Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stregnil

Frågor runt förbrukarbatteri...igen

Rekommendera Poster

Hej, medveten om att det finns otalet trådar hur man installerar förbrukningsbatteri, men blir inte riktigt klar över några saker

 

Första fundering - var kopplar jag in de delar som ska ligga på nya förbrukarbatterier (t.ex. stereo, kylbox mm)?

Ska de bara kopplas in på plus/minus på förbrukarbatteriet?

 

Andra funderingen - Jag jämför denna bild Grundsats 1 med denna Grundsats 1 med extra plint, behöver jag den extra plint som finns i länk 2?

 

Tredje funderingen - eftersom jag har ca 2,2 m mellan start och nya förbrukningsbatteriet så lär jag väl behöva den kraftigare batterikabeln i längre variant mellan relä -> pluspol på förbrukare samt minuspol på start -> minuspol på förbrukare 

 

Sista funderingen - om jag nu har 2,2 m mellan batterierna och jag enligt första funderingen ska koppla förbrukningsdetaljerna på förbrukarbatteriet... dessa kablar finns ju redan vid startbatteriet, kan jag då sätta en extra plint vid startbatteriet för att sedan koppla vidare till förbrukarebatteriet?

 

Ps. ska sägas att jag hämtar inte båten förrän om 2 veckor, allt blir kanske självförklarande när jag tittar på det "live"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med några korta svar så kan det som behöver utvecklas.

  1. Principiellt funkar det att koppla direkt på batteriet med hängsäkringar, men bäst är om det finns en elpanel med lite på/av-knappar och säkringar.
  2. Behovet av plintar beror på hur mucket som ska kopplas in. Elsystemet blir mera överskådligt och även lättare att felsöka med en plus- och en minusplint istället för att ett antal sladdar är kopplade direkt till batteripolerna.
  3. Jag tycker att du bör ha 25 mm2 kabel.
  4. Du kan behålla inkopplingen borta vid startbatteriet, men håll dig på "rätt sida" om skiljereläet.

En början...

Tror som du att mycket blir mera självklart när du har båten tillgänglig.

 

Lycka till!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först - avvakta tills du har fått båten, och undersök hur det ser ut i den och ta det som utgångspunkt. Ställ sedan frågan här igen, med foto. Det är helt omöjligt för oss att veta vad du behöver i din nya båt när du inte ens vet själv hur den ser ut.

 

Sedan - det finns ett företag som skinnat många båtägare på pengar genom att få dem att tro att de MÅSTE ha groteska kablar och plintar värda sin vikt i guld samt fåtal mV i spänningsfall vid max laddström. Det är dem du länkar till. Dessutom är deras slogan om "dubbel laddning" oftast ren lögn, och i de fall folk får dubbel laddning beror det oftast på att de byter ut gamla ärgade kopplingspunkter och dåliga kablar med tveksamma skarvar. Dvs det är inte groteskkablarna och det fina fabrikatet som gör förbättringen. Visst kan laddningen öka initialt, men ganska snart (minuter) minskar strömmen batteriet suger i sig såpass att skillnaden mot mer normala 10mm² blir marginell. Vid 20A laddström (= dåligt laddad batteribank på ett par hundra Ah) och 2,5m har du mindre än en tiondels volt spänningsfall med 10mm² till laddreläet, så varför 35mm² ?.

Fördelningsreläet för laddningen kan du köpa på andra ställen för en bråkdel av priset, t ex fungerar Kjell & c:o 70A-relä utmärkt. Andra varianter finns också, t ex Biltema.

 

Du har troligen nämnda  prylar avsäkrade idag. Snarare är det matningen av säkringarna/säkringspanelen du bara flyttar, och då är de ju redan anslutna via säkringspanelen och du behöver ingen extra plint. Men detta är ren gissning, du måste se hur det ser ut i båten först.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Reläet håller jag med om, inte svårt att hitta något betydligt billigare.

Kontakterna är numrerade lika som Skyllermarks, så använd deras beskrivning...

 

När det gäller kablar så tycker jag att prisskillnaden är så liten mellan 25 mm2 och en klenare kabel så för mig är valet den grövre som blir ca. 200:- kronor dyrare i ditt fall.

35 mm2 behövs absolut inte, det håller jag också med om.

 

Kanske gillar jag grövre kablar för att motorn på segelbåten går så korta stunder så all extra laddning är bra.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

När det gäller kablar så tycker jag att prisskillnaden är så liten mellan 25 mm2 och en klenare kabel så för mig är valet den grövre som blir ca. 200:- kronor dyrare i ditt fall.

35 mm2 behövs absolut inte, det håller jag också med om.

 

Kanske gillar jag grövre kablar för att motorn på segelbåten går så korta stunder så all extra laddning är bra.

 

Hade nog fler aspekter än spänningsfall i huvudet, fast jag inte skrev ner det....

Många generatorer, relä m.m. är helt enkelt inte gjorda för så grova kablar, och den mekaniska belastningen som blir resulterar långsiktigt inte sällan i sprickbildning inuti komponenten och utmattning. Har sett ett exempel där plusskruven t.o.m. gått av på en generator efter ett par år med Skyllermarks groteskkabel, med spännande pyroteknisk effekt när den lossnat och nuddade gods (jo, den var fastbuntad, men inte helt optimalt för det var svårt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

det finns ett företag som skinnat många båtägare på pengar genom att få dem att tro att de MÅSTE ha groteska kablar och plintar värda sin vikt i guld

Sant!

 

Det räcker med ett vanligt 40A relä, det har jag använt i alla tider både hos mig själv och andra. Men jag har alltid satt det i sockel så att är enkelt att byta. Vilket alltså aldrig har hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

 

Det räcker med ett vanligt 40A relä, det har jag använt i alla tider både hos mig själv och andra. Men jag har alltid satt det i sockel så att är enkelt att byta. Vilket alltså aldrig har hänt.

Håller med!

Troligen funkar ett relä för 50:- kronor på Biltema väldigt bra i många år. Man kan ju köpa ett i reserv för säkerhets skull...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Troligen funkar ett relä för 50:- kronor på Biltema väldigt bra i många år. Man kan ju köpa ett i reserv för säkerhets skull...

Lägg till 32,90 för en sockel.

Jag har relän till många saker värmare, pumpar, eltoa och därför några relän i reserv. Men det är ingen strykande åtgång på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka igen... nu har båten anlänt och jag har tagit några bilder. 

Ser väldigt "rent" ut, plus och minuskabel x 2

Bilder Uttern T57

 

Skulle någon vilja rita upp en smidig lösning till mig är jag mycket tacksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Stregnil:

Tillbaka igen... nu har båten anlänt och jag har tagit några bilder. 

Ser väldigt "rent" ut, plus och minuskabel x 2

Bilder Uttern T57

 

Skulle någon vilja rita upp en smidig lösning till mig är jag mycket tacksam

Även lagt till en enkel ritning som jag påbörjat, vet inte om jag är helt ute och cyklar?

Kopplingsschema 1.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde jag sätta in någon brytare någonstans, förutom den som redan finns monterad från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du skall ha brytare mellan startbatteri och motor (den har du redan förmodligen) och en brytare mellan förbrukningsbatteri och "elcentralen" för förbrukarna. Det finns tvåpoliga brytare om du bara vill ha en fysisk brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Ja, du skall ha brytare mellan startbatteri och motor (den har du redan förmodligen) och en brytare mellan förbrukningsbatteri och "elcentralen" för förbrukarna. Det finns tvåpoliga brytare om du bara vill ha en fysisk brytare.

Ja absolut.

I CE-reglerna står det klart och tydligt att det ska finnas huvudbrytare. Även om nu båten omfattas av CE-reglerna så bör man nog fundera över varför man har den regeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kane:

Ja, du skall ha brytare mellan startbatteri och motor (den har du redan förmodligen) och en brytare mellan förbrukningsbatteri och "elcentralen" för förbrukarna. Det finns tvåpoliga brytare om du bara vill ha en fysisk brytare.

Så då får jag göra ingrepp i kabelstammen med förbrukning för att sätta en brytare? All förbrukning är ju samlat inkaplsat (se denna bild pluspool)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Stregnil:

Så då får jag göra ingrepp i kabelstammen med förbrukning för att sätta en brytare? All förbrukning är ju samlat inkaplsat (se denna bild pluspool)

Det är ju bara två plusledningar anslutna direkt på batterikabelskon. Dessa kan du sätta/flytta till huvudbrytarterens ena skruv och sedan dra en plus från den andra till batteriet.

Sedan gillar jag ju huvudsäkringar, och det skulle du ju kunna sätta en i serie med brytaren.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriplus---brytare---säkring--- allt annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På detta sätt?

Behöver jag även brytare och säkring mellan pluspool på startbatteri -> skiljerelä?

 

image.png.1a3e68d824c26c907a938e2da8017bd4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med moderna utombordare, vill inte dom ha ständig spänning?

 

Här finns några utbordarexperter vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Stregnil:

På detta sätt?

Behöver jag även brytare och säkring mellan pluspool på startbatteri -> skiljerelä?

 

image.png.1a3e68d824c26c907a938e2da8017bd4.png

Brytaren från startbatteri skall sitta på motorkabeln. Efter den sätter inte båtfabrikanterna någon säkring (inte för utombordare i alla fall).

Blue Sea har säkringar mellan batterierna och skiljerelä.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Pentax:

Hur är det med moderna utombordare, vill inte dom ha ständig spänning?

 

Här finns några utbordarexperter vad säger ni?

Vad menar du, att det inte skall vara säkring i den slingan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Kane:

Brytaren från startbatteri skall sitta på motorkabeln. Efter den sätter inte båtfabrikanterna någon säkring (inte för utombordare i alla fall).

Blue Sea har säkringar mellan batterierna och skiljerelä.

Det finns brytare och säkring på huvudkabeln in till startbatteriet, så då räcker det med nedan lösning, ellern har jag missat något?

 

image.png.4e0b03c5878ee2887ee7050518cc5b58.png

                

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir bra.

Men jag hade ändå kompletterat med säkringar mellan batterier och skiljerelä då det är lång sträcka mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...