Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Markus83

Tohatsu 25 Hk 4-takt varvar ej ur

Rekommendera Poster

Jag har problem med min tohatsu 25 Hk års 08 som inte vill varva ur helt ca 3500 rom. Har bytt till än mindre propeller från 13 till 11 tum. Har kollat kompen och ventilerna. Kan det vara något med bränslet?  Motorn sitter i rätt höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Markus83:

Jag har problem med min tohatsu 25 Hk års 08 som inte vill varva ur helt ca 3500 rom. Har bytt till än mindre propeller från 13 till 11 tum. Har kollat kompen och ventilerna. Kan det vara något med bränslet?  Motorn sitter i rätt höjd.

För liten motor till för stor båt? Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är problemet nytt eller har kombon motor/båt fungerat bättre tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kombon är ny men båten är en Crescent 426 så det borde inte vara några problem tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dubbelskrov på den?
Om så, kan det vara så att utrymmet mellan skroven är fyllt med vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra kritiska synpunkter ovan, kanske särskilt K-Haddocks misstanke om vattenfyll dubbelskrov.
Men, om vi ändå för resonemangets skull ändå antar att felet beror på nedsatt motorprestanda så kan detta mitt inlägg bli relevant?...

Kan inte alls bedöma vilken propeller som är lämplig, men att motorn inte orkar varva upp till 3500 RPM (trots propellerbyte från 13 till 11 tum) antyder ju dålig uteffekt.
Frågor: Hur vet du mer exakt att...
1. varvtalet inte når 3500?
(Kan ju eventuellt vara fel på varvräknaren/ tachometern?)
2. Vilken toppfart?
(Förmodligen är du missnöjd främst med den, men det är väl å andra sidan alla förare av planande båtar nästan alltid? Till oss segelbåtsfolks förundran??)


Du undrar om bränslet kan vara ett problem?
Vete katten men mina åsikter och eventuella fördomar är som följer...
Nej, själva bensinKVALITETEN hos svenska mackar är bra.
(Såväl energi-innehåll som oktantal hålls, kanske litet vattenskadat hos vissa sjömackar vid sällsynta tillfällen men men. Blir i.s.f. startproblem, knappast sänkt toppeffekt?)
Ja, bränsle-TILLFÖRSELN kan vara ett troligt problem.
(För det är ju vid toppvarvtal som brister i BRÄNSLE-TILLFÖRSELN brukar visa sig först. Menar här typ förträngningar i bränsleledningar, sliten bensinpump m.m. )

Ytterligare frågor till dig, bra om du besvarar mina frågor.

3. Fråga igen: Kan du bekräfta att din Tohatsu 25 års 08 har modellbeteckning enligt nedanståendereservdelslänk? Är nedanstående bruksanvisning/owners manual den som medföljde motorn och kanske slarvades bort?
(I så fall har du en mycket miljövänlig motor - för såväl fyrtakt som direktinsprutat anses var för sig som miljövänligt historiskt sett bra, jämfört med tvåtakt och förgasare.)
Länkar härmed:
Reservdelsskisser (USA-firman boats.net, en användarvänlig sajt.)
En PDF, en gratis nedladdbar bruksanvisning/owners manual som nog gäller din motormodell!?  


Hoppas och tror att ifall du besvarar mina 3 frågor ovan så kan nog denna din egna frågetråd problemfokusera/lösas på ett snabbare/bättre sätt än annars?

PS. Valde just skissen över "ångseparatorn" i första länken ovan.
"Nr 10  vapor separator" i skissen är en nog en sådan manick som är typisk för direktinsprutande motorer?
(Eventuellt vatteninnehåll i bränslet kan skada högtrycks-insprutningmunstycken, därav denna ständiga ´vapor separator´vad gäller direktinsprutning? Ofta har sådana manickrar en behållare som behöver tömmas emellanåt enligt nåt visst underhållsschema. PDF:en länkad ovan innehåller mot slutet sådana scheman, finns ingen balja, finns inget alls om dess skötsel??)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ska försöka svara.

1. Kan vara fel på varvräknare men det känns som den inte varvar ur som den ska. Några kompisar har en 30hk tohatsu och den varvar mycket mer om man lyssnar på när man åker med den. 

2. Jag kommer upp i 18knop med den i dagsläget med min gamla 30 Hk Yamaha 23knop och det var inte fullgas men där går nog gränsen för den båten

3. Ja det stämmer det är den motorn.

 

Det jag funderar på är om det kan vara något med högtryckspumpen ska nog ta och kolla filtren i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...