Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RitPer

Bästa roddbåten

Rekommendera Poster

Har sökt lite i forumet men inte hittat någon bra tidigare tråd. 

 

Är på jakt efter en roddbåt med snurra.

 

Står lite i valet och kvalet om det skall vara en "riktig" roddbåt eller en planande.

 

 Kommer nog mestadels köra med motorn men vill ha möjlighet att kunna ro på ett vettigt sätt. Kommer har den på västkusten vid finare väder. Kommer inte heller ha bråttom så extra fartresurser behövs ej.

 

Vil kunna ha med 2-3 personer när motorn används.

 

Ska gå att dra upp på vagn lätt också helst. 

 

Vill gärna ha tips på lättrodda modeller av både icke planande och planande. Finns det? 

 

Tänker främst begagnat då.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går egentligen inte att bygga en båt så att den både planar och är lättrodd.

En båt som skall gå att ro på ett vettigt vis skall ha eventuell akterspegel helt ovanför vattenytan. Den skall också vara ganska skarp i bottnen akterut och ha en liten köl för att inte svänga som en dörrklinka. Det är inget nöje att ro om man måste korrigera kursen för varenda årtag.

Jag tycker om att ro och har en 13 fots roddbåt som tyvärr inte är tillräckligt skarp i bottnen akterut....... och det är ett stort irritationsmoment.

 

"Fadeullan" här på forumet håller på och bygger en bra roddbåt som också skall gå att köra med en liten snurra....... men det finns ytterst få sådana båtar att köpas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar är alltid kompromisser. En båt som gör god fart med motor och planar är generellt rätt jobbig att ro. Som Heimlaga skriver så är den idealiska roddbåten en lite snipformad båt som därmed har en toppfart som är lika med skrovhastigheten. 

Vill man ha kombinationen god fart med motor och ändå en tämligen lättrodd båt så får man leta efter en rätt speciell och svårfunnen skrovform; en långsmal båt som därmed har högre skrovhastighet. Bara att börja leta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och är med på vad ni menar. 

Jag förstår att man inte kan få det bästa av två världar här. 

 

Men om man kompromissar lite och tänker sig en en båt som är hygglig att ro och ok med snurra. Prio på att kunna ro.

 

Finns några specifika modeller att kolla efter? Något som faktiskt går att köpa? 

 

Om tittar på tex en Crescent 42, hur är dom? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ingen egen erfarenhet av Crecent42 men sådär på ögonmått utgående från skrovformen skulle jag säga att den till skillnad från många andra "roddbåtar" faktiskt går att ro men akterspegeln är för bred och djup om man vill ha en verkligt bra roddbåt.

Hyfsad men inte bra.

 

De fiska insjöroddbåtarna till exempel Suvi och allt vad de heter är i allmänhet rent fenomenala så länge man rör sig på smärre insjöar. Jag har rott med några olika modeller. De går lätt och håller kursen. Fungerar bra i såna där branta småvågor som brukar finnas på insjöar.

I större sjögång är de däremot ganska värdelösa. Bottenformen är olämplig. Här vid kusten brukar de därför gå under namnet "finndränkare".

 

Jag vet att jag låter som en gnällig besserwisser men jag har en ryggskada som jag sköter om och långa roddturer är en viktig del av träningen. Eftersom jag ror så pass mycket så är det ju naturligt att jag börjar ställa krav på båten. Annars skulle träningen bli olidligt tråkig.

 

 

Redigerad av heimlaga
Eftertanke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

De fiska insjöroddbåtarna till exempel Suvi och allt vad de heter är i allmänhet rent fenomenala så länge man rör sig på smärre insjöar.

Som så många andra "riktiga" roddbåtar som numera bara verkar tillverkas i Finland. Kollade lite på en som hade en Terhi Saiman. Suverän roddbåt men inte så bra med motor.

 

Förr tillverkades det många liknande båtar här i Sverige men bara i trä. Torsö snipa är ett exempel. Vi hade en båtbyggare som timrade sådana. Efter att ah provet en sådan verkar alla andra sk roddbåtar vara skit.

När det torg på lördagar seglades dessa in till stan. Ett eller två enkla spristagesegel.

När de skulle hem så var gubbarna fulla och kärringarna ficks ro!

 

Torsösnipa.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Cresent 42 är en rejäl båt som tål bra med sjö. Med en sexhästare där bak är den okänslig för vind. Har rott mycket med en 42:a, och det finns båtar som är betydligt mer lättrodda, Tung båt med hög för ger bra med muskler i motvind. Slingrar inte medans man ror, vilket annars är irriterande. Bra rejäl båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärfar hade en Smögen 45. Med 9,9 hk planade den med tre i och var hyfsad att ro, om man inte skulle för långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite utanför boxen-tänk men det vore väl kul med foils som används vid motorgång. Det har ju blivit modernt att båtar ska "flyga fram" med minimalt vattenmotstånd och varför inte göra samma sak med en roddbåt. För inspiration se dessa tidiga försök samt denna sammanställning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på en sak

Fanns det inte någon Askeladden roddbåt som hade akterspegeln nästan helt ovanför vattenytan och skarp botten akterut så den gick någotsånär att ro?

Gissningsvis en 70-talsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tankar och idéer. Tack för det. 

 

Kanske ska tillägga att båten visserligen kommer användas på västkusten men blir en vackertväderbåt och kommer inte gå på öppet hav utan kommer kryssa mellan kobbar.

 

Jag vill ha möjlighet att mycket enkelt kunna komma ut på havet utan att behöva böka med stora båten. Då har man tappat lusten innan man lämnat bryggan. Dessutom otymplig och oskarmig. 

 

Skulle en Terhi Saiman exempelvis vara för rank för detta? Eller tar vinden den allt för lätt?

 

Crescent 42 är ju mer robust men frågan är om man någonsin kommer känna sig lockad att ro i den. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen erfarenhet av just Terhi Saiman men jag har rott en del med samma typ av båtar från andra tillverkare.

Jag skulle inte kryssa mellan kobbarna med dem...... de är mer lämpade för insjöar av den sorten som Finland och Sverige är fulla av. Typen härstammar ju från insjöarna.

Då man ser på bottenformen så ser man att de nedersta "borden" är mycket utlagda midskepps. Det gör båten grundgående och hyggligt stabil på platt vatten men gör samtidigt att den rullar väldigt och blir rank i sjögång.  Roddsnipor byggda för öppnare vatten har bottenborden mindre utlagda så de blir mer djupgående och faktiskt känns rankare på platt vatten medan de i praktiken är stabilare i sjögång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-07 vid 19:46 skrev heimlaga:

Jag tycker om att ro och har en 13 fots roddbåt som tyvärr inte är tillräckligt skarp i bottnen akterut....... och det är ett stort irritationsmoment. 

Om det enbart är en roddbåt, montera ett litet fast roder på akterspegeln. Skruva fast det provisoriskt och experimentera med minsta möjliga yta under vattnet tills båten flyter rakt som du vill när du ror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om det enbart är en roddbåt, montera ett litet fast roder på akterspegeln. Skruva fast det provisoriskt och experimentera med minsta möjliga yta under vattnet tills båten flyter rakt som du vill när du ror.

Jag tvivlar....... har experimenterat med det redan.......

 

Just den båten har extremt stor krökning på kölen så att akterspegeln är så gott som helt över vattenytan. Jag har funderat på att fylla ut med divinycell och helt enkelt plasta på kölen och nedersta bordet nedåt för att få en bra form. Har bara inte kommit till skott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev heimlaga:

akterspegeln är så gott som helt över vattenytan.

Det är inte akterspegeln som ska vara i vattnet utan ditt lilla fasta roder som du tillverkar och skruvar fast på akterspegeln. Börja med ett roder med en stor yta och minska tills så lite som möjligt bromsar och du samtidigt har en stabil kurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ro rakt är något alla duktiga roddare kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev bhemac:

Att ro rakt är något alla duktiga roddare kan

Är du på stridshumör idag bhemac? Du har väl läst tråden, eller?
TS har en seriös och helt relevant fråga.

 

Sorry, heimlaga är inte TS. Har du fått svar RitPer?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns mycket tyckande inom rodd förstår jag. Inget är svart och vitt kanske. 

 

Jag har förstått att ni avråder från en ren roddbåt (insjöbåt) även om jag inte riktigt förstår varför. Havet kan ju vara väldigt lugnt. 

 

Men men. Om man nu tänker sig en roddbåt som klarar havet bättre. Finns det verkligen ingen modell att titta på? Ingen i nyproduktion heller? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RitPer: Det är otroligt många parametrar att ta hänsyn till. Om jag ville hitta Den Optimala Roddbåten (för mig) så skulle jag gå runt på båtmässor och leta upp experter. Väl där skulle jag lyssna på dem och sedan ta ett beslut baserat på mina egna preferenser. Typ ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade på en man i en modernare motionsroddbåt. Han tyckte det var riktigt trevligt att vara ute och upptäcka nya platser och samtidigt få motion. Han hade en nätt båt, typ vad som finns i denna länk: https://www.rowgeneration.se/varfor-rodd

 

Jag paddlar gärna och det kanske även kan vara ett alternativ. Med kajak kan man klara av stora vågor efter lite övning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev per_62:

Med kajak kan man klara av stora vågor efter lite övning.

Jag får alltid dåligt samvete när jag skapar vågor och kanotister och motsvarande är närvarande. Kollar alltid att det gick bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev per_62:

modernare motionsroddbåt

Låter kul. Har du en bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RitPer:

Men men. Om man nu tänker sig en roddbåt som klarar havet bättre. Finns det verkligen ingen modell att titta på? Ingen i nyproduktion heller?

Det är väl inte goda roddegenskaper som kunderna efterfrågar. De flesta kunderna har nog aldrig provat en riktigt bra roddbåt. Vi har de här finska roddbåtarna som är bra roddbåtar men, som det sägs, ganska dåliga med motorer i synnerhet om det handlar om lite starkare motorer. Så man får nog fundera på hur man vill prioritera. 

Sen handlar det inta bara om båten. Vi har tex  Dory's som Grand Banks fiskebåtarna använde. En mycket praktisk konstruktion, billig och lätt att stuva. Men bedrövliga i sjön men de fungerade pga sina extremt duktiga båtmän. Darwin hjälpte nog till en del med urvalet.

Vi har ju även vikingaskeppen, inte så bra båtar men väll fungerande pga duktiga sjömän.

 

Det enda rätta är nog två olika båtar annars får man bestämma sig vilken egenskap man vill prioritera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipsen Per_62. 

Lite för avancerat för min del dock. Vill ju kunna ta med mig en till i båten. Därav faller även kajak bort. Har även tillgång till kajak också men är inte riktigt det jag är ute efter. Men bra tips som sagt! 

 

Hittade crescent 444.

http://crescent-boats.se/bat.php?prod=39

 

Skulle den göra sig bättre på havet?

 

Edit

Ja du har kanske rätt bhemac. Om man vänder på frågan då. Vilken motorbåt är lättast att ro? 

 

Redigerad av RitPer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite intresserad eftersom jag högaktningsfullt hatat de flesta ”stugroddbåtar” jag stött på.  

 

Googlade på ”coastal rowing boat” och hamnade hos Highlander boats. 

En modell som ser trevlig ut iaf. 

https://www.highlanderboats.co.uk/jura-dinghy/ 

 

De har även en fulare modell, Club 15 som verkar seriös. Den tar 8hk, långrigg. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev coppertail:

Blev lite intresserad eftersom jag högaktningsfullt hatat de flesta ”stugroddbåtar” jag stött på.  

 

Googlade på ”coastal rowing boat” och hamnade hos Highlander boats. 

En modell som ser trevlig ut iaf. 

https://www.highlanderboats.co.uk/jura-dinghy/ 

 

De har även en fulare modell, Club 15 som verkar seriös. Den tar 8hk, långrigg. 

 

Tack för det tipset! Den ser onekligen mer robust ut. Frågan är om det finns någon som tar hem till Sverige. 

 

Vad är det du inte gillar med stugroddbåtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lunds jaktkanot torde såvitt jag kan bedöma på ögonmått vara en närmast idealisk roddbåt för öppen skärgård om man beställer ett exemplar utan mast och seglingsutrustning. Jag vet att sådana jaktkanoter förekommer men jag vet inte om de är från Lunds Båtar.

http://www.lunds-boat.com/

 

Jag skulle personligen tro mer på Crecent 42 än på 444 om du vill ha en kombinerad rodd/snurrebåt........ 444an ser så flatbottnad ut.

 

Kasse ser också ut att ha någon modell som inte är helt omöjlig att ro

http://www.kasse.ee/product/kasse-430-r/

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på en Terhi 440 eller Terhi 385. Jag har själv en 440 så jag är naturligtvis jävig, men jag tycker det är en trevlig båt. Den funkar både bra att ro och för motor. Har kört flera olika motorer mellan 2Hp och 9.9Hp och det gör ingen större fartskillnad. 4Hp är nog lagom och skönt att ha när man har rott sig trött eller hungrig och längtar hem. Skrovet går bra i sjön även om det skulle blåsa upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev RitPer:

Vad är det du inte gillar med stugroddbåtar? 

 

Den vi har nu till exempel (okänt ursprung, troligen avgjutning av träbåt) går fint att ro. Tyvärr är den så j@kla rank att det är ett under att familjen överlevt. Framförallt i ändskeppen gäller det att hålla tungan rätt i mun. Bäst går det att ta sig iland midskepps varför man helst lägger till långsides. 

Har kört den med 4hk kortrigg vilket gör att propellern suger luft om hunden eller någon sätter sig framför mittoften. 

Fick lite tråkigt en kväll och slängde på en långriggad 9,9. 

Det gick men var rent livsfarligt. Gjorde säkert 20 knop men skar ut åt sidorna för minsta lilla. De som är intresserade av mc-racing vet vad en high sider innebär. 

 

Har länge varit sugen på en segelkombijolle men är rädd att jag skulle bli besviken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...