Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Gäst

Dags att aktivera Eniros sjökortsapp?

Rekommendera Poster

Gäst

Det verkar vara revolutionerande med Hydrographicas nya sjökort som finns i Eniros sjökortsapp. De klankar ner på Navionics, Garmin och C-map att de inte är intresserade av att utvecklas. 

 

Nu guppar jag oftast omkring i Öresund och längst den skånska kusten och vi har ingen skärgård så jag känner inte att det är dags att byta ut min Navionics karta till Eniros app.

Hur känner ni för det nya sjökortet? Sugna på det nya?

http://pakryss.se/eniros-uppdaterade-sjokortsapp-hyllas-av-hydrographica/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200:- kronor för Sverige, Finland, Norge och Hydrografica är väldigt prisvärt.

 

Synd att reglerna - eller vad det är - stökar till det så att Danmark inte finns med. Det gör ju appen lite trist för er i Öresundsregionen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja för mig är det uteslutet eftersom halva Öresund inte finns med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan Danmarks ovilja att släppa sjökort vara att deras kustnära områden mest består av ganska föränderlig sand? Så att sjökort blir inaktuella snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

200:- kronor för Sverige, Finland, Norge och Hydrografica är väldigt prisvärt.

 

Om jag fattat rätt så det 200kr extra för att få Hydrographica-specialerna.

Hos de andra ingår redan Hydrographica.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag vill ju ha Hydrographicas specialer i min plotter, och jag kan inte få in Eniros kartor i min plotter, så jag är väldigt nöjd med att de finns i Navionics och C-Map. Vad är det som gör att de inte vill utveckla detta? Känns spontant som det vore döden för plottrar framöver om man inte är intresserade av detaljerade sjökort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Martin76:

Alltså, jag vill ju ha Hydrographicas specialer i min plotter,

Det har du väl redan?

"Sedan våren 2006 finns Hydrographicas sjökort tillgängliga för användning i plotter av de största fabrikaten."

 

Samma gäller ju fö apparna, Navionics, iSailor mfl, Hydrographica ingår.

Förstpr jag det rätt så är skillnaden att i Eniro får andra färger och betala 200kr extra.

Vad som är så fantastiskt med Eniro förstår jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menar att jag vill ha dem kvar (uttryckte mig lite slarvigt) jag hoppas de inte försvinner på sikt för att man inte är intresserade av samarbete och att Hydrographica. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Martin76:

Ja, jag menar att jag vill ha dem kvar

Men ingen har väl sagt att de skulle försvinna hos de andra leverantörerna?

Bara att om man betalar extra så får man hos Eniro Hydrographicas egna färger och djuplinjer.

Varför man nu skulle vilja ha det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
6 minuter sedan skrev bhemac:

Men ingen har väl sagt att de skulle försvinna hos de andra leverantörerna?

Bara att om man betalar extra så får man hos Eniro Hydrographicas egna färger och djuplinjer.

Varför man nu skulle vilja ha det?

Man får uppfattningen i artikeln att det bara är Eniro som har detta och är intresserade . 

 

Övriga aktörer som exempelvis Navionics, Garmin och C-map är sällan intresserade av att förbättra den kartografiska presentationen bara för att vi föreslår det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Men ingen har väl sagt att de skulle försvinna hos de andra leverantörerna?

Nej. Nu har jag inte läst artikeln än så jag vet inte i detalj vad det handlar om, men baserat på vad TS skrev först:

7 timmar sedan skrev Silverfox59:

De klankar ner på Navionics, Garmin och C-map att de inte är intresserade av att utvecklas. 

blir jag ju lite orolig om det på sikt innebär att samarbetet upphör. Jag tappade ju Hydrographica från Seapilot som jag använde tidigare. Kort från Solteknik verkar ju också vara kört numera. Ibland ändras det fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Länken finns i mitt första inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte direkt, 200 spänn är ju som hittat dessutom kan man installera eniro och sjökorten på flera enheter om man använder samma Google play konto på de olika enheterna.

Jag har tidigare använt Marine navigator och Solteks sjökort där det va lite grinigt att installera på flera enheter och nu helt värdelöst om min enhet pajar så kan jag inte flytta Solteks kort  till en ny enhet pga. " Solteknik utan avtal också är förhindrat att ge support på redan sålda kort." .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förvirring?

  • Eniros app är gratis med sjökort för Sverig, men då ingår inte Hydrografica. Det är väl okej kan jag tycka.
  • Vill man ha Hydrografica i sin eniroapp kostar appen (Tillägg, priset ändrat) 338:- kronor, också okej tycker jag. Då får man även med sjökort för Finland och Norge men inte Danmark.
  • Eniros betalapp behöver inte uppdateras årligen, men då får man inte tillgång till de senaste finesserna. Däremot har man kvar de finesser man fick när man senast betalade.
  • Eniros app visar tydligt när man är i ett bättre sjömätt område (Hydrografica) vilket jag tycker är bra. Synd att övriga kartleverantörer inte är intresserade av att visa detta.
  • Jag äger aktier i Eniro, typ 1 000 st som är värda 1:50 kr per styck.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från länken låter ju lovande .

"Magnus Gagnelid, Eniro skriver:

3 april, 2019 kl. 14.34

vi kommer inom kort lansera danska sjökort i Eniro På sjön appen."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Förvirring?

  •  

Ja,

Eniro på Sjön Pro.179,00 kr

Pro-prenumeration 1 år139,00 kr

1 year sub hydrographica maps199,00 kr

--

Pro krävs för offline?

Lite rudimentär app.

Navionics inkl Hydrographica, autoroute mm, kostar 339/år.

ISailor ungefär samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bild

 

Eniro (1).png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det blev lite förvirring...

 

Jag har rättat till priset i mitt tidigare inlägg, i övrigt stämmer det jag skrev.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra att påminna om att det är stora ytor som Hydrographica inte har några sjökort, så inte folk tror att man får bättre kort överallt. På västkusten, t ex, är det bara Kosterarkipelagen och Orusts västkust som finns med. Och Hallands Väderö, som kanske också får räknas som västkustbelägen. Det är väl främst en produkt som ger mervärde om man seglar i Stockholms, Södermanlands och Östergötlands skärgårdar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev raol:

Det är ju bra att påminna om att det är stora ytor som Hydrographica inte har några sjökort, så inte folk tror att man får bättre kort överallt. På västkusten, t ex, är det bara Kosterarkipelagen och Orusts västkust som finns med. Och Hallands Väderö, som kanske också får räknas som västkustbelägen. Det är väl främst en produkt som ger mervärde om man seglar i Stockholms, Södermanlands och Östergötlands skärgårdar.

Det finns mycket mer som karterats av Hydrographica även om allt inte hittas på båtmässorna eller i båttillbehörsbutikerna så finns de i de digitala sjökorten.

 

Lite områden "ur minnet":

Mjörn

Sommen

Helgasjön

Ekens skärgård samt en del av sträckan Karlstad-Kristinehamn.

Norra Vättern

Några grynniga delar i Blekinge skärgård

Problematiska områden norr om Gävlebukten

Dalälven en bit innanför havet

Storsjön (Jämtland)

Områden utanför Luleå

 

Många av dessa områden har riktigt dåliga Sjöfartsverkskort eller inga Sjöfartsverkskort överhuvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla HÄR under "Produkter" för att se vad Hydrographica täcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev bhemac:

Kolla HÄR under "Produkter" för att se vad Hydrographica täcker.

Det finns betydligt fler än de produkterna som redovisas på deras hemsida.

Ett antal insjöar (varav jag redovisade ett antal som jag kom på, det kan finnas flera) där lokala initiativ finansierat arbetet.

Några riktigt gamla kort som inte går att köpa men som finns i de digitala korten (ex Luleå skärgård).

 

Prova att leta lite i de digitala korten så dyker det upp en del oväntade områden.

 

Sen hade det varit fint att även få in hamnspecialerna från Hamnguiden i det digitala sjökortet.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ändå nämna det, jag kör som backup med Transas i mobilen. Funkar jättebra och kostar bara några hundralappar för ett stort sjökortsområde. Kör annars Raymarines plottrar via Wifi och det är kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...