Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kingfreddie

Evinrude 2 takt 50 hk från runt 1984 startar ej

Rekommendera Poster

Under vintersäsongen byta jag tändningslås, vilket efter lite strul verka funka då jag kunde start motorn och chocken funka vid intryckning   av nyckeln. Så allt verka ok.

 

Idag körde jag ut båten i hamnen och skulle start, men de kunde ja glömma. Hade inte gjort nåt med båten sen jag byta tändningsnyckel ,(2 mån)

 

Det verks som den inte tände alls. När jag tog av kåpan och kolla sladdar så var många trasiga, inte helt av men nära på. Jag byta ut en brun sladd som gickpå vänstra sidan av motorn som gick till en skruv där den var fastskruvad med en annan. Sen var där en grå sladd som sitter vid elblocket på vänstra sidan längre bak som också var nästan av, han dock fixa den idag.

 

En sak till, jag testa väldigt länge att starta den innan ja hitta el problem. Och när jag lyfte upp motorn så rann det ganska mycket bensin ut från motorn , främst de nedre delarna.

 

Nån som har fler idéer va de kan vara? Eller har el schematic för min motor

Eller som bor i sydvästra Skåne som vill tjäna lite extra genom o fixa den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde du starta motorn på land efter bytet av lås, eller körde du bara starten? Om du aldrig startade den är det antagligen nåt felkopplati låset. Tips, provstarta alltid på land innan du sjösätter, mycket lättare att avhjälpa fel där...

Sen trasiga kablar... Så långt får det aldrig gå. Gör i ordning dessa så du vet att de är OK, rätt kopplade osv.

 

Första tipset för felsökning, ta reda på vilken kabel som är dödaren (jordas när motorn ska stoppas) och koppla bort den redan på motorn, och prova starta. Startar den då så är det fel i/vid låset, eller kablaget till låset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä alltså jag starta den så att motorn gick igång. Därför jag tyckte de va så konstigt. Men de kan va att jag flödat förgasaren innan jag hitta kabelbrottet ,som var till chocken tror jag.)

 

Hur kollar man om där är gnista på tändstift på en 2takts 50hk evinrude från mitten på 80talet? Jag hittade nåt som likna en tändstiftshatt, men den satt snett på nån svart plast bricka

Som var fastskruvad.  Ska man ta av den för att komma åt tändstiftet?

 

Och en sak till.. jag kanske råka få lite för mycket olja i bensinen,  2-4,% är rekommenderat men om de blev 6% spelar de nån roll för att få igång den? Det borde väl bara ryka lite mer från avgaserna?

 

Tack för övriga tips! Ska ut o kolla alla kablar snart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om nån bor i närheten av Trelleborg så betalar jag gärna 1000kr till den som kan få igång den och laga de kablar som är kassa. Den funka som sagt 2 mån innan jag la i den och under den tiden har den bara stått stilla.

Redigerad av kingfreddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stiften kan inte vara svåra att hitta? (har du bild?) Sen är det bara att ta bort ett stift och lägga mod gods, och köra på starten. Ta bort även den andra tändstiftskabeln bara, så den inte råkar starta...

6% olja låter mycket, men inte så mycket att den inte ska starta.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan slänga ner lite mer bensin i tanken för den är inte full så får ja ner oljenivå lite.

 

Ska ta lite bilder nästa ggn jag är nere i hamnen och lagar kablarna osv. Såvida ja inte fixar den.

 

E de nån som vet va de e för säkring som brukar sitta i en sån motor? De va en säkringshållare som pajjade och då funkade inte start motorn alls så antar de va till den men snubben som hjälpte mig så att de va lugnt o skita i säkringen ett tag  snurra ihop sladdarna o byta den sen. Nu har ja inte kört nåt direkt efter det så tror inte de skada nåt men ja har ingen koll på vad för styrka de ska vara på säkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...