Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreasp

Lös slang Bravo 1

Rekommendera Poster

Hej

 

skulle byta anoder idag och hittade en lös slang på skölden, är det någon som vet vart den skall sitta?

CBABB120-2C95-4D53-9BBF-A902A850BEBF.jpeg

366280D6-969C-41BB-853D-5B1491B4B4C8.jpeg

127EEA6F-230C-45C7-8888-0E4E61BAAE5E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter nog en nippel på drevet, där den skall på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning också. Enkelt att verifiera när båten är i sjön men kallt att åtgärda i efterhand innan midsommar. :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, hittade en nippel, tyvärr verkar slangen vara för kort så det är nog därför den inte sitter på plats.

men använder gps för fart så skall nog klara mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du struntar i ett fel på din båt? 
Inget på en båt får vara trasigt. Punkt!
Undrar vad din arbetsgivare skulle säga om dig om han/hon visste om din nonchalans ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Andreasp:

Tack för hjälpen, hittade en nippel, tyvärr verkar slangen vara för kort så det är nog därför den inte sitter på plats.

men använder gps för fart så skall nog klara mig.

Skarva slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baxlaget: så om jag plockar bort slangen, är den då trasig eller aktivt bortplockade?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slangen är kanske trasig eftersom den uppenbarligen är för kort. 
Prova att plocka bort ratten. Var går gränsen för vad som är funktionellt? Tror de flesta här håller med om att inget på en båt får vara trasigt.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hända att man "glömmer" att ta bort slangen innan man sliter bort drevet vid tex bälgbytet, nippeln kan gå sönder (är av plast). Ingen fara att köra med den hängande. Men man får tyvärr inget tryck upp till loggen på instrumentpanelen. Körde så med min tidigare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Märkliga inställningar av coppertail som gav tummen upp för att strunta i felet samt patrikfink som också anser det ok.

20 timmar sedan skrev patrikflink:

Men man får tyvärr inget tryck upp till loggen

 

Båtliv handlar framförallt om säkerhet. Det vet alla som har läst till Förarintyg.
Om man istället går den motsatta vägen och vänjer sig vid ett beteende att något inte fungerar och bedömer det som oviktigt kan det till slut bli farligt.
Att loggen inte fungerar och du tycker det är ok är den första varningssignalen att du kan ignorera basala funktioner på din båt. Jag känner till ett verkligt exempel där uttaget för 12V på instrumentpanelen inte fungerade för att säkringen var trasig. Under flera år!
Skulle du tycka det var oviktigt? 

Att acceptera ett litet "oviktigt" fel gör att du lättare accepterar nästa. Så fortsätter det. Snart fungerar inte lanternorna men "jag kör aldrig på natten". Backen går inte i men "jag lägger alltid till med bredsida på min brygga så jag behöver inte backa".

Var går gränsen för att acceptera ett fel på din båt? Vid noll fel säger jag!
coppertail och patrikfink samt Andreasp håller självklart inte med. 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Båtliv handlar framförallt om säkerhet. Det vet alla som har läst till Förarintyg.

Har till och med kustskepparintyg. Idag så kör man med en GPS styrd logg, den med slang och vajer är gammal teknik. Upp till var och en att behandla sin båt. Jag dömmer ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhet återigen. Om du kan dina kurser så vet du att alla elektroniska instrument kan upphöra att fungera av många olika anledningar.
Slutförhör i klassen: patrikfink, varför underlät du att ansluta slangen till loggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Säkerhet återigen. Om du kan dina kurser så vet du att alla elektroniska instrument kan upphöra att fungera av många olika anledningar.
Slutförhör i klassen: patrikfink, varför underlät du att ansluta slangen till loggen?

Därför att jag byggde om instrumentpanelen med nya mätare. Köpte då en GPS logg i samma serie, fanns inte med slang anslutning. Loggen ganska ointressant för mig men ville ha alla ändå. Vita från KUS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror på teknik. Ok. Vad händer om ditt elsystem stänger av? Det får man lära sig på Förarintyg & Kustskeppare. Det gäller kanske inte din båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spottlogg ingår inte i vare sig Förarintyg eller Kustskeppare :(
Jo, som kuriosa då ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så pratar man om död räkning under kurstillfällen.

Då passar spottlogg in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Du tror på teknik. Ok. Vad händer om ditt elsystem stänger av? Det får man lära sig på Förarintyg & Kustskeppare. Det gäller kanske inte din båt?

 

Tekniken finns idag och skall användas. Kan navigera utan den också. Har en plotter, båtsportkort samt sjökort alltid med mig, ifall "tekniken" strular som du säger. Kan navigera sedan barnsben.

Loggen skiter jag bokstavligen fullständigt i utom när det gäller fartbegränsningar.

Vad man får lära sig i skolan är en annan sak. Bara för att kursen säger en sak så kanske jag eller fler inte tillämpar det. Upp till oss och inte dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Har till och med kustskepparintyg. Idag så kör man med en GPS styrd logg, den med slang och vajer är gammal teknik. Upp till var och en att behandla sin båt. Jag dömmer ingen.

 

Mata inte. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Baxlaget:

Spottlogg ingår inte i vare sig Förarintyg eller Kustskeppare

Inte? Då får du nog läsa på. Denna boken heter "Kurs och Bäring", ganska vanlig.

 

Spottlogg.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett bra sätt när inget annat är tillgängligt. Det vet vi och det får vi lära oss på kursen. Det ingår dock inte i kursmaterialet.  Som jag har sagt.
Din text måste vara väldigt gammal.

 

Roligt att två av tre i gruppen Trasiga Båtar gav dig tummen upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Roligt att två av tre i gruppen Trasiga Båtar gav dig tummen upp.

Nu är vi tre...

Är det inte så att det alltid är något som ska fixas/lagas/åtgärdas på en båt?

 

1 timme sedan skrev Baxlaget:

Det ingår dock inte i kursmaterialet.  Som jag har sagt.
Din text måste vara väldigt gammal.

Inte alls, spottlogg finns med som övningsfråga i Fritidsskepparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Roligt att två av tre i gruppen Trasiga Båtar gav dig tummen upp.

Inte trasig, förbättrad😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Din text måste vara väldigt gammal.

 

Möjligt, fast boken är tryckt förra året.

Precisionen i spotttloggen är ganska hygglig i låg fart, betydligt bättre än i en trycklog i låg fart. 

Men varför är farten så viktig att veta om du ändå inte vet var du är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-06 vid 19:50 skrev Baxlaget:

Vad händer om ditt elsystem stänger av?

Om elsystemet packat ihop är det väldigt lätt att gissa farten med god precition, i alla fall i en motorbåt.🐌

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-07 vid 22:28 skrev Mackey:

Om elsystemet packat ihop är det väldigt lätt att gissa farten med god precition, i alla fall i en motorbåt

Är det svårare i en segelbåt menar du? Annars funkar en app i telefonen utmärkt som reserv för både logg och position. Även utan täckning från mobilmaster. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Är det svårare i en segelbåt menar du? Annars funkar en app i telefonen utmärkt som reserv för både logg och position. Även utan täckning från mobilmaster. 

 

Skillnaden är ju att en segelbåt kan färdas även om inte motorn kan startas.

--

GPS har man ju även i klockan numera.

 

Apple watch.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det löjligt. Om (motor)båten inte kan köra vet man ju farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...