Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cdomp

Dra sladd till solcell

Rekommendera Poster

Hej . 

Jag har köpt en solcell (sunbeam 50w) med en platt kabel som kommer ut under solcellen. 

Vad hade ni gjort med kabeln?  tänker på hur ni hade dragit ner den igenom däcket. 

Jag har inte kollat än men antar att det är en sandwich typ av däck som jag måste borra igenom och fylla med epoxy för att fuktskydda kärnan.

Men till min fråga som jag klurar på. Många paneler har ju en kabel som kommer ut på ovansidan så man måste typ leda kabeln till en genomföring någonstans och täta den med nån snygg kabelgenomföring.

Men på min så kommer kabeln ut solcellen så en fundering jag har är om man kan borra genomföringen precis under solcellen och dölja genomföringen och lägga sikaflex runt om som tätning. 

Låter det helt knasigt eller borde jag kanske dra ut kabeln vid sidan och leda ner den igenom en "riktig" däcksgenomföring för kabel?

 

SUNBEAMsystem-Flush-Cable-Close-Up-Cable-Exit.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev cdomp:

Men på min så kommer kabeln ut solcellen så en fundering jag har är om man kan borra genomföringen precis under solcellen

Fungerar perfekt. Utom för mig som byter och provar andra grejer ibland, jag brukar skarva i en kopplingsdosa på däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer kabeln ut på ovansidan eller undersidan av solpanelen. Om den kommer under skulle jag löda ihop en rund kabel under panelen och borra, och sika ett litet hål i däcket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev cdomp:

Hej . 

Jag har köpt en solcell (sunbeam 50w) med en platt kabel som kommer ut under solcellen. 

Vad hade ni gjort med kabeln?  tänker på hur ni hade dragit ner den igenom däcket. 

- - -

SUNBEAMsystem-Flush-Cable-Close-Up-Cable-Exit.jpg

Lite tankar om att installera på ett alternativt sätt (utan att dra kabeln genom rufftaket).

 

Mina solceller har likadan platt kabel som dina. Jag började med att dela kabeln (bara den del som skulle böjas) o sikade fast de två delarna i en böj på undersidan av panelen så att jag fick ut kablarna där jag ville ha dem. Att böja kabeln utan att dela den går inte, då blir den för styv.

 

På det viset kunde jag få ut kabeln där jag ville ha den för att få in den under sprayhoodsfästet och vidare bredvid ingångsluckan (där den, på ett skyddat ställe, skarvades till längre kabel) varifrån kablar fortsätter i rör till regulatorn. Ett litet plåtskydd (sikafyllt) skyddar ingångshålet (det finns inget distansmaterial bakom så den problematiken slapp jag).

 

Det blev minimalt med synlig kabel o lätt att komma åt skarvar på kabeln.

 

Solcellerna monterades med skruv o en tunn sikasträng på tre sidor samt ett par småsträngar på mitten. Sidan som ligger nedåt på taket lämnades olimmad så ev kondens kan rinna ut. Jag ställde några batterier på solcellerna (mjukt skydd mellan...) medan sikan härdade.

 

. Kabeldragning.JPG.4c9abeef48304bbee2c6cba6f6cb4f26.JPG  284737876_Genomfring.thumb.jpg.60c2cc7ba12aae9831fe5177bef9a3e3.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Lintott said:

Lite tankar om att installera på ett alternativt sätt (utan att dra kabeln genom rufftaket).

 

Mina solceller har likadan platt kabel som dina. Jag började med att dela kabeln (bara den del som skulle böjas) o sikade fast de två delarna i en böj på undersidan av panelen så att jag fick ut kablarna där jag ville ha dem. Att böja kabeln utan att dela den går inte, då blir den för styv.

 

På det viset kunde jag få ut kabeln där jag ville ha den för att få in den under sprayhoodsfästet och vidare bredvid ingångsluckan (där den, på ett skyddat ställe, skarvades till längre kabel) varifrån kablar fortsätter i rör till regulatorn. Ett litet plåtskydd (sikafyllt) skyddar ingångshålet (det finns inget distansmaterial bakom så den problematiken slapp jag).

 

Det blev minimalt med synlig kabel o lätt att komma åt skarvar på kabeln.

 

Solcellerna monterades med skruv o en tunn sikasträng på tre sidor samt ett par småsträngar på mitten. Sidan som ligger nedåt på taket lämnades olimmad så ev kondens kan rinna ut. Jag ställde några batterier på solcellerna (mjukt skydd mellan...) medan sikan härdade.

 

. Kabeldragning.JPG.4c9abeef48304bbee2c6cba6f6cb4f26.JPG  284737876_Genomfring.thumb.jpg.60c2cc7ba12aae9831fe5177bef9a3e3.jpg

Tack för bilder o inspiration. Jag är också inne på att hitta ett alternativt sätt att leda ner den för att slippa epoxy o sånt och har precis som du tänkt på att dra ner den på samma ställe just för det förmodligen är enkellaminat och att vattenavrinning genom att den sitter i vinkel blir rätt fördelaktig. Kul att se just exempel på platt kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Squadron said:

Kommer kabeln ut på ovansidan eller undersidan av solpanelen. Om den kommer under skulle jag löda ihop en rund kabel under panelen och borra, och sika ett litet hål i däcket.

Den kommer ut precis som lintott visar på bilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/8/2019 at 11:05 AM, bhemac said:

Fungerar perfekt. Utom för mig som byter och provar andra grejer ibland, jag brukar skarva i en kopplingsdosa på däck.

bhemac  tack för tips , du har alltid bra svar på tal här på forumet. Alla sätt fungerar nog hyffsat bra och det kan ju va rätt snyggt att gömma kabeln helt under panelen. Men lintotts idee är ju inte heller dum. Iof läcka kan det göra över allt. Måste bara täta det om det nu är rakt genom rufftaket eller igenom enkellaminat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis skaffat 78w modellen och ska koppla i serie.. har ordnat bypassdioder och klurar lite på bästa sättet att kontaktera de här kablarna.. hur har ni kontakterat/anslutit panelerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd MC-4 kontakter, de funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-14 vid 11:06 skrev bhemac:

Använd MC-4 kontakter, de funkar!

 

Tack! Funkar det med crimpmodellen eller kört på skruvvarianten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev crabfoot:

 

Tack! Funkar det med crimpmodellen eller kört på skruvvarianten?

Om jag inte hittar rätt crimptång så löder jag!

Brukar också fylla med silikon så riskerar man inte at de står fyllda med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall montera 2 x 54 + 1 x 76 Sunbeam Tough med flatkabel, den här tråden gav mig helt nya idéer.

Mitt innertak vill jag inte röra (svårt att återställa) utan tanken är att få in kablarna i balken för storskotet som sitter på rufftaket och sedan få ned kablarna i sidan till elpanelen / sjögarderob.

 

Toppenide att flytta punkten där kablarna kommer fram under panelen, den större som skall sitta mitt på rufftaket tänker jag nu böja kablarna under panelen så de kommer ut på styrbordsidan (istället för mitt på panelen).

 

Flatkabeln är ca 1,5 meter så den behöver skarvas på väg till regulatorn,

eftersom jag vill göra ett så litet hål som möjligt i skotbalken är planen att löda (alternativt klämma en oisolerad skarv) och sedan dra vulktejp ovanpå.

 

Eftersom bommen kommer att skugga panelerna under delar av dagen gissar jag att det blir enklast att parallellkoppla dem och då krävs inga dioder om jag tolkat rekommendationerna rätt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du bör ha en Schottky diod till varje panel så den ena panelen inte eldar upp den andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-17 vid 00:58 skrev bhemac:

Jo du bör ha en Schottky diod till varje panel så den ena panelen inte eldar upp den andra!

Kan bara intyga att dioder behövs efter att ha fått kortis i anslutningen på ena solcellen som därefter brände även den andra. Dålig varvsinstallation så jag fick nya paneler. De nya monterade jag själv inklusive dioder.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hur gjorde du med kabeln från solpanelen? Placerade du regulatorn nära så du inte behövde skarva kabeln? Om du skarvade kabeln vad skarvade du till för kabelarea? Samma som medföljande kabeln? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en del år sedan installerade jag solceller, ett projekt som visade sig bli väldigt bra.

 

Der blev en del ovidkommande och sidospår i diskussionen, men sammantaget rätt bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-05-30 vid 17:07 skrev Georg_Ohm:

För en del år sedan installerade jag solceller, ett projekt som visade sig bli väldigt bra.

 

Der blev en del ovidkommande och sidospår i diskussionen, men sammantaget rätt bra ändå.

Läst igenom den tråden och fick inte svar på min fråga. Men tänkte lite själv och kom fram till att det går bra att skarva på en grövre kabel eftersom spänningsfallet räknas över hela kretsen. Det blir ett visst spänningsfall över den tunna kabeln och sedan ytterligare spänningsfall över den grövre. Som att räkna spänningsfallet över två eller flera motstånd

Redigerad av Nimbusboat
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nimbusboat:

Läst igenom den tråden och fick inte svar på min fråga. Men tänkte lite själv och kom fram till att det går bra att skarva på en grövre kabel eftersom spänningsfallet räknas över hela kretsen. Det blir ett visst spänningsfall över den tunna kabeln och sedan ytterligare spänningsfall över den grövre. Som att räkna spänningsfallet över två eller flera motstånd

Jag använde 4mm2 kabel, hela vägen från panelerna till regulatorn och sedan till batteribanken. Pluskabeln passerade en säkring också.

Kabeln drog jag från taket via samma kanal där kablar till radar, lanternor, antenner och annat jox går ned i båten, under däck. Alltså redan i befintliga hål och kanaler.
Från regulatorn går det sedan en flatkabel till en display och 2,5mm2 till eluttag och USB-uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-04-08 vid 23:38 skrev Lintott:

Lite tankar om att installera på ett alternativt sätt (utan att dra kabeln genom rufftaket).

 

Mina solceller har likadan platt kabel som dina. Jag började med att dela kabeln (bara den del som skulle böjas) o sikade fast de två delarna i en böj på undersidan av panelen så att jag fick ut kablarna där jag ville ha dem. Att böja kabeln utan att dela den går inte, då blir den för styv.

 

. Kabeldragning.JPG.4c9abeef48304bbee2c6cba6f6cb4f26.JPG  284737876_Genomfring.thumb.jpg.60c2cc7ba12aae9831fe5177bef9a3e3.jpg

Bra bilder! Du nämner inget om att du skar bort dosan. Var det svårt? Är det lätt att sabba panelen?

tom

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tomeriksen:

Bra bilder! Du nämner inget om att du skar bort dosan. Var det svårt? Är det lätt att sabba panelen?

tom

På den typ av solpanel jag installerade finns ingen dosa. Kabeln kommer ut på undersidan och är i orginal tätad med en klutt vit tätningsmassa (se bild). Det svarta är den tätningsmassa jag kletade dit för att fästa kablarna under panelen inför monteringen.1573068448_KabelutgngDSCN4516.thumb.jpg.ec28ed0790e58ead8a4ee903135acbe5.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Lintott:

På den typ av solpanel jag installerade finns ingen dosa. Kabeln kommer ut på undersidan och är i orginal tätad med en klutt vit tätningsmassa (se bild). Det svarta är den tätningsmassa jag kletade dit för att fästa kablarna under panelen inför monteringen.1573068448_KabelutgngDSCN4516.thumb.jpg.ec28ed0790e58ead8a4ee903135acbe5.jpg

Tack för närbild! På de nya Sunbeam-panelerna är tätningsmassan gjord lite proffsigare. Som en puck ungefär. Kanske bäst att låta stämjärnet ligga kvar i verktygslådan?

 

Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev tomeriksen:

Tack för närbild! På de nya Sunbeam-panelerna är tätningsmassan gjord lite proffsigare. Som en puck ungefär. Kanske bäst att låta stämjärnet ligga kvar i verktygslådan?

 

Tom

Låt definitivt stämjärnet ligga kvar i verktygslådan. Annars kan du få problem med garantin om det läcker in vatten i anslutningen.

 

Jag fick mina paneler som garantiersättning för tidigare paneler som fått kortis i anslutningarna p.g.a. läckage (gamla typen med anslutningsbox på ovansidan). Den här modellen var helt nyutkommen då så produktionen har nog utvecklats sedan dess.

 

Min installation gjordes hösten 2016 och jag är fortfarande helnöjd med både effekten och installationen (som jag förvisso gjorde själv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Låt definitivt stämjärnet ligga kvar i verktygslådan. Annars kan du få problem med garantin om det läcker in vatten i anslutningen.

 

Jag fick mina paneler som garantiersättning för tidigare paneler som fått kortis i anslutningarna p.g.a. läckage (gamla typen med anslutningsbox på ovansidan). Den här modellen var helt nyutkommen då så produktionen har nog utvecklats sedan dess.

 

Min installation gjordes hösten 2016 och jag är fortfarande helnöjd med både effekten och installationen (som jag förvisso gjorde själv).

Jag har liknande problem. Kabeln måste vridas 90 grader för att slinka in under luckgaraget till akterruffen. Funderade i förmiddags på att ta en mindre panel där kontakten är rättvänd, men testar och kladda enligt Lintotts anvisningar. Återkommer…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag kommit till finplanering när det gäller placering av 3 solpaneler på rufftaket.

BB och SB närmast sprayhooden har den platta kabeln rakt akterut, perfekt.

Däremot har jag en långsmal (mellan 2 takluckor) där kabeln kommer ut rakt mot styrbord så jag behöver fixa 90 grader dvs rakt akterut.

 

Troligen går det att vika sladden 90 grader, då kommer kabeltexten uppåt och det bildas en liten förhöjning där kabeln viks helt synligt mellan panel och styrbords taklucka.
Den andra lösningen är som lintott gjort, dela på kabeln och fixa till en 90 graders kurva

 

Någon som fixat till en synlig 90 graders böj av platt kabel?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-27 vid 01:21 skrev skippeer:

Nu har jag kommit till finplanering när det gäller placering av 3 solpaneler på rufftaket.

BB och SB närmast sprayhooden har den platta kabeln rakt akterut, perfekt.

Däremot har jag en långsmal (mellan 2 takluckor) där kabeln kommer ut rakt mot styrbord så jag behöver fixa 90 grader dvs rakt akterut.

 

Troligen går det att vika sladden 90 grader, då kommer kabeltexten uppåt och det bildas en liten förhöjning där kabeln viks helt synligt mellan panel och styrbords taklucka.
Den andra lösningen är som lintott gjort, dela på kabeln och fixa till en 90 graders kurva

 

Någon som fixat till en synlig 90 graders böj av platt kabel?

Om du tittat på mina foton tidigare i tråden så ser du att jag har inte bara en utan två nittiogradersböjar under mina paneler. Så mitt råd är att lägga böjen under panelen så blir den mindre störande. Dela kabeln en bit och massera den i böjarna så blir de tillräckligt platta för att inte störa varken utseende eller funktion.

 

Men dela inte hela kabeln utan bara en bit före o efter böjen. Om det bli byngligt med enbart en böj så gör en extra "inåtböj" på kabeln som kommer i innerkurvan så du förbrukar lite av överskottslängden. Med lite "masserande" så ska du se att du kommer att få kabeln platt.

 

Om du nödvändigtvis vill ha böjen utanför panelen så får du nog göra en stor kurva på kabeln för att få den acceptabelt platt i böjen. Innerradie o ytterradie kommer ju att bli rätt olika långa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...