Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
KarlUpp

Förstärkning för kutterstagsinfästning

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Jag har till slut bestämt mig för att installera ett avtagbart kutterstag på vår Scanmar 33, för att kunna ha ett hårdvindssegel på max 10 m2. Det svåraste, och anledningen till att jag länge har dragit mig för installationen, är att veta att infästningen i däcket blir tillräckligt stark.

 

Jag håller tummarna för att kunniga personer på Maringuiden kan hjälpa mig med hur jag skall tänka. 

 

På en av bilderna ser man vart jag tänker mig ögleplaceringen (fällbart, Rutgerson), vilket är akter om ankarboxskottet (andra bilden visas stuven innan ankarspelet monterades).  För att inte orsaka skada på däcket utgår jag från att öglan och dess infästningen behöver förstärkas/avlastas på något sätt. Men hur gör man detta? Några förslag från en ren amatör…

  • Skruvar av ankarspelet (vars låda jag tillverkat själv).
  • Slipar bort färg. 
  • Plastar fast någon form av järn, på ankarboxskottet, som förbinds med öglan. Kanske ett vinkeljärn? Kort? Långt? 
  • Hela ankarboxsskottet förstärks och avlastas genom att lägga på glasfiber över hela skottet och ut uppåt ,nedåt och åt sidorna så gott det går.
  • Målar och återmonterar ankarspelet

 

Men är denna lösning tillräcklig stark? Eller bör man rent av göra på något helt annat sätt?

 

Har funderat länge på detta men blir inte klok på hur jag skall göra! 

 

Tips på hur man kan göra mottages tacksamt.

 

Mvh Karl

Placering ankarspel 1.jpg

Placering krok kutterstag.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om ankarboxskottet är väldimensionerat så borde väl ett syrafast plattstål kunna bultas fast som ansluts till den planerade infästningen i däcket. 10m2 segelyta är inte så mycket men infästningen bör vara ordentlig gjort samt tät. Inte kul om det släpper i nästa storm eller om ankarboxen vattenfylls och vatten kommer in i båten....

 

Jag har en vantskruv i ankarboxen under förstagets infästningen på däcket. Vantskruven är fäst i ett rosfritt beslag som är svetsat till en rostfri plåt på utsidan. På insidan är detta förstärkt med en inplastning som även gör det vattentätt. Vantskruven kan spännas upp vid behov men ett plattstål borde väl fungera för din infästning.  

förstärkning förstag.PNG

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finn många lösningar på problemet.

På min nuvarande båt satte jag ett kutterstag med rulle - permanent - jag avskyr lösa grejor som skall sättas dit och tas bort. 

Jag bultade ett plattjärn som bockats i skottet till ankarboxen och sen satte jag en öglebult genom däcket och plattjärnet. Min kryssfock är på 16 m2. Brukar segla med kryssfocken när det blåser redigt. Dvs vid kulingvindar.

Har en suddig bild på plattjärnet.

436927081_Suddigtkutterstagsfste.jpg.ae3d02f661c6734ee2f2ed9d2e833272.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är inte riggare, men jag skulle kolla hur det fungerar med kutterstag på en partialriggad båt. Har du inte det på Scanmar 33? 

 

Måste inte kutterstaget ha en motsvarande motriktad kraft inte för långt ifrån sin övre infästning  i vertikalled för att inte förstöra kraftbalansen i riggen och t o m orsaka risk för mastbrott?

 

På en masthead är rekommenderar man väl att inte ha kutterstaget för långt ned från ordinarie förstår? För så lågt som till undervanten vill man nog inte gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för inlägg.  Jag tänker också att det borde vara ok att göra som ni föreslår, men...

  • En plåt som bultas fast låter bra men den bör egentligen ha en viss krökning. En rak plåt passar inte, som man kan se på bilden. Räcker det kanske att plåten endast är ca 30 cm bred, då blir krökningen inte något problem?
  • Hur vet man förresten om skottet är starkt så att det håller?
  •   Att sätta ett järn som Toaen föreslår går inte enkelt då ankarspelet sitter i vägen. Man måste i så fall få ut krafterna i sidled först, och då blir det lite svårare.

Mvh Karl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer att det är partialrigg. Om jag beskrev problemet för Benns på ett korrekt sätt (och lösningen) så menade de att en placering på ca 40 cm under förstaget var ok då förtriangels längd är ca 1200 cm.

 

Karl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...