Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oyster

Anod värmeväxlare TAMD41

Rekommendera Poster

Är det någon som brukar byta den här? Funderar på om det är någon risk på at börja skruva i en snart 30 år gammal värmeväxlare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan sitta som berget. Om gaveln följer med, och vrids, kan gummitätningarna på insidan lossna, så att vattnet går fel väg. I nyare motorer finns inga anoder alls, så man kan ju fråga sig om de gör någon nytta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen så behövs det på dom här:

 

Earlier versions had copper nickel pipes in the cooling system which needed protection from corrosion as did the oil cooler and heat exchanger. Later generations of this engine used rubber pipes and similar metals were used in the coolers negating the need for anodes.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den sitter grymt hårt så jag låter bli den. Men när jag höll på där så börjar den nedra slangen droppa. Ska börja med att byta ut den gamla slangklämman men annars får jag byta den lilla slangen också. Är det någon som vet om det är standarddimension på den? Ca. 34mm utvändigt så kanske 25mm... 

 

Volvos originaldel kostar nämligen 372 kr (del 26 nedan):

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-26-19501B.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/22/2019 at 4:47 PM, oyster said:

Ja, den sitter grymt hårt så jag låter bli den. Men när jag höll på där så börjar den nedra slangen droppa. Ska börja med att byta ut den gamla slangklämman men annars får jag byta den lilla slangen också. Är det någon som vet om det är standarddimension på den? Ca. 34mm utvändigt så kanske 25mm... 

 

Volvos originaldel kostar nämligen 372 kr (del 26 nedan):

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-26-19501B.aspx

Jag behöver också nya slangar och såg vad original kostar. Hittade du något alternativ?

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kopparrör mellan laddluftkylare och värmeväxlare/ oljekyl och bara ska ha korta bitar kan du kolla med Hydroscand, de har kylarslangar,

25mm art.nr 14094016, tror det var denna jag köpte till värmeväxlare / rör

(28mm art.nr 14094018)

32mm art.nr 14094020 (mellan rör och laddluftkylare)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...