Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Simon-Scanmar

Kapa en NMEA 2000 kabel?

Rekommendera Poster

Håller på att dra in ett NMEA 2000 nätverk mellan VHF/AIS och en Garmin 720. Det är ju relativt trångt ombord och jag undrar om det är någon som har kapat en NMEA 2000 kabel och sedan kopplat ihop de igen med bra resultat? Några speciella tips innan man kapar kabeln? Min tanke är att när man ska "skarva" ihop de igen så löder jag respektive tråd och kör krympslang. Eller kan jag använda RJ 45 kontakter och en vädertålig skarvdon ( https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/kontakter/ftp-utp/vadertaligt-skarvdon-stp-natverkskabel-cat-6-p61758 )

 

Tacksam för tips och råd.

 

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så gjorde jag när jag kapade min SeaTalkNg kabel. Köpte en IP67 kontakt via Raymarine. Funkar som det ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar jättebra att klippa och löda, helt min melodi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl annars att kapa kabeln till rätt längd och sätta dit en ny NMEA-kontakt, dock lite större än originalkontakten. Finns du i Göteborgstrakten säljs den bl.a. på Viking Yachting:

 

sshot-2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tomas99:

Enklast är väl annars att kapa kabeln till rätt längd och sätta dit en ny NMEA-kontakt,

Enklast är nog lite överdrivet, löda lär gå snabbare dessutom slipper man köpa kontakter för 520kr.

Behöver man inte kontakter för att kunna koppla isär så ska man undvika dem. Kontakter är alltid en potentiell felkälla.

En sådan här kabel löder jag definitivt, förskjut innerledarans skarvar sinsemellan. 'Sen brukar jag kladda på silikon innan jag skjuter på krympslngen och värmer den. Alternativet är vulktejp.

Jag har skarvat mängder med kablar på detta sätt, nätverk, larm, koax, signalkablar mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns färdiga kontaktdon med skruvanslutning man kan använda, men det blir ganska klumpigt. Är du lite van att löda så är det det smidigaste. Se till att separera jordtrådarna från respektive par och använd krympslang med smältande lim inuti så funkar det perfekt att skarva så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...