Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Adrenalized

Wallas safeflame 100u - kretskort

Rekommendera Poster

Hejsan, finns det någon som har kvar sin gamla wallas 100u? Efter ett nyförvärv provkördes spisen som startade och verkade fungera, men efter några minuter så poffade det till och den vägrade starta igen. Så jag skruvade ut kretskortet och kunde konstatera att den bränt sönder en komponent.

 

Har ringat in delen på bilderna, och undrar om någon vänlig själ skulle kunna titta efter vad som skall sitta där. 

 

20170720_100424.jpg

20170720_100452.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser ut som en f.d. tantalelektrolyt. Ökända för att med åren gå till spontankortslutning och då lyfta på hatten. Går enligt mig alltid sönder förr eller senare om de sitter som filterkondingar på matningsspänningen, då de inte tål till/frånslag av spänningen. Visst, kan ta 25 år, men sönder går de.

 

Jag har inget sådant kort, men om den sitter mellan matningsspänningspinne på intilliggande krets och jord skulle jag gissa på kanske 10uF/25V skulle funka. Men sätt då dit en aluminiumkanna, inte en tantal. Och byt även grannen (om det är en tantal), den som ser ut att ha blivit sotig.

 

Allt ovan skrivet med reservation för att jag bara gissar, då jag inte har ett sådant kort.

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Tantalum_capacitors.jpg/1200px-Tantalum_capacitors.jpg

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för ett snabbt svar, dock vet jag inte om jag känner mig mycket klokare. 😃

Jag lyckades gräva fram dessa dokument. Tyvärr tycker jag det är otydligt vad som står på C6

kan det vara 22uF/12V ? 

IMG_20190407_0001.jpg

IMG_20190407_0002.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då besannades mina misstankar - en tantal som ligger på matningen.

Är det du som skrivit dit saker i schemat, eller är det någon annan ?  För det står "5V" vid plus på kondingen, men sedan 10V efter stabiliseringstransistorn högst upp. Jag tror närmre 10V borde vara den rätta siffran.

 

C6 lär nog vara på 22uF/16V....eller har varit. Den kan du ersätta med en aluminiumelektrolyt med samma värde. Eller ännu hellre 22uF/25V. Vet inte var du bor i landet (fyll gärna i det i profilen), men med lite tur kan du köpa den över disk.

Se också om du kan hitta C2, verkar vara en likadan konding. Byt den då innan den lyfter på hatten.

 

C8 som är grannen är lite mer kritisk, då den styr någon tid. Men samtidigt sitter den inte lika utsatt för stötström, så den kan du strunta i att byta.

 

Om du har riktig otur och C6 blivit en permanent kortis kan Q2 också ha tagit stryk. Men antagligen är det kortslutningsströmmen i C6 som fått den att brinna. Dock är jag lite fundersam, då du säger att den inte fungerar längre alls. Med en C6 som brunnit till avbrott borde elektroniken fortfarande fungera (men kanske vara lite mer störkänslig).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor i Skövde, möjligvis att Svebry kan ha hemma, men det är ingen panik, men vore trevligt att få igång den innan sommaren. 

 

Den tillagda texten är från någon annan.

Spisen startar i den mån att fläkt samt pump går men att den tänder inte plattan.  (om jag minns rätt). 

Super tack för hjälpen, håller tummarna att det löser problemet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Adrenalized:

möjligvis att Svebry kan ha hemma

Jo han lär ha. Ta med kretskort och schema så hjälpar han dig säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...