Jump to content
Sunday 29 November 2020
Stregnil

Råd inför försäljning av båt (land/vatten)

Recommended Posts

För er som sålt båt på sistone… har den legat i vatten eller har ni kunnat sälja utan provkörning i vatten?

Om man inte har båtplats och har sin båt på släp så kan det vara omständligt att köra till slippen varje gång någon vill testköra, speciellt om man har 30 kärra och en bit till närmsta hamn.

Fördelen med att båten står på släp är att man kan grundligt undersöka motor, botten, skrov mm. samt även provstarta motorn med spolmuff/drevsäck.

Båten och motorn är av välkänd modell, motorservice (dokumenterad) är gjord inför vinterförvaringen.

 

Synpunkter uppskattas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kanske bara delvis svarar på dina frågor, jag sålde en "icke tralierbar" båt på land, men det kan finnas jämförbara erfarenheter ändå.

 

Jag sålde en Nimbus 2700 våren 2016.

När spekulanten, senare köparen, såg båten första gången stod den på land.

Detta var en måndag, på torsdagen hade jag handpenningen.

Köparen ville betala hela köpeskillingen med en gång, men jag tyckte det kunde vänta tills båten låg i sjön och var funktionsprovad och provkörd, jag fick i alla fall hälften av pengarna insatta på mitt konto innan dess. Eftersom jag redan köpt en ny båt, fick jag låna en båtplats. Köparen kompenserade den båtplatsen ägare genom att skänka några hundralappar till SSRS, eller om det var till Rädda barnen efter önskemål.

Köparen ville även betala sjösättningskostnaden, men det tyckte jag var fel, så den stod jag för, å andra sidan prutade köparen minimalt på priset.

Båten låg i Göteborg, köparen hade hemmahamn Roslagen. Köparen fann ingen ledig lastbilstransport, utan tog hem båten på Göta kanal och sedan vidare.

Jag fick sms från olika orter längs kanalen och hur bra allting gick.

 

Täckställning ingick i priset, transport av denna i skidbox fixade dottern som bor i samma kommun som köparen. Hon tog med sig ställningen efter att ha varit på besök "hemma".

Köparen ville kompensera dottern med bensinpengar, men jag tror inte att hen fick det.

 

Efter detta har jag bara hört av säljaren en gång, då hen undrade vad det skulle vara för olja i backslaget.

Jag hade skickat med ett Word-dokument med allt jag visste om båten och hur jag brukade göra vid torr- och sjösättning.

 

Så gjorde jag, och både jag och köparen var nöjda, köparen fick tillfälle att se båten på land och senare provköra den ordentligt. Inga reklamationer, priset var rätt. Det låg minst två likadana båtar ute på Blocket samtidigt, och min båt hade modernare motor, och ja lade priset något lägre än de andra. Jag diskuterade som så, att bättre att lägga priset litet lägre och få båten såld, och inte som en båtgranne med en Aquador till salu, lägga högt pris och betala hamnplats för två båtar fram i september då han sänkte priset utan att få båten såld ändå... Och då tvingas anlita en mäklare.

 

Jag tror nog att både jag och köparen var nöjda, det känns nu som om detta var en väldigt enkel och friktionsfri båtaffär för båda parter, om man då bortser från köparens hemtransport av båten då vädret var mindre bra och det gick åt några semesterdagar (nio). Kostnadsmässigt, Göta Kanal och en bit av ostkusten i avgifter och diesel samt mat, kanske kan jämföras med de omkring 20.000kr en lastbilstransport då kostade.

Edited by Georg_Ohm
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Stregnil:

För er som sålt båt på sistone… har den legat i vatten eller har ni kunnat sälja utan provkörning i vatten?

Om man inte har båtplats och har sin båt på släp så kan det vara omständligt att köra till slippen varje gång någon vill testköra, speciellt om man har 30 kärra och en bit till närmsta hamn.

Fördelen med att båten står på släp är att man kan grundligt undersöka motor, botten, skrov mm. samt även provstarta motorn med spolmuff/drevsäck.

Båten och motorn är av välkänd modell, motorservice (dokumenterad) är gjord inför vinterförvaringen.

 

Synpunkter uppskattas

Jag hade några spekulanter och hade typ samma dilemma.

Jag såg till att de som sedemera köpte båten hade ställt tillräckligt mycket frågor och fått svar på allt mellan himmel och jord. Dom var och tittade på båten några ggr. eller skickade bekanta som kollade och tog bilder. Vi behövde inte ens vara hemma. Så affären var klar innan man behövde köra till sjön. Dom behövde bara testa en timmes tur för att säkertälla att allt stod till precis som vi kommit överens.

Nere vid sjön kopplade vi båten på köparens bil, stack och käkade lunch och hej då.

Om du ska åka å testköra båten med alla som vill det.. kan det bli jobbigt.

Alla tveksamheter går att diskutera igenom och göra undantag om något specifikt visar sig vid provkörning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://blogg.lustbat.se/tag/batsaljarskola

För några år sedan gjorde jag en serie blogginlägg på temat sälja båt. Där jag sammanfattade mina erfarenheter. När det gäller i eller ovanför vattnet, så har jag alltid köpt båtar som legat i vattnet, med en försäkran från ägaren att de skulle vara ok. 
Har resonerat som så att det är bättre att kunna kolla att motor roder etc ...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy