Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Maxx

Fakta om Max 1 - var finns det?

Rekommendera Poster

Söker allt som finns att veta om Max 1: historik, serier, årsmodeller, vanliga fel - you name it. Ge mig en hint om var jag hittar bra info! Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en max 1 med utombordare 200 hk, vilket nog inte är vanligt, finns det någon fler så hör av Er. Det har funnits tre olika tillverkare av max 1, först maxibåtarna fram till slutet av 80 talet. Örnvik som döptes om till Eagleboat köpte formarna och hade tillverkningen några år. Därefter köpte Nimbus formarna och tillverkar fortfarande max 2 men har lagt ner tillverkningen av max 1. Det var en pirattillverkare också men den anmäldes och fick sluta. Tror att det finns c:a 250 exemplar tillverkade men är lite osäker. Det vore kul om fler kan komma med info om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst H-P Carlson

Tack för tips om info - det finns en Maxklubb på Maringuiden, fler intresserade kanske kan samlas där. Lovar att briefa om jag hittar mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som kan säga hur länge Nimbus Max 1 tillverkades. har läst att de först tillverkades fram till 1997. Sedan såldes till Örnvik/Eagle som tillverkades några år, sedan återköptes av Nimbus och tillverkades hur länge ?

Det fanns också en pirattillverkare. Hur kan man veta att en båt är tillverkad av Nimbus?

Jag är spekulnt på en Max 1  med en KAD32 där  ägaren uppger att både båt och motor är från 2002. Kan detta stämma ? Det står Nimbus i metallbokstäver på framsidan av styrpulpeten.

Tacksam för någon som vet.

Mvh, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lite nyare båtar, tror 2002 hör till dem, finns det ett nummer instansat på SB sida i akterspegeln där det framgår vilket varv som tillverkat båten och vilken årsmodell det är samt tillverkningsår båten har. (Det kan alltså vara en båt av 2002 års modell men tillverkad 2001.)

Numret borde se ut som något liknande detta:

SE-NIMX0001L202

SE = tillverkad i Sverige

NIM = Nimbus tillverkarkod

X0001 = Serienumret

L = Tillverkningsmånad (L=December, A= Januari)

2 = Tillverkningsår = 2002

02 = Årsmodell (2002)

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för info om båtens tillverkningsnummer m.m.

Nu till nästa fråga. Jag har just köpt en Nimbus Max 1 med en Volvo Penta 4,3 Gi från 1996.

Var hittar jag motorns tillverkningsnummer ?

Mvh, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-24 vid 17:37 skrev Johan1010:

Tack så mycket för info om båtens tillverkningsnummer m.m.

Nu till nästa fråga. Jag har just köpt en Nimbus Max 1 med en Volvo Penta 4,3 Gi från 1996.

Var hittar jag motorns tillverkningsnummer ?

Mvh, Johan

Min ”platta” sitter bak på motorn lite på babordsidan…jag vinklade mobilen lite och tog foto snett underifrån!  Du kanske har hittat det redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...