olika xxxx-tech, xxxx-bond och alla andra varumärken som levererar limmer, tätningsmedel mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410 - dina kunskaper kring limmer verkar vida överstiga min (och många andras gissar jag), så därför, för att förenkla det så även jag kan förstå.

 

Låt säga att jag skall åka till t ex Bauhaus, Horbach eller något annat bolag som säljer byggmaterial till privatpersoner... 

Exakt vad heter MMA-produkten som t ex Sika tillverkar och säljer till oss vanliga, dödliga konsumenter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Peter_K:

@Caribic410 - dina kunskaper kring limmer verkar vida överstiga min (och många andras gissar jag), så därför, för att förenkla det så även jag kan förstå.

 

Låt säga att jag skall åka till t ex Bauhaus, Horbach eller något annat bolag som säljer byggmaterial till privatpersoner... 

Exakt vad heter MMA-produkten som t ex Sika tillverkar och säljer till oss vanliga, dödliga konsumenter?

Inte en aning. Jag har aldrig letat efter just akryl, mma mm. i "vanliga" affärer.

Har den turen att jag känner lite folk av vilka jag får tag på b2b produkter, som inte säljs under samma produktnamn ute, Har dock sett att det säljs massa olika fabrikat och varumärken av t.ex. metaakrylater som anaeroblim, gänglåsning gängtätning mm. Dessa hör till samma "lim-familj" Det finns/ bör finnas/ osannolikt att det inte finns /massa olika varumärken och produktnamn.

Leta efter 2-komp produkter som är annat än epoxi, så är det med stor sannolikhet akryl. Läs säkerhetsdata om det inte står på produktinformationen.

 

Om du inte hittar vettig info, lägg in den informationen du hittar, här, så kan vi slå våra okloka ihop och göra en kvalificerad gissning.

 

I det här, ts genomföring, fallet kommer det, som sagt, att fungera hur bra som helst med epoxi. I allafall om man "gröper ur" mellen, som någon sa. Skillnaden är att det skulle vara mycket svårare, nästan omöjligt, att misslyckas vidhäftningsmässigt med akryl.

Båten och laminatskikten.är förmodligen sammansatta med epoxi eller ur vidhäftningssynpunkt liknande materal. Så det bör inte finnas mycket som stör vidhätningen om man är hyfsat noggrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

@Caribic410 - dina kunskaper kring limmer verkar vida överstiga min (och många andras gissar jag), så därför, för att förenkla det så även jag kan förstå.

 

Låt säga att jag skall åka till t ex Bauhaus, Horbach eller något annat bolag som säljer byggmaterial till privatpersoner... 

Exakt vad heter MMA-produkten som t ex Sika tillverkar och säljer till oss vanliga, dödliga konsumenter?

Just Sika... kan jag vara tveksam till , om jag skulle gissa, producerar mma eller andra akryllim.

Det jag sett från dom är endast elastomerer, gummilika produkter typ pu akryl msp mm. fog, lim och tät-massor inte sådana produkter som tvärbinder till ett "fast" o elastiskt material men jag vet inte, dom kan ha många strängar på sin lyra.

Har för mig många moderna sk "kemankare" är akryllim, typ mma.

Om dom innehåller nåt fyllmedel som ger dessa speciella egenskaper vet jag inte men dom bör isf funka jättebra.

Om inte så får du en hint om vilket fabrikat du kan leta efter, dom bör ha en serie med fler typer och förpackningar i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lärorikt, Caribic's lilla limskola!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

@Caribic410 - pratar vi den här typen av kemankare här alltså..?

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/ankarmassa-2000038143

Just dendär verkar inte vara metylmetaakrylat.

Den kan fungera väl ändå. Testa vidhäftning på tex abs-plast.

I säkerhetsdatablad finns oftast methylmetacrylat och meakrylsyra på mma-lim, eftersom dessa är märkningspliktiga. Ser ut som bt-ankaret är nån hybrid eftersom det finns märkningspliktigt lösningsmedel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Just dendär verkar inte vara metylmetaakrylat.

Den kan fungera väl ändå. Testa vidhäftning på tex abs-plast.

I säkerhetsdatablad finns oftast methylmetacrylat och meakrylsyra på mma-lim, eftersom dessa är märkningspliktiga. Ser ut som bt-ankaret är nån hybrid eftersom det finns märkningspliktigt lösningsmedel.

 

Ps. Säkerhetsdata är inget recept, där anges endast det som det är lag på att man måste... om märkningspliktuga ämnen finns i tillräcklig mängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Just dendär verkar inte vara metylmetaakrylat.

Den kan fungera väl ändå. Testa vidhäftning på tex abs-plast.

I säkerhetsdatablad finns oftast methylmetacrylat och meakrylsyra på mma-lim, eftersom dessa är märkningspliktiga. Ser ut som bt-ankaret är nån hybrid eftersom det finns märkningspliktigt lösningsmedel.

 

OK - eftersom jag inte orkar leka "Gissa Limmet" mer så blir det nog som jag beskrev ovan och så som jag alltid gjort - dvs lamineringsepoxy - på de genomföringar jag kommer fixa i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

OK - eftersom jag inte orkar leka "Gissa Limmet" mer så blir det nog som jag beskrev ovan och så som jag alltid gjort - dvs lamineringsepoxy - på de genomföringar jag kommer fixa i framtiden.

Funkar som sagt helt utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

asså jag är helt överväldigad @Caribic410 Dina antingen jobbar du med kemikalier eller så lyssnade du extra noga på kemilektionen i skolan 🙂 

Tack för massa bra info. Ska läsa på lite mer. 

Har epoxi glasfiber byggt en windsurfingbräda när ja va yngre vilket var en bra lärdom, blev alldeles för tung och vissa partier härdade lite långsamt så jag förstår lite iaf innebörden om man har fel blandförhållanden för epoxi. 

Jag kan verkligen tänka mig hitta alternativ då jag bara ska se till att täta ett enda genomföringshål på ovansidan däcket så att köpa massa epoxi dyrt för ett enda hål kan ibland kännas lite överflödigt.  Men visst att fylla ut ett hålrum väl kanske behöver nån deciliter eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Peter_K said:

@cdomp - minsta förpackningen på Biltema kostar 189 kr och är på 0,3 liter.

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000020523

Det går inte åt nån deciliter eller två till ett hål, då har du gjort något konstigt. 

Haha nej du har nog rätt. Det går nog åt mycket mindre. Tänkte mer om man borrar ett hål.. ser till att gröpa ur enligt L-metoden som den kanske kallas för att få bort lite core-material och sen fyller ut  och efter härdning borrar i epoxi-pluggen så går det iaf åt lite mer än pytte pytte lite. Ska bli skoj att sätta tänderna i mitt projekt. Måste bara bli lite varmare ute. Missade helgens båtfixarväder pga familjeåttaganden nämligen. 🙂   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än 1 000 ord, hur många ord motsvarar då en film? 
Länken nedan går till en film som visar en kille som fräser ur balsa i däcket för att fuktsäkra en genomföring vilket kan vara en hjälp avseende delfråga 1.
Jag har använt insex nyckel i borrmaskinen, för liten dimension på insex nyckeln gör att den vrider sig och för grov dimension kan ge onödigt stort motstånd, testa dig fram.
Okay man kan använda sin Dremel som killen i filmen gör men det har jag personligen inte gjort
http://www.boatinghowto.com/videos/coredhullsealing.wmv

 

Jag har gjort dito med West System epoxi senast uppblandat med 406 Colloidal Silica (en annan gång 404 vilket var overkill enligt min personal yacht coach).

 

Om det är ett litet hål mindre än ca 3-4 cm funkar inte metoden i filmen något vidare har jag erfarit i livets hårda skola. Litet hål i däck skulle jag tejpat under hålet och fyllt på med epoxi ovanifrån och sedan det härdat borra upp hålet igen men nu med en epoxi ring runt hålet som fuktsäkring.
I däcket funkar det säkert lika bra med glasfiberspackel om nu någon är orolig för att hantera epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

20 timmar sedan skrev skippeer:

En bild säger mer än 1 000 ord, hur många ord motsvarar då en film? 
Länken nedan går till en film som visar en kille som fräser ur balsa i däcket för att fuktsäkra en genomföring vilket kan vara en hjälp avseende delfråga 1.
Jag har använt insex nyckel i borrmaskinen, för liten dimension på insex nyckeln gör att den vrider sig och för grov dimension kan ge onödigt stort motstånd, testa dig fram.
Okay man kan använda sin Dremel som killen i filmen gör men det har jag personligen inte gjort
http://www.boatinghowto.com/videos/coredhullsealing.wmv

 

Jag har gjort dito med West System epoxi senast uppblandat med 406 Colloidal Silica (en annan gång 404 vilket var overkill enligt min personal yacht coach).

 

Om det är ett litet hål mindre än ca 3-4 cm funkar inte metoden i filmen något vidare har jag erfarit i livets hårda skola. Litet hål i däck skulle jag tejpat under hålet och fyllt på med epoxi ovanifrån och sedan det härdat borra upp hålet igen men nu med en epoxi ring runt hålet som fuktsäkring.
I däcket funkar det säkert lika bra med glasfiberspackel om nu någon är orolig för att hantera epoxi.

 

https://www.imdb.com/title/tt7905466/videoplayer/vi3202857497?ref_=tt_ov_vi

 

Industri epoxy från West System eller liknade ju väldigt bra för båt reparationer

Men sätt på dig handskarna för bövelen.

 

DDT, Plutonium, Agent orange, Industri epoxi, för snygga fruntim... 

Fel eller obefintlig skyddsutrustning kan vara förödande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tänkte bara meddela hur det gick. 

Jag borrade genom överdelen av däcket och kärnan. Men inte igenom undre laminatet. 

Krafsade ut cellplast-kärnan med en insexnyckel och fyllde det med biltema laminerings-epoxi. 

Sedan efter det härdat några dagar borrade jag igenom hela däcket i min epoxi plugg  så jag gjorde ett hål rakt igenom där jag drog kabeln. 

Kletade i sikaflex runt kabeln och i hålet och sedan dubbelhäftande tejp för att fästa solpanelen som då täcker hålet för genomföringen igenom däck. 

 

Jag är medveten om att sikaflex inte håller för evigt och att det kan läcka där men i och med att panelen täcker över det samt sikaflex runt och i hålet så känns det ganska hållbart. 

 

På bilderna ser ni hur det såg ut inan jag satte fast panelen. 

 

Nu är allt kopplat och batteriet laddas av panelen via regulatorn. 

 

Pretty dang spiffy som en youtube-diy-boatfixer ("sail life" på youtube)skulle säga. 

 

M3pEKpi4RMucsM%UY6gLkg_thumb_1a94c.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a948.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MSP håller mycket bättre än PU ("Sika").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det nog. Ska testa det på ett annat ställe. Nu hade jag sika till hands så det får duga nu. Det är inte utsatt för solljus eller direkt väta så man kan ju hopps på att det håller helt okay 🙌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@cdompNär du borrade i epoxin rök det något?

 

Jag märkte att det rök då jag körde hålsågen i West Systems epoxi "plugg" för skrovgenomföring, epoxi pluggen som jag sågade ur var lite som hård gummi vilket överraskade mig.
När den kallnat blev den stenhård, övriga 4 hål körde jag många korta såganden för att inte överhetta igen. Man lär sig så länge man lever.... det konstiga är att jag gjort dito övning på tidigare båt och mindes inte några överhettningsproblem men minnet är kort.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det rök inte men jag tyckte att det var lite som hårt gummi att borra i. Möjligtvis att det skulle härdat ännu längre eller att mitt blandningsförhållande inte var perfekt. Men precis som du säger så när det kallnade så kändes det väldigt stelt igen. Mitt hål var inte så stort så jag fick aldrig något överhettningsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...