Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Andreasp

Rostfri plugg i mässings dyvika?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en mässings dyvika på båten där pluggen försvunnit.

Hittade en i rostfritt som passar men frågan är om det händer något om man blandar dessa metaller i saltvatten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra fråga. Du är observant på konsekvenser. Bra!
I detta läge skulle man vilja känna någon som är kemist eller kanske molekylingenjör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en ny plugg i mässing?

 

Gå till en rörmokare eller en maskinfirma med pluggen som passar så får du en ny i det material som du önskar för mindre än en hundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del dyvikor har konstiga/annorlunda gängor, tyvärr. Är det standardgänga så finns det hos vilken rörfirma som helst.

Jag hade en med konstig gänga så jag bytte alltihop. Pluggen bytte jag till en med fyrkantskalle. På köpet fick jag en dyvika med utv. gänga så man kunde sätta på en "huv" - dubbel säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar med rak axel har en mässingspropeller på rostfri axel utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

De flesta båtar med rak axel har en mässingspropeller på rostfri axel utan problem. 

Det var det svaret jag fick när jag tänkte löda på en mässingskoppling på min rostfria tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mässingpropeller?

 

Är det vanligt?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag köpa en ny, men varför köpa en massa när man kan använda något som jag redan har, ville bara kolla så det inte slutar med ett stort hål i botten. 😱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu skall legera sig och sätta saker och ting på sin spets, är det troligtvis inte den vanligaste sortens mässningslegering i din dyvika, det är troligtvis brons, dessutom av marin kvalitet, kanske inget som rörfirmorna säljer speciellt mycket av. Men det förändrar ingenting, svaren du fått i denna tråd är desamma oavsett om det är mässing eller brons.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

troligtvis inte den vanligaste sortens mässningslegering i din dyvika

Tänk det tror jag, vanlig azinkningsfri mässing som i alla rördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Andreasp:

varför köpa en massa när man kan använda något som jag redan har

Fast det har du ju inte, du saknar ju pluggen ;)

En ny dyvika med standardgängor är nog bättre på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bytt båda delarna. Då vet jag att dyvikan blir tät. Jag har tyvärr lärt mig den hårda vägen att laga något både tar tid och det behöver inte bli bra. Så "billiga" delar byter jag bara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Fjelie:

Så "billiga" delar byter jag bara.

Herregud, 130kr! Är du gjord av pengar ;)

--

En halvtimma före sjösättning upptäcker jag att pluppen till dyvikan är borta. Bort till handlaren och köpa de modeller som såg ut att passa. Vilket de ju inte gjorde. Men som tur var så var det standardgänga på insidan och jag kunde sätta på en huv och fylla med gegga från utsidan. Det funkade.

Sen bytte jag dyvika där det även är standardgänga på pluppen. Och extra plugg som alltid finns ombord.

Vart tog originalpluppen vägen? Jo jag har alltid haft dessa i bilen. Vad jag hade glömt var att jag hade bytt bil och då städar man ut lite snabbt och lägger allt i en plastpåse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte gjord av pengar precis men tid har jag oftast inte då det finns mycket att göra i livet. Nu har jag bytt plastdyvikor och de kostar typ 25 kr. Det har jag råd med. Brukar också ha pluggen i handsfacket men det har ju hänt att man har bytt bil...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...