Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
perle

Mälaren, Vänern, Vättern?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har köpt en 12m 4m bred båt som jag ska frakta från Mariefred (Mälaren) till Göteborg, är det någon som känner någon bra lastbilschaffis för detta? Jag tänkte också att ett alternativ skulle kunna vara att köra den till Vänern exempelvis Mariestad och sedan köra ner den själv (då får man en fin jungfrutur). Någon som kan tipsa om detta?

 

Hälsningar Lennart

 

ps snart är det dags för båtsommar!

Redigerad av perle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen köpt den i Mariestad?

--

Sjövägen är vldigt enkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att du tar den sjövägen.  Trevlig tur att göra på en helg eller kanske under påsken.  Blir säkert bra billigare än att köra på lastbil också.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sorry!! jag har köpt den i Mariefred....

 

så min fråga var om någon vet om det är smartast att köra den till typ Mariestad och sedan köra ner den till gbg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inget alternativ att köra hela vägen från Mariefred till Göteborg på egen köl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har verkligen övervägt det, även att låta den ligga kvar och göra sthlms skärgård där jag aldrig varit. Men jag har supermkt på jobbet och stressa genom kanalen som också kostar typ 15000 på fyra dar känns mer som stress än njutning. Vi får ta kanalen med lite mer tid längre fram.

 

Hälsn L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Mariestad till Gbg tar det två dygn.

--

Går du kanalvägen Mem - Gbg så tar det 5 dygn till Sjötorp och sen 2 dygn till Gbg.

Om man går under bokningssäsong och det kostar 7260kr. Men man måste inte ta allt i ett svep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kanske kan vara att ta båten till Örebro via Hjälmare kanal/Hjälmaren och sedan vidare med etablerad båttransport till Kristinehamn eller Sjötorp.  

https://www.orebro.se/download/18.656fbdf156a6f695e65b50/1473839574219/Hjälmare+kanal+2012+lågupplöst.pdf 

 

12x4 meter båt är dock inte billigt att ta på lastbil pga, bredden som kräver varningsbil. Båtens vikt är ju en annan parameter.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för förslag! Låter onekligen spännande som alternativ. Störigt nog är tid något jag inte har (och inte jättemkt pengar heller iofs…) Skulle varit superskoj att gå den vägen men det får nog bli att sjösätta i Mariestad eller Lidköping.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betydligt längre till Lidköping. Sjöstadens Varv som sjösätter i Mariestad är väldigt bra att ha och göra med. Ring dem, de kan ha tips på transport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är så oumbärlig på jobbet, hur skall du då få tid med båten och båtsommar?

 

Jag har själv kört hem min båt från Dalarö till Kristinehamn.

Färden genom kanalen skulle ha varit väldigt trevlig om man kunnat undvika stressen, jag tog också ledigt några dagar från mitt då nya jobb - stort misstag!

Det går inte att skynda genom kanalen, slussarna öppnar inte tidigare även om du skulle "fuska" och köra fortare än de tillåtna 5 knopen. Det enda som händer är att man får ont i magen.

 

I din situation skulle jag låta färden till Göteborg utgöra båtsommaren.

 

Att ta vägtransport först till Mariestad, för att sedan köra vattenvägen på egen köl, känns för mig som det sämsta alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är benägen att hålla med Wingan.

 

Om det inte är helt omöjligt så passa på att ta transporten som semestertur i sommar.

 

Går man Göta kanal har jag för mig att man får ligga fem eller sju dagar i gästhamnarna vilket innebär att man kan åka hem och jobba en vecka eller köra några (lång)helger med mellanliggande arbetsveckor vid något tillfälle.

 

Ta en titt på kanalens hemsida för att se vad som ingår i priset.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl hålla med också.

Kör man "bokningssäsong" så går man i konvoj med en "ledsagare". Fungerar perfekt, tjejen vi hade åkte före och öppnad broar mm. I slussarna frågad hon "Är alla klara? Då kör mig". Eftersom det blir ett gäng så hjälps alla åt på ett trevligt sätt.

Utanför högsäsong brukar det inte vara några problem att få ligga några dagar extra på gästplatserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni har rätt i sak dvs en båtsommar i Sthlms skärgård och sedan en tur hem via Göta Kanal MEN fru och barn vill ha hem båten... vi kommer ha semester i juli och framåt. Tanken på att missa försäsongen gör för ont... man blir allt äldre, livet går etc och att i maj/juni inte kunna åka ut till vårt vattenhål Rörö är inte ett alternativ.

 

Vi får ta Göta Kanal och sthlms skärgård senare i livet.

 

Har nu bokat transport från Mariefred till Mariestad. Är det något speciellt att tänka på när man kör över Vänern dvs någonstans man bör stanna till etc. Hur fungerar slussar i Trollhättan, jag har aldrig slussat innan.

 

Hälsningar Lennart

 

ps för er som inte testat Läsö, försök ta er dit någongång, riktigt häftig o fin ö som ligger mellan Sverige och Danmark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl anta,att du har den behörighet som krävs för att få framföra detta flytetyg på sjön.

 

Handlar bl a om försäkringsvillkor mm.

 Framförande av fartyg utan rätt 

kompetens kan bli mycket dyrbart.

 

Du kan väl titta på Läckö slott, när du stressar förbi. Ta med kikare.

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en app för Trollhätte kanal med mycket bra info om hur man gör. Jag har försökt läsa på eftersom jag ska gå kanalen hem nu i slutet av maj. Jag har också ny båt som ska seglas hem men vi väljer att gå i Göta kanal hem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ni gå så snabbt som möjligt så går ni Mariestad - Trollhättan (65M) dag 1 och dag 2 till Gbg.

Då behöver ni starta tidigt så ni kommer in i Trollhätte kanal innan de stänger för kvällen.

Behöver ni ligga kvar över natten i Mariestad så. brukar det gå att göra det där de lyfter i båten, prata med grabbarna som kör trucken.

Diesel fyller ni billigast i Mariestad, godaste dricksvattnet får ni också.

Vill ni ta det lite lugnare så stannar ni vid Läckö eller i Spiken.

Första delen är en fin resa genom Ekens skärgård, där det kan vara trevligt att stanna för lunch tex.Delen på Göta Älv är som en utflykt i gamla Östtyskland. Även personalen på älven påminner om Östtyskland, trevliga men inte lätta att få tag på. Anmälning till slussar mm fungerar inte alltid via VHF, man behöver ha ett telefonnr så man kan väcka dem....

Slussningen är enkel, ofta räcker det att hålla sig i stegarna/krokarna men med tamparna redo. Arbetshandskar är bra. BB sida är den bästa på nedgång.

Tar man det bara lugnt så är slussningen en barnlek. Har man möjlighet så ta bilen och åk och titta på kanalen, brukar vara lärorikt för att inte säga underhållande under högsäsong.

Bilderna visar ett spår för resan. Lilla stumpen norr upp i Ekensskärgård är bara följden av en trött rorsman...

PS Vad är det för båt?

 

Mst-Trollhättan.png

Mst-Trollhättan2 Ekens.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för toppensvar LaQv och Bhemac!

 

Den rutten får det bli via Ekens skärgård, ska bli riktigt skoj. . Tack för info om slussning också, kollade en Youtube-film i morse om detta. Bra med info om slussvaktare, antar det är ett kneg som inte kräver de mest alerta människorna på klotet, men jag har både vhf och telefon så det löser sig.

 

Det är en Bavaria 38 sport som jag köpt så lite beroende av väder så kan det gå lite snabbare över till Ekens skärgård för lunch och sedan vidare färd till hemmahamn i Sannegårdshamnen Göteborg.

 

Nu ser vi fram mot en toppensommar!

/L 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev perle:

Bavaria 38 sport

Då bör du ju kunna stå på ganska bra utom just genom Eken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det, har du kommit iväg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går Göta Kanal just nu! Passerarat Töreboda, ikväll tänkte vi bara nere i Eken.

 

helt underbart, haft snö, hagel, regn och högsommarvärme. Båt går toppen, riktigt skoj och ett bra sätt att lära hur den ska manövreras

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skippade biltransporten?

Du har några slussar kvar innan du kommer till Sjötorp, hinner ni det eller kör ni Express?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippade lastbil, bara krångel, fick inga tider, de ringde inte tillbaka etc så nu har jag fått lära mig båten. Det är ipsdrev (dvs de sitter lite längre fram jmfrt med drev) o lång badbrygga så den sveper rejält med badbryggan.

 

vi tog express, låg vid spiken i natt o kommer just nu fram till Vänersborg. Så vi bör nå Gbg i em. Har varit toppen femdagars till sjöss.  Slussvärdar på Göta kanal är toppen, serviceminded o vill få det att funka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att få åka lite båt också!

Och visst är slussvärdarna på Göta Kanal underbart bra! Tänk som det var förr med sura gubbar som troligen började sin dag med ett glas ättika!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...