Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kalle-hbg

vatten läcka från hornbocken

Rekommendera Poster

Hej, det läcker mycket vatten in i båten oavsett om motorn är i gång eller inte, jag tog upp båten i land och fyllde motor rummet med vatten och det ran ut vatten så fort vatten nivån nådde hornbocken och det rinner genom hålen till retur vattnet på utsidan av skölden. och märket att det rinner i båten när jag startade motorn med muff på drevet. är det någon som vet vad det kan vara för fel. tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det rinner vatten ur by passhålen i skölden när du fyller vatten i motorrummet,måste det vara bockhornet som läcker. Antingen att det sitter löst, eller att det blivit hål i det på något sätt. Vad är det för motor/drev du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag har merkruiser 5.0.

jag stoppade vatten slang i passhålen och det rinner i motor rumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev kalle-hbg:

förresten min är bara 6 cylindrig, kan det vara 5.0 då?

Sexcylindrig är antagligen 4,3 L. Beror förstås på hur gammal den är... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Hade liknande problem på min mercrusier 5;7. Muttrarna till bockhornen hade helt enkelt lossat och det läckte in vatten den vägen. Jag var tvungen att lyfta ur motorn för att komma åt och dra muttrarna, men det berodde nog mest på utformningen av motorrummet. Båten är en Maxum 2400 scr. 

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev kalle-hbg:

kan man byta bockhorn utan att at ut motorn, båten står på land

Knappast. Det sparar definitivt ingen tid om det nu skulle gå. Bygg en bock att lyfta i och låna eller hyr ett lyftblock. Det blir väldigt enkelt om man får motorn ur vägen.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har bockhornet lossnat från skölden och då kan man ju hoppas att det går att dra åt muttrar/bultarna utan att flytta motorn.

Alternativt har det gått hål i bockhornet och då måste det ju bytas. Till min Penta V8 är det i aluminium och ärgar ju där vatten blir stående, speciellt uppe vid avgasknäet där gummislangen ansluter och visst vatten blir stående.

Det är inte så att det läcker uppe vid gummislangen och slangklämmorna behöver dras åt?

 

Även om det är trångt brukar det gå att få in mobilen och ta något kort(i selfieläge), så ser du nog vad problemet är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äntligen kunde jag lokalisera läckan, jag stoppade vatten slang i pashålen utifrån och det rinner i båten, men det konstiga är att det läcker i samma ställe när jag startar motorn med muff på drevet. 

det är mycket tydligare på film men det går inte att ladda up, för stor

InkedVID_20190414_193430_Moment_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kan du inte täta utan att lyfta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-14 vid 21:31 skrev kalle-hbg:

äntligen kunde jag lokalisera läckan, jag stoppade vatten slang i pashålen utifrån och det rinner i båten, men det konstiga är att det läcker i samma ställe när jag startar motorn med muff på drevet. 

det är mycket tydligare på film men det går inte att ladda up, för stor

InkedVID_20190414_193430_Moment_LI.jpg

Tjena!

 

Hur löste du det? Jag har samma problem nu tyvärr. 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Bejban:

Tjena!

 

Hur löste du det? Jag har samma problem nu tyvärr. 

 

Mvh

Hej. Jag satt trä klossar på höger o väntar kanten om motorn, med kedjeblock lyfte motorn 3 cm och drog den bakåt, bytte bockhornet eftersom det ett stort hål i det. Är otydligt så kan du ringa mig. Då förklarar jag bättre kanske. 0736532653 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev kalle-hbg:

Hej. Jag satt trä klossar på höger o väntar kanten om motorn, med kedjeblock lyfte motorn 3 cm och drog den bakåt, bytte bockhornet eftersom det ett stort hål i det. Är otydligt så kan du ringa mig. Då förklarar jag bättre kanske. 0736532653 

Tack för ditt svar!

 

Jag förstår hur du menar! Jag köpte båten förra året och då sa säljaren att han hade svetsat igen ett hål på bockhornet för den tog in vatten. Funkade hela förra säsongen som vanligt men sjösatte idag och då tog den in vatten precis där bockhornet går in i skölden så jag antar att hålet har ärgat och öppnat sig igen. Trist! 

 

Köpte du ett nytt bockhorn eller fick du tag på begagnat? Vad kostade det ungefär?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Bejban:

Tack för ditt svar!

 

Jag förstår hur du menar! Jag köpte båten förra året och då sa säljaren att han hade svetsat igen ett hål på bockhornet för den tog in vatten. Funkade hela förra säsongen som vanligt men sjösatte idag och då tog den in vatten precis där bockhornet går in i skölden så jag antar att hålet har ärgat och öppnat sig igen. Trist! 

 

Köpte du ett nytt bockhorn eller fick du tag på begagnat? Vad kostade det ungefär?

 

 

Jag köpte på blocket, den var nästan ny, kommer inte ihåg exakt hur mycket men runt 2000 kr

1 timme sedan skrev Bejban:

Tjena!

 

Hur löste du det? Jag har samma problem nu tyvärr. 

 

Mvh

Hej. Jag satt trä klossar på höger o väntar kanten om motorn, med 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kalle-hbg:

Jag köpte på blocket, den var nästan ny, kommer inte ihåg exakt hur mycket men runt 2000 kr

Ok, får kolla blocket då! Nytt var ganska dyrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Bejban:

Ok, får kolla blocket då! Nytt var ganska dyrt!

Värmdö motorteknik brukar ha begagnade bockhorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...