Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thomas-1

Automatisk inläggsradering är nya forumpolisen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Gissar att AI (Artificial Intelligence) numera utgör forumpolisen?
Inte mig emot, för de misshagliga reklaminläggen från Indien försvann nyss sekundsnabbt efter att jag rapporterat dem. (Under senaste timmen spreds alltfler reklaminlägg i våra olika forumdelar, alla med samma nyregistrerade alias.)

TeknikAdm Stavhammar brukar vara alert men sådant sekundsnabbt beslut är givetvis uteslutet.


Smart egentligen, AI scannar nog blixtsnabbt igenom forumen en extra gång - efter att en hyfsat* pålitlig forummedlem har tryckt på knappen "rapportera"!?
Prova du också att rapportera misshagliga inlägg när nästa tillfälle gives!


*) Exakt vilka kriterier som krävs för att anses som en "hyfsat pålitligt" forummedlem är nog inte särskilt kinkigt? (Behövs nog inte många inlägg från en enskild forummedlem innan AI upptäcker  och klassificerar vederbörande nicks seriositet??)  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha!

Jag ska pröva att rapportera ditt inlägg. 😈

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt jag som blockade spammaren från Indien.

Dock så räcker det idag att blockera konto som spam så försvinner allt som kontot skapat. Enkelt och bra. Jag satt redan vid datorn med andra grejer så det gick fort!

 

Vi har ingen automatisk redigering vilket är bra tror jag. Men det bygger på att vi får anmälan/rapport av er andra medlemmar vi kan agera.

 

Vi har automatisk kontroll gentemot spammare och Googles invisible captcha. Detta kopplat till spamfilter på centrala servrar. Det stoppar det mesta i dörren liksom. Vi har valt att ha lite lösare filter så det slipper igenom några få men hellre det än manuell kontroll av alla nya konton. Den här indiska grejen är nog den första av den typen så filtret lär väl sig förhoppningsvis. Så lite AI är det ju där.

 

Sedan var det en entreprenörell individ från Estland som ville kränga cigaretter :D

Han åkte också ut!

 

Trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rapportera inlägg finns högst upp till höger i varje inlägg.

Det verkar inte som min rapportering fick någon omedelbar automatisk effekt. 😞

 

Tillägg: Det blev en snabb återkoppling i alla fall. Förlåt stavhammar om jag störde i onödan på lördagseftermiddagen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev stavhammar:

Det var faktiskt jag som blockade spammaren från Indien.

Dock så räcker det idag att blockera konto som spam så försvinner allt som kontot skapat. Enkelt och bra. Jag satt redan vid datorn med andra grejer så det gick fort!


Trevlig helg!

Tydligen satt du faktiskt av en slump vid de "manuella spakarna" vid just detta tillfälle.
Snabbt o bra städad! 🙂


Antar f.ö. att alla sådana här `spammare´ behandlas vänligt och får ett standard-erbjudande om att göra sin reklam här på forumet på vedertaget sätt.


Nå, trevlig helg du också!
Anser härmed att denna min forumtråd är att beteckna som `löst´ - och därmed min fundering angående "AI som forumpolis" åtminstone fördröjd. Avslutar därför denna forumtråd för stunden!
(Tråden stängs förhoppningsvis inte för nya inlägg. Nåt skumt pågår måhända, detta ännu så länge bara känt i den berömda `maggropen´??)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...