Stregnil 10 Postad 4 April , 2019 Hej, medveten om att det finns otalet trådar hur man installerar förbrukningsbatteri, men blir inte riktigt klar över några saker Första fundering - var kopplar jag in de delar som ska ligga på nya förbrukarbatterier (t.ex. stereo, kylbox mm)? Ska de bara kopplas in på plus/minus på förbrukarbatteriet? Andra funderingen - Jag jämför denna bild Grundsats 1 med denna Grundsats 1 med extra plint, behöver jag den extra plint som finns i länk 2? Tredje funderingen - eftersom jag har ca 2,2 m mellan start och nya förbrukningsbatteriet så lär jag väl behöva den kraftigare batterikabeln i längre variant mellan relä -> pluspol på förbrukare samt minuspol på start -> minuspol på förbrukare Sista funderingen - om jag nu har 2,2 m mellan batterierna och jag enligt första funderingen ska koppla förbrukningsdetaljerna på förbrukarbatteriet... dessa kablar finns ju redan vid startbatteriet, kan jag då sätta en extra plint vid startbatteriet för att sedan koppla vidare till förbrukarebatteriet? Ps. ska sägas att jag hämtar inte båten förrän om 2 veckor, allt blir kanske självförklarande när jag tittar på det "live" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 201 Postad 4 April , 2019 Jag börjar med några korta svar så kan det som behöver utvecklas. Principiellt funkar det att koppla direkt på batteriet med hängsäkringar, men bäst är om det finns en elpanel med lite på/av-knappar och säkringar. Behovet av plintar beror på hur mucket som ska kopplas in. Elsystemet blir mera överskådligt och även lättare att felsöka med en plus- och en minusplint istället för att ett antal sladdar är kopplade direkt till batteripolerna. Jag tycker att du bör ha 25 mm2 kabel. Du kan behålla inkopplingen borta vid startbatteriet, men håll dig på "rätt sida" om skiljereläet. En början... Tror som du att mycket blir mera självklart när du har båten tillgänglig. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 243 Postad 4 April , 2019 (redigerade) Först - avvakta tills du har fått båten, och undersök hur det ser ut i den och ta det som utgångspunkt. Ställ sedan frågan här igen, med foto. Det är helt omöjligt för oss att veta vad du behöver i din nya båt när du inte ens vet själv hur den ser ut. Sedan - det finns ett företag som skinnat många båtägare på pengar genom att få dem att tro att de MÅSTE ha groteska kablar och plintar värda sin vikt i guld samt fåtal mV i spänningsfall vid max laddström. Det är dem du länkar till. Dessutom är deras slogan om "dubbel laddning" oftast ren lögn, och i de fall folk får dubbel laddning beror det oftast på att de byter ut gamla ärgade kopplingspunkter och dåliga kablar med tveksamma skarvar. Dvs det är inte groteskkablarna och det fina fabrikatet som gör förbättringen. Visst kan laddningen öka initialt, men ganska snart (minuter) minskar strömmen batteriet suger i sig såpass att skillnaden mot mer normala 10mm² blir marginell. Vid 20A laddström (= dåligt laddad batteribank på ett par hundra Ah) och 2,5m har du mindre än en tiondels volt spänningsfall med 10mm² till laddreläet, så varför 35mm² ?. Fördelningsreläet för laddningen kan du köpa på andra ställen för en bråkdel av priset, t ex fungerar Kjell & c:o 70A-relä utmärkt. Andra varianter finns också, t ex Biltema. Du har troligen nämnda prylar avsäkrade idag. Snarare är det matningen av säkringarna/säkringspanelen du bara flyttar, och då är de ju redan anslutna via säkringspanelen och du behöver ingen extra plint. Men detta är ren gissning, du måste se hur det ser ut i båten först. Redigerad 4 April , 2019 av IngemarE 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 201 Postad 4 April , 2019 (redigerade) Reläet håller jag med om, inte svårt att hitta något betydligt billigare. Kontakterna är numrerade lika som Skyllermarks, så använd deras beskrivning... När det gäller kablar så tycker jag att prisskillnaden är så liten mellan 25 mm2 och en klenare kabel så för mig är valet den grövre som blir ca. 200:- kronor dyrare i ditt fall. 35 mm2 behövs absolut inte, det håller jag också med om. Kanske gillar jag grövre kablar för att motorn på segelbåten går så korta stunder så all extra laddning är bra. Mackey Redigerad 4 April , 2019 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 243 Postad 4 April , 2019 3 minuter sedan skrev Mackey: När det gäller kablar så tycker jag att prisskillnaden är så liten mellan 25 mm2 och en klenare kabel så för mig är valet den grövre som blir ca. 200:- kronor dyrare i ditt fall. 35 mm2 behövs absolut inte, det håller jag också med om. Kanske gillar jag grövre kablar för att motorn på segelbåten går så korta stunder så all extra laddning är bra. Hade nog fler aspekter än spänningsfall i huvudet, fast jag inte skrev ner det.... Många generatorer, relä m.m. är helt enkelt inte gjorda för så grova kablar, och den mekaniska belastningen som blir resulterar långsiktigt inte sällan i sprickbildning inuti komponenten och utmattning. Har sett ett exempel där plusskruven t.o.m. gått av på en generator efter ett par år med Skyllermarks groteskkabel, med spännande pyroteknisk effekt när den lossnat och nuddade gods (jo, den var fastbuntad, men inte helt optimalt för det var svårt). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 4 April , 2019 3 timmar sedan skrev IngemarE: det finns ett företag som skinnat många båtägare på pengar genom att få dem att tro att de MÅSTE ha groteska kablar och plintar värda sin vikt i guld Sant! Det räcker med ett vanligt 40A relä, det har jag använt i alla tider både hos mig själv och andra. Men jag har alltid satt det i sockel så att är enkelt att byta. Vilket alltså aldrig har hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 201 Postad 4 April , 2019 7 timmar sedan skrev bhemac: Det räcker med ett vanligt 40A relä, det har jag använt i alla tider både hos mig själv och andra. Men jag har alltid satt det i sockel så att är enkelt att byta. Vilket alltså aldrig har hänt. Håller med! Troligen funkar ett relä för 50:- kronor på Biltema väldigt bra i många år. Man kan ju köpa ett i reserv för säkerhets skull... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 4 April , 2019 1 timme sedan skrev Mackey: Troligen funkar ett relä för 50:- kronor på Biltema väldigt bra i många år. Man kan ju köpa ett i reserv för säkerhets skull... Lägg till 32,90 för en sockel. Jag har relän till många saker värmare, pumpar, eltoa och därför några relän i reserv. Men det är ingen strykande åtgång på dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 14 April , 2019 Tillbaka igen... nu har båten anlänt och jag har tagit några bilder. Ser väldigt "rent" ut, plus och minuskabel x 2 Bilder Uttern T57 Skulle någon vilja rita upp en smidig lösning till mig är jag mycket tacksam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 15 April , 2019 15 timmar sedan skrev Stregnil: Tillbaka igen... nu har båten anlänt och jag har tagit några bilder. Ser väldigt "rent" ut, plus och minuskabel x 2 Bilder Uttern T57 Skulle någon vilja rita upp en smidig lösning till mig är jag mycket tacksam Även lagt till en enkel ritning som jag påbörjat, vet inte om jag är helt ute och cyklar? Kopplingsschema 1.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 249 Postad 15 April , 2019 Ser bra ut tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 950 Postad 15 April , 2019 Du är på rätt väg. Här finns 2 guider, Skyllermarks och Blue Sea Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 15 April , 2019 Borde jag sätta in någon brytare någonstans, förutom den som redan finns monterad från början? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 950 Postad 15 April , 2019 Ja, du skall ha brytare mellan startbatteri och motor (den har du redan förmodligen) och en brytare mellan förbrukningsbatteri och "elcentralen" för förbrukarna. Det finns tvåpoliga brytare om du bara vill ha en fysisk brytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 15 April , 2019 2 timmar sedan skrev Kane: Ja, du skall ha brytare mellan startbatteri och motor (den har du redan förmodligen) och en brytare mellan förbrukningsbatteri och "elcentralen" för förbrukarna. Det finns tvåpoliga brytare om du bara vill ha en fysisk brytare. Ja absolut. I CE-reglerna står det klart och tydligt att det ska finnas huvudbrytare. Även om nu båten omfattas av CE-reglerna så bör man nog fundera över varför man har den regeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 16 April , 2019 16 timmar sedan skrev Kane: Ja, du skall ha brytare mellan startbatteri och motor (den har du redan förmodligen) och en brytare mellan förbrukningsbatteri och "elcentralen" för förbrukarna. Det finns tvåpoliga brytare om du bara vill ha en fysisk brytare. Så då får jag göra ingrepp i kabelstammen med förbrukning för att sätta en brytare? All förbrukning är ju samlat inkaplsat (se denna bild pluspool) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 243 Postad 16 April , 2019 (redigerade) 7 minuter sedan skrev Stregnil: Så då får jag göra ingrepp i kabelstammen med förbrukning för att sätta en brytare? All förbrukning är ju samlat inkaplsat (se denna bild pluspool) Det är ju bara två plusledningar anslutna direkt på batterikabelskon. Dessa kan du sätta/flytta till huvudbrytarterens ena skruv och sedan dra en plus från den andra till batteriet. Sedan gillar jag ju huvudsäkringar, och det skulle du ju kunna sätta en i serie med brytaren. Redigerad 16 April , 2019 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 16 April , 2019 (redigerade) Redigerad 16 April , 2019 av Stregnil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 16 April , 2019 Batteriplus---brytare---säkring--- allt annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 16 April , 2019 På detta sätt? Behöver jag även brytare och säkring mellan pluspool på startbatteri -> skiljerelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2019 Hur är det med moderna utombordare, vill inte dom ha ständig spänning? Här finns några utbordarexperter vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 950 Postad 16 April , 2019 (redigerade) 13 minuter sedan skrev Stregnil: På detta sätt? Behöver jag även brytare och säkring mellan pluspool på startbatteri -> skiljerelä? Brytaren från startbatteri skall sitta på motorkabeln. Efter den sätter inte båtfabrikanterna någon säkring (inte för utombordare i alla fall). Blue Sea har säkringar mellan batterierna och skiljerelä. Redigerad 16 April , 2019 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 950 Postad 16 April , 2019 9 minuter sedan skrev Pentax: Hur är det med moderna utombordare, vill inte dom ha ständig spänning? Här finns några utbordarexperter vad säger ni? Vad menar du, att det inte skall vara säkring i den slingan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 16 April , 2019 25 minuter sedan skrev Kane: Brytaren från startbatteri skall sitta på motorkabeln. Efter den sätter inte båtfabrikanterna någon säkring (inte för utombordare i alla fall). Blue Sea har säkringar mellan batterierna och skiljerelä. Det finns brytare och säkring på huvudkabeln in till startbatteriet, så då räcker det med nedan lösning, ellern har jag missat något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 950 Postad 16 April , 2019 Ja, det blir bra. Men jag hade ändå kompletterat med säkringar mellan batterier och skiljerelä då det är lång sträcka mellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser