Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nils_e

Vilken ansiktsmask bör jag välja vid bottenmålning?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Skall bottenmåla båten med Hempel Silic One och undrar vad jag behöver i form av skyddsmask? Jag har hittat https://www.clasohlson.com/se/Skyddsmask-med-kolfilter-3M-4255/40-8054#moreinfo men jag är väldigt osäker på vad för krav man bör ställa på masken? Är den i länken tillräcklig eller borde jag satsa på något annat alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M-masken i länken från Clas är riktigt bra. Använder en sån när jag plastar hemma i garaget. Har visserligen bra ventilation i garaget också men masken filtrerar verkligen bort så gott som all lukt. Om man förvarar den enligt manualen så går den att använda länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag målade propellrar med SilicOne förra våren, hade dessa på en gammal arbetsbänk utomhus, hade ingen andningsmask, tror inte det var några hjärnceller som avled, men man vet ju aldrig....

Men jag upplevde mer besvär med lösningsmedlet jag tvättade penslarna i, men det är riktigt att man skall skydda sig ordentligt och sörja för god luftväxling.

Jag har en god vän som är förtidspensionerad målare, pensionär sedan 10-15 år... hans symtom kan ju liknas vid en allt för tidig alzheimerdemens, det är glömskt och stundtals rätt snurrigt, även en del neurologiska besvär, och han fyllde 61 år för ett kort tag sedan.... varnande exempel. Jag har även varit i kontakt med representanter för "de fira konstnärsgrupperna" alltså dom som "dekorerar" fasader och viadukter med lösningsmedelsburen sprayfärg, nattetid, och jag tycker mig se att dom har samma kognitiva problem som sniffade thinner och kontaktlim på 1970-talet...

 

Jag har en professionell 3M mask med kolfilter som jag fick en gång av en billackerare, men den skall ju gärna användas också...

 

SilicOne verkar ha fungerat väldigt bra i alla fall, ingen påväxt på de ytor där färgen sitter kvar, men jag fick en del färg avskavd då jag fick en lina i propellern i somras, och på höstkanten satt det en del havstulpaner där och åkte med runt som i ett turbomatat pariserhjul.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det blev masken jag länkade till ovan. Av era svar att döma är den i vart fall inte underdimensionerad.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...