Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
oyster

Läcker vid bordsgenomföring

Rekommendera Poster

Men ska det va Sika, så ska det vara på utsidan. Typ skarven mellan köl o skrov.

Om man inte gör det ordentligt och lägger emellan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Pentax:

I vårat östra grannland är man nödd att använda dubbla slangklammer

Ett lagkrav altså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev bhemac:

Ett lagkrav altså?

Troligen inte om det är Finland som avses med östra grannland.

(Det finns ju flera, Ryssland, Estland, Lettland och Littaun är också grannländer till Sverige.)

 

I Finland har man en (nästan) obligatorisk båtbesiktning som ska göras var femte år och vid ägarbyte. Klubbmedlemmar som missköter sig får inte föra föreningsflagga och klubbar som missköter sig mister rätten till sin egen flagga.

 

I besiktningsreglerna för 2017 kan man läsa följande

 

Slangarna och slangklammorna granskas noggrant och de måste förnyas vid behov. Dubbla slangklammor bör användas. Ifall slangstussen är kort så att dubbla klammor inte kan användas bör båtägaren byta ut stussarna till en längre modell, som har plats för två klammor.

 

Bör inte skall och alltså ingen lag.

 

En lag om dubbla slangklämmor skulle troligen ses som en konkurensbegränsning inom EU. Då återstår bara det östra grannlandet Ryssland när det gäller ev. lagkrav på dubbla slangklämmor. Någon som har koll???

 

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

Klubbmedlemmar som missköter sig får inte föra föreningsflagga

Wow, vilket straff!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mackey:

I Finland har man en (nästan) obligatorisk båtbesiktning som ska göras var femte år och vid ägarbyte.

Mackey

Varifrån fick du detdär?

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Kaj1:

Varifrån fick du detdär?

/Kaj

Det har jag fått från vänner på Åland och från finska seglare jag språkat med.

 

Är det fel?

 

Tillägg: Jo, nu ser jag att det kan uppfattas väldigt fel som jag beskrev det...

Det är frivilligt med besiktning, men obligatoriskt i många - kanske de flesta, eller alla - klubbar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju folk från grannländer här på forumet, kanske någon vill reda ut vad som gäller.

 

Jag kommer i alla fall fortsätta använda dubbla slangklammer, jag kommer att envisas med det trots att vissa anser det onödigt.

 

För inte så länge sedan läste jag ett inlägg om slangklammer, där var det i alla fall en som fattade hur det fungerar.

 

För min del avslutar jag denna tråden nu, då jag vet när det är omöjligt att få sista ordet.

 

😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Pentax:

trots att vissa anser det onödigt.

Har någon verkligen skrivit det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

I Finland har man en (nästan) obligatorisk båtbesiktning som ska göras var femte år och vid ägarbyte. Klubbmedlemmar som missköter sig får inte föra föreningsflagga och klubbar som missköter sig mister rätten till sin egen flagga.

 

I besiktningsreglerna för 2017 kan man läsa följande

 

Slangarna och slangklammorna granskas noggrant och de måste förnyas vid behov. Dubbla slangklammor bör användas. Ifall slangstussen är kort så att dubbla klammor inte kan användas bör båtägaren byta ut stussarna till en längre modell, som har plats för två klammor.

Inte riktigt så, men nästan...

Vi har två typer av besiktning dvs grundbesiktning (vart femte år) och årsbesiktning (varje år).
Klubbmedlem bör alltså besiktiga båten varje år för att bibehålla rätten att föra klubbflagg.
Därutöver skall brandsläckare granskas årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

Klubbmedlemmar som missköter sig får inte föra föreningsflagga

3 timmar sedan skrev bhemac:

Wow, vilket straff!

 

Jo, jag tror nog det är betraktat som ett ganska hårt straff i Finland. Jag har upplevt att man är mycket mån om sin klubb och sin flagga och det finns orsaker till det...

 

Det handlar om ett lands frigörelse, frigörelse från Ryssland och från Sverige. Finland hade ingen egen flagga under vårt "förtryck". Från mitten av 1800-talet och framåt debatterades den finska flaggans utseende flitigt och det var först efter frigörelsekriget 1918 som Finland fick sin nu officiella flagga. Innan dess var det båtarna som förde den flagga som liknande den som sedermera skulle bli den finska. Något att vara stolt över!

 

Den första officiella båtklubbflaggan i Finland, Nyländska Jaktklubbens flagga, godkändes den 4 mars 1861. Oklart för mig om den blev officiell då eller några år senare.

 

nylandsjaktklubb2.jpg.817ec3d074950548416cc34d48fea89c.jpg

Foto: NJK

 

Finland är har lagstadgat att båtklubbsflaggor kan användas istället för nationsflagga till sjöss. För att särskilja båtklubbsflaggan från nationsflaggan är det ett vitt kors i det blåa korset och med klubbemblemet i övre hörnet närmast "flaggstången".

 

Vi i Sverige kan aldrig förstå detta eller varför 17 maj är så firat i Norge och det kanske vi egentligen ska vara väldigt glada och tacksamma över.

 

Mackey

 

PS

Finska flaggförslag

2025143983_Finskaflaggfrslag.thumb.jpg.5d149bd716c01f443736814f7d353705.jpg

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Jag kommer i alla fall fortsätta använda dubbla slangklammer, jag kommer att envisas med det trots att vissa anser det onödigt.

Åter till slangklämmorna...

 

Det är väl ingen som sagt att det är onödigt med dubbla slangklämmor, jo jag gjorde vist det vid ett tillfälle då jag konstaterade att jag ibland sätter en väldigt bra slangklämma istället för två sämre.

 

Det jag och bhemac hävdar var och en för sig eller tillsammans är

  • att det inte finns någon lag som föreskriver dubbla slangklämmor,
  • att det inte finns något försäkringsbolag som kräver dubbla slangklämmor,
  • att det inte finns några regler om dubbla slangklämmor,
  • att det troligen är att betrakta som konkurrenshinder inom EU att kräva dubbla slangklämmor,
  • att det inte blir dubbelt så tätt med två slangklämmor och
  • att slangklämmor inte har som primär uppgift att hålla tätt utan att hålla fast.

 

Självklart är det bra för säkerheten att ha dubbla slangklämmor.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Popcorn!

 

För att slänga på mer bensin på eldsvådan kan jag ju då få delge er mina erfarenheter från slangklämmor och  slangar i båtar, trädgårdslangar och slangar inom akvaristiken.

Ja plastslangar då av olika kvalitet inom dessa områden.

 

Man vill ju inte att havets vatten skall läcka in i båten, eller att diverse förbrukat vatten hamnar i kölsvinet, det går inte så himla mycket om trädgårdsslangen läcker litet, men fiskarna dör och parketten blir förstörd om akvariepumpens slang läcker i sin anslutning.

 

Jag är övertygad om att plastslangar liksom beter sig som en trögflytande gelé över tid. Man kan efterdra slangklämmor till viss del, men till slut har slangen blivit så deformerad att det inte längre hjälper, inte ens med tre eller fyra slangklämmor, eftersom stosen inte är lång nog.

 

Till båtens handfat och diskho liksom till liknande installationer har jag bara sett att armerad PVC-slang duger, visst blir även den deformerad redan efter ett år, men om det är rätt dimension på stosar och slangklämmor blir det bra, så bra att det kan vara svårt att få bort slangen utan att värma på med varmluftspistolen eller ta kniven till hjälp, den dagen man vill demontera. 

 

Till de handfat som säljs i båttillbehörsbutikerna finns det avlopp att köpa som reservdel, troligtvis passar dessa inte till "hemmahandfat"? 

Men på hemmahandfatet finns det väl en gänga efter avloppet med proppen, där du kan montera en slangstos, till lämplig slang att använda ombord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-07 vid 14:15 skrev Mackey:
  • att det inte finns något försäkringsbolag som kräver dubbla slangklämmor,
  • att det inte finns några regler om dubbla slangklämmor,

Så är det men i finland ger försäkringsbolagen kännbar rabatt om båten är besiktigad och dubbla slangklämmor är ett besiktningskrav.

Alla båtar är inte besiktigade men tillhör då inte någon förening...

PS

Angående flaggan var det just NJK:s 1861 flagga som blev grunden till den finska flaggan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-07 vid 19:16 skrev Georg_Ohm:

Jag är övertygad om att plastslangar liksom beter sig som en trögflytande gelé över tid.

Ja och i de flesta fall något slags provisorium.

Jag gillar mässing och kopparrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-06 vid 10:13 skrev bhemac:

Och tre gånger så tätt med tre klämmor ;)

I min förra båt satt det dubbla klämmor på ett ställe men den ena var inte dragen. Hur räknas det?

Hittar dock inget krav i mitt försäkringbrev.

Då borde slangklämmor fungera som luftavfuktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen ganska lätt fråga.

Det finns två läge på slang och stos, antingen läcker den eller så är den tät.

Men jag tror som någon skrev här, bra kvalitet på en slangklämma är bättre än två dåliga klämmor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av allt skrivet i tråden, verkar vara onödigt dyyyyyrt att montera två slagklammor.

Är inte kostnaden försumbar i det hela?

 

Undras vad mer man kan spara in på.

Kanske plugga bränsleledningen till en av spridarna...

Då kan man ha den i reserv...

 

Eller nöja sig med ett lager wax... på friborden. 

 

Sjösätta vartannat år... då minskar bränslekostnaden drastiskt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Hybro:

Av allt skrivet i tråden, verkar vara onödigt dyyyyyrt att montera två slagklammor.

Är inte kostnaden försumbar i det hela?

Just kostnaden kan jag inte minnas att vi har diskuterat, men mycket annat mera relevant.

Säkerhet

Lagkrav

Vad som krävs för CE-märkning

Krav från försäkringsbolag, mm, mm.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-05 vid 12:46 skrev oyster:

Har ett avlopp från ett handfat där anslutningen till bordsgenomföringen läcker (trots dubbla klämmor). Någon som har en idé?

 

2019-04-05 vid 13:09 skrev oyster:

Jag har inte tagit bort den och kollat, får väl göra det. Men verkar ju märkligt om dom skulle satt dit en genomföring utan någon sockel...

 

2019-04-05 vid 15:12 skrev oyster:

Ja, det är ovanför vattenlinjen. Jag får kolla och i värsta fall byta genomföringen...

 

2019-04-06 vid 07:12 skrev oyster:

Det stämmer kanske att det här är en slang för fastighet, eftersom handfatet är en standard badrumsvariant. Men då måste jag kolla på handfatssidan vad det finns för anslutningar där....

Det kan ju vara kul att "tjôta" men TS verkar mest intresserad av hur han ska få sin anslutning tät med rätt utformning av slanganslutningen....

 

Antal slangklämmor, försäkringskrav, kostnader, mm mm är nog inte problemet för TS.

 

Vi får väl se om han kommer tillbaka och redovisar lösningen på ursprungsproblemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Vi får väl se om han kommer tillbaka och redovisar lösningen på ursprungsproblemet

Som med all sannolikhet måste börja med att titta på genomföringen och troligen byta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft fullt upp med andra båtprojekt men ska ta tag i det här! I väntan på det så känns det så känns det tryggt att ni gjort en avhandling på effekten av dubbla slangklämmor 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det skrivits att det blir dubbelt så tätt med dubbla slangklämmor. Antingen är det tätt eller inte, om det inte är tätt med en klämma blir det inte dubbelt så tätt med två! Lös då problemet i stället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Som med all sannolikhet måste börja med att titta på genomföringen och troligen byta den.

Varför börja med att byta genomföringen?

TS beskriver problemet så här: "-- anslutningen till bordsgenomföringen läcker--" och visar med en pil mot kanten på det påträdda plaströret (med dubbla slangklämmor 😃 )

För mig verkar felsökningen kristallklar. Det är något vaj med tätningen mellan plaströret o bordsgenomföringen och då är det rimligtvis där som insatsen ska sättas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Lintott:

Det är något vaj med tätningen mellan plaströret o bordsgenomföringen och då är det rimligtvis där som insatsen ska sättas in.

Det tror jag också och därför bör man ta bort slangen och " titta på genomföringen".

Skulle inte förvåna mig om det bara är en gängad genomföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha, då har jag monterat bort den här avloppsslangen. Genomföringen är rak utan nippel och handfatet har en standard-anslutning (40 eller 1,1/2"). Går det här att lösa utan byte av genomföring vore det fint. Några tankar:

 

1. Behålla nuvarande slang men gänga på en slangkoppling på bordsgenomföringen med en limkoppling

2. Slangnippel på handfatet och hitta en slangdimension som sitter perfekt på den raka kopplingen, förmodligen kan man då få det tätt med slangklämmor?

3. Slangnipplar i båda ändar och sen en vanlig mjuk slang

 

 

Andra smarta idéer tas gärna emot!

 

slang2.jpg

slang1.jpg

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Det skrivs bl a om att det räcker med en slangklämma. 

 

Men monteras det två ska det absolut vara 180 grader vridna i förhållande mot varandra. Annars kan det likväl läcka

 

Bör jag då efter en viss tid vrida en enkelklamma 180 grader? 

 

Och hur långt isär ska dubbla klammor monteras för att kvala in som montage med två enkla. 

 

För om det enligt rekommendation räcker med en klamma... 

 

😋

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nu löst! Ny diskhoanslutning från Hjertmans som kopplades till en annan befintlig genomföring. Nu helt tätt! Den märkliga anslutningen som nu återstår är pluggad så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om stos som slang ska monteras på är av plast, så kan det vara mödanvärt att lägga in en stödring av mässing. Klipps lätt till av en mässingplåt. 

83281_TY28J50PSDPV1460485896.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...