Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Sailzman

Batteriet i segelbåt saknas

Rekommendera Poster

Hej! Köpes en Ohlson 22 utan batteri. Finns bara brytaren och kablar till lampor. Min behöv är att köpa rätt batteriet och ladda telefon och plattan för navigeringen hem. Tack i förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska batteriet laddas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Sailzman:

Hej! Köpes en Ohlson 22 utan batteri. Finns bara brytaren och kablar till lampor. Min behöv är att köpa rätt batteriet och ladda telefon och plattan för navigeringen hem. Tack i förhand!

Vilket 12V batteri som helst som får plats där du tänkt ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen, färgen är avgörande😁

 

Minns att det fanns blå och t o m röda att köpa förr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Hur ska batteriet laddas?

 

Ingen aning, men när köper man ny på Biltema då den är laddad, eller hur? Nästa, största frågan är hur man kopplar nya batteriet till en USB uttag. Existerande är en gammaldags systemet, saknas även kablar till batteriet. Finnas någon direkt koppling till usb uttag från batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Sailzman:

Hej! Köpes en Ohlson 22 utan batteri. Finns bara brytaren och kablar till lampor. Min behöv är att köpa rätt batteriet och ladda telefon och plattan för navigeringen hem. Tack i förhand!

Avgörande för vilken kapacitet batteriet behöver ha är hur långt tid navigeringen hem tar och hur mycket ström plattan och telefonen drar samt om du har möjlighet till laddning av batteriet under hemfärden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färden sker från Täby till Nynäs i via Stavnäs och Dalarö i 3 etapper. Har ingen aning hur mycket elen tar en Ipad och telefon men tror att det räcker med det minsta. Båten själv har 3 laternor och ett par tak lampor inne vilka vill jag byta mot led. Kanske enkelhets skull man köper en större power bank...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta hjälp av någon som kan installera ett batteri, ett USB-uttag och kolla så du får lite laddning till batteriet. Allt finns på t ex Biltema. Vill du inte ha USB-uttag så tror jag att Biltema eller Jula säljer en sladd med batteriklämmor i ena änden och cigarettändaruttag i andra.

Nya batterier i butik är oftast laddade till en del, men aldrig fullt p g a självurladningen.

En mobiltelefon har väl oftast batterier på 4 - 6 ah och det räcker en hel dag.

Räkna med att en platta drar det dubbla, grovt räknat.

Så har du ett fullladdat vanligt Biltemabatteri på 40Ah så har du 20Ah tillgängligt att förbruka.

Nu är det ju fånigt att köpa så litet, bättre att du planerar för framtiden och köper åtminstone ett 75Ah, helst ett AGM.

Sedan ser du till att ha en lös ficklampa med friska batterier ifall lanternorna lägger av, en handhållen kompass som kan visa dig i grova drag vart du ska ifall mobilen eller plattan slocknar.

Du ska räkna med att det blir besvärligt om något krånglar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Färgen, färgen är avgörande😁

 

Minns att det fanns blå och t o m röda att köpa förr.

Kan du utveckla?

Fanns det någon mening med inlägget eller fanns det någon form av tanke till "humor" i det?

Jag fattar inte poängen alls?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte finns någon laddning ombord så är en Powerbank vettigare, ev kompletterad med någon form av solcellsladdning.

Finns ju även powerpack som kan användas med vanliga torrbatterier, en sådan och en låda med batterier räcker flera dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha...

Enligt min åsikt, som kanske inte delas av alla...

Ett standard marinbatteri på omkring 75 Ah (amperetimmar) sedan en 50W (watt) solcellspanel med matchande regulator till laddningen. En enkel modern batteriladdare med förlängningssladd att koppla till landströmsuttag är ju aldrig fel det heller.

Sedan byter du ut alla glödlampor (inte de i lanternorna) mot LED, så sparar du en hel del ström.

USB-uttag finns det ju som redan sagts på exempelvis Biltema, i några olika varianter. Den mest lättinstallerade modellen är den man placerar i ett sådant där cigatettändaruttag. 

Man kan högt räkna med att en surfplatta under inledningfasen av laddningen kan dra 1 A (ampere) ja alltså så skulle teoretiskt ett 75 Ah batteri räcka i 75 timmar till sådan laddning, men dåligt exempel då surfplattans kräver mindre laddning ju mer fulladdat batteriet blir och att man aldrig skall ladda ur båtbatteriet helt.

 Mobiltelefonen kan även den dra 1A i början, men snarare runt 0,5 A och något mindre, i alla fall när jag förra sommaren mätte på min dåvarande Motorola smartphone. Men med en solcellspanel fixar du detta!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha

Ett batteri och en solpanel med regulator är helt ritigt och något man absolut ska satsa på. Men börja med en powebank, den kräver ingen installation och fungerar direkt.

 

Jag hjälpte en kille med en mindre båt, i hans fall blev det en "STARTHJÄLP" en "SOLPANEL" och en "REGULATOR".

En mycket enkelt och lätt transporterad anläggning med USB-uttag mm.

Starthjälpen har han i bilen där den också laddas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, med tänkte på att finns ingen ström på hembryggan solceller med någon slags powerbank låter bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Sailzman:

solceller med någon slags powerbank låter bra. 

Jag har något liknande DENNA i bilen/båten. Bra reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har något liknande DENNA i bilen/båten. Bra reserv.

Jag har en liknande, fast från Claes Olsson, kan väl säga som så att den bara använts som en slags pedagogiskt leksak, som förevisats för barn och barnbarn. Visst den fungerar som laddare, men man laddar effektivare vi båtens elsystem, men powerbankfunktionen fungerar också bra.

Jag har ju 250W solcell och förbrukarbatteribank på 260Ah, måhända överdimensionerat, så solcellspowebankladdaren sparas till fjällvandringen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också på fjällvandring. Mellan Sundsvall central och Hotel Knaust. Fast 600 m borde jag klara utan powerbank ;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎04‎-‎06 vid 15:27 skrev bhemac:

Funderar också på fjällvandring. Mellan Sundsvall central och Hotel Knaust. Fast 600 m borde jag klara utan powerbank ;) 

Ju är vi återigen ut i tassemarkerna utanför ämnesområdet; Du får väl se till att du får samma rum eller svit som Siams kung Chulalongkorn bodde i då han var på Sundsvallsbesök 1897.

 

Powerbank är icke att förakta ens i storstäder eller centrala byhålor, då begreppet "telefonkiosk" är något som är förpassat till museer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...