Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bernte-AQ

Penta givare för djup,fart,temp

Rekommendera Poster

Min djupinformation finns bara ibland i instrumentet (Aquador 26/07) så jag misstänker givaren, jag är ju inte säker men vatten temp och hastighet finns ju och jag tror det är samma givare så kommunikationen med givaren verkar ju fungera. Eftersom penta säljer sina delar i Sverige till hutlösa priser tänkte jag höra om någon känner till om det går att köpa givaren utan att penta har sitt namn på den? Den heter 881815 det är vad som står på den men pentas nummer verkar vara 3587054.

Finns den från någon annan tillverkare? Bifogar bild.

 

/Bernt

D3707A65-EA48-4195-8567-D549D3D276B2.jpeg

FF94ABD9-1413-4A1A-8662-B9F80890BEE1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där ser väldigt lik (identisk skulle jag säga) min Airmar-givare, som är av modellen DST800. Skulle inte förvåna mig alls om Penta har re-brandat Airmar.

 

Det finns ett par olika modeller av DST800 (olika interface för data), så du får läsa på vilken modell som kan vara rätt för dig. Mer info i slutet av denna artikel:

http://svragnarok.com/airmar-dst800-review/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack, jag ska se vad jag kan få fram om dom. Det ser ut som min givare är ansluten mot någon port i EVC-HCU modulen och den verkar använda interfacet J1939 så om någon av dom två använder det så skulle det kunna fungera. /Bernt38814F22-7FCD-4B83-8E8E-EF375F047233.thumb.jpeg.73731763be688cc36ddec3484548f6b4.jpeg

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @Bernte-AQ

 

Jag verkar ha samma fel som du beskriver. Jag tappar djupangivelsen då och då, tyvärr i allt ökande frekvens. Tyvärr så stör felsignalen på EVC-skärmen och måste kvitteras varje gång.

 

Jag kollade upp ny multigivare och den kostar nu 8.300:-. Dyrt och omständigt om man ska installera den och sen visar det sig att felet är någon annanstans.

 

Hur gick det för dig att hitta en ersättare i Airmar? Vad kostade den i så fall och vart köpte du den? Var det samma anslutning in i EVC:n eller fick du mixtra själv?

 

Tacksam för hjälp så här i elfte timmen innan sjösättning.

- Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, köpte plotter med ekolod.

penta har ju rent löjliga priser på sina delar, tror inte dom gillar sina kunder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bernt.

Jag köpte en ny plotter i höstas och även en djupgivare, så jag får djupet där.

Dock så undrar jag vad du gjorde med det meddelande som poppar upp hela tiden? Det täcker hela Volvo Penta skärmen och behöver kvitteras för att försvinna, bara för att poppa upp igen efter ett tag. Det blir många kvittenser på en tur och gör att instrumentet i övrigt förlora sin funktion till viss del.

 

-Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...