Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
oyster

Montage av antennfäste

Rekommendera Poster

Jag ska montera en antenn på targabågen (plast). Fästet är ett ganska enkelt antennfäste med tre skruvhål, vikt på antenn 900g. Räcker det med att förborra och skruva med träskruv för att få det här att sitta bra? Ska jag köra genomgående skruv och mutter måste jag tyvärr skära upp ännu ett hål i bågen och sätta dit en inspektionslucka.

 

Fäste:

https://vikingyachting.se/wp-content/uploads/2019/01/75194_Large.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till inspektionslucka, borra tre små hål och dölj med täckbrickor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan limma också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra, sätt i mutternitar och skruva fast med maskinskruv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mutternit ser fint ut men kräver verktyg jag inte har. Ni tror alltså inte att det håller  med självborrande skruv samt like sika runt hålen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall ju helst inte kompromissa med antenner, dom skall monteras så högt som möjligt, GPS-antenner kan man montera lägre förstås.

Jag gissar att det är en VHF- eller TV-antenn du skall montera eftersom dom är kompatibla med sådant fäst du visar på bild.

En TV-antenn av "ufo-typ" alltså diskusformad, är inga problem den monterar du med tre rostfria plåtskruv.

Men om det är en lång VHF-antenn samlar en sådan på sig en del luftmotstånd framförallt när det blåser, den kan även komma i gungning när båten rör sig. Här krävs det andra grejer vid monteringen.

Limning håller nog inte, plåtskruv är tveksamt, mutternitar kan funka, men jag är tveksam, hävstångseffekten i antennens längd kan nog knäcka både skruv och mutternit. 

Jag hade velat ha genomgående skruv med mutter, om nu targabågen är stabil i sig?

Om nu din båge är ihålig skulle ju jag velat förstärka den på insidan med en rätt stor marinplywood som man sedan kan dra genomgående skruv genom.

Jag har god erfarenhet av antennfästen som man monterar på rör, alltså om du har någonting av rostfria rör i din båge? Då är det också lätt att fälla antennen när åskan går.

Jag länkar en bild

Dessa ser klena ut, men dom håller bra!

 

Jag hade ett stumt fäste till min VHF-antenn, som var rörmonterat men inte fällbart, fungerade ju bra, tills den dagen jag satte upp en vimpel i antennen, då knäcktes fästet, men antennen höll, det blir rätt stora krafter i dom här konstruktionerna när det blåser en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Borra, sätt i mutternitar och skruva fast med maskinskruv.

Vilket material tycker du mutterniten ska vara av. Det kryllar inte av syrafasta mutternitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 4g-antenn, 20cm hög och 14cm bred så jag kan inte tänka mig att det blir några enorma krafter från vinden?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men om det är en lång VHF-antenn samlar en sådan på sig en del luftmotstånd framförallt när det blåser,

Så tror inte jag längre. Tänk på en 12 m flaggstång som strå med fya M10. 

Eller min 2,4m VHF-antenn som har ett ganksa litet fäste. Samma fäste klarar även en 5,5m kortvågsantenn.

2 timmar sedan skrev AndW:

Vilket material tycker du mutterniten ska vara av. Det kryllar inte av syrafasta mutternitar.

Rostfritt/syrafast. Men det hittar jag aldrig och tsv verkar aluminium funka.

Himla käckt till luckor, apparater mm. Plåtskruv fungerar men har man skruvat dit och dän några gånger så brukar den inte funka längre.

42 minuter sedan skrev oyster:

Det är en 4g-antenn, 20cm hög och 14cm bred så jag kan inte tänka mig att det blir några enorma krafter från vinden?

Plåtskruv lär hålla men använd inte sika utan MSP som tål UV-strålningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev oyster:

Det är en 4g-antenn, 20cm hög och 14cm bred så jag kan inte tänka mig att det blir några enorma krafter från vinden?

Då så!

Då lär det hålla med plåtskruv och marintätning inunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev oyster:

Jag ska montera en antenn på targabågen (plast). Fästet är ett ganska enkelt antennfäste med tre skruvhål, vikt på antenn 900g. Räcker det med att förborra och skruva med träskruv för att få det här att sitta bra? Ska jag köra genomgående skruv och mutter måste jag tyvärr skära upp ännu ett hål i bågen och sätta dit en inspektionslucka.

 

Fäste:

10 timmar sedan skrev oyster:

Det är en 4g-antenn, 20cm hög och 14cm bred så jag kan inte tänka mig att det blir några enorma krafter från vinden?

tror det håller med vilken som av dom olika föreslagna alternativen.

Är plasterna lätt limbara tex abs, kan du såklart limma. Skulle du ta tex cyanoakrylat (snabblim) av lagom viskositet.. så får du i såfall aldrigg loss det.

Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Så tror inte jag längre. Tänk på en 12 m flaggstång som strå med fya M10. 

Eller min 2,4m VHF-antenn som har ett ganksa litet fäste. Samma fäste klarar även en 5,5m kortvågsantenn.

 

Håller inte med till fullo.

Som jag tidigare skrev har jag då dessvärre fått antennfästen förstörda av att en vimpel ökat belastningen på antennen när det inte blåste mer än 7-8 m/s.

Jag kan nu inte tänka ut vilket som är värst, om antennen är stel eller om den är mer flexibel, böjlig.

Jag hade en gång en halvvågsantenn som kallades för "Swing Master" på en gammal terrängbil, en rätt grov fjädrande spiral i fästet, den höll då den var väldigt flexibel, synd bara att inkopplad radioapparat inte tålde spårvägens 750 volt likström... Detta var på 1970-talet, och man har väl erfarenhetsmässigt lärt sig ett och annat sedan dess, exempelvis att det sannolikt slutat med allvarligare skador om jag passerat en järnvägsövergång med samma antenn uppfälld.

 

Genom mitt jobb har jag även ryckt ut och rättat folk och egendom som hamnat under havererade flaggstänger, och det var inte M10 skruvarna som gav med sig, utan antingen har stången knäckts eller så har hela fundamentet givit vika pga för dåligt grundarbete eller underminering av marken runt i kring.

 

Men det var ju bra att trådskaparen bara avser att montera en kort 4G-antenn på detta fäste, då blir det inga popcorndiskussioner...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskussionen brukar finnas när det handlar om ostagade segelbåtsmaster. Där brukar det alltid komma upp "staga en tall i skogen och se hur länge den håller".

Ostagat ska vara flexibelt.

 

14 timmar sedan skrev oyster:

Det är en 4g-antenn, 20cm hög och 14cm bred ...

 

Låter som en riktad antenn. Du ska inte ut och åka något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ligger för ankar konstant 🙂 Nej då, det är en en Glomex WebBoat Lite så det är lite mer än bara antenner i den. Hursomhelst, fästet monterades med plåtskruv 4,2mm som förborrades med 3,5mm. Sika i samt runt alla hålen. Den sitter väldigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad gäller antennen, för bästa / specad funktion?

 

Vissa antenner behöver ett jordplan,

t ex ett biltak av plåt.

 

Andra nyttjar antennkabelns skärm.

 

Vissa behöver spröt.

 

Och det finns även sådana med inbyggt jordplan, som kan monteras i / på plast e t c.

 

 

Vad stod i monteringsanvisningen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev oyster:

Nej, ligger för ankar konstant

Härligt. Billigt också ;)

Då ska det funka.

Återkom gärna och berätta hur det funkar (eller om den blåst bort)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...