Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
goetheiby

mikroorganismer i tanken

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tittar på att ta över en motorseglare av typ Orion. En sak som jag undrar, då båten har stått utan att köras i 6 år med lite mer än halvfulla tankar (två st på ca 150 liter st) är om det är helt säkert att dieseln i tankarna är dålig och om jag behöver tömma och göra rent. Jag kommer inte åt att se ner i tankarna som den står nu. Kan man chansa och hoppas på att dieseln har stått sig bra eller är det helt säkert att den är dålig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en gång en båt som stått på land ett antal år. Dieseln var blandad med kondensvatten men det var inget problem. Det här var innan man uppfunnit RME. I din situation skulle jag lossa bränsleledningen från den ena tanken och med dunkar hälla över dieseln till den andra tanken, och ser då om det finns några svarta klumpar. För mig brukar dom fastna i silen i tratten.

Om det sedan finns något kvar i den första tanken, tömma det till dunkar och när tanken är tom hälla tillbaka genom silen. Har du under denna procedur inte sett några svarta klumpar så är det nog bara att köra, annars göra motsvarande med den andra tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en Smart Tech Medium Tratt som används varje gång tanken fylls på från dunkar eller sjömackar eftersom man aldrig kan veta om det finns föroreningar i bränslet. Tratten filtrerar bort både vatten och föroreningar och enbart rent bränsle passerar filtret.

Läs gärna om bränslesystem i SXK båtpärm.

Gammal diesel kan leda till problem, se även denna äldre länk "Gammal diesel".

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte också kemiska tillsatser för att "rätta till" dieselbränsle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Finns det inte också kemiska tillsatser för att "rätta till" dieselbränsle?

Algpreparaten som hälls i dieseltankar är i första hand för att hindra tillväxt. Om det redan finns en massa dieselbakterieklumpar i tankarna så finns de kvar och kan komma att förorsaka motorstörningar i framtiden. Så steg ett bör vara att kolla hur den gamla dieseln ser ut först. Om det finns mycket föroreningar så är min rekommendation att se till att få bort så mycket som möjligt av den geggan o ev kondensvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Jag har en Smart Tech Medium Tratt som används varje gång tanken fylls på från dunkar eller sjömackar eftersom man aldrig kan veta om det finns föroreningar i bränslet. Tratten filtrerar bort både vatten och föroreningar och enbart rent bränsle passerar filtret.

- - -

De trattarna är jättebra för att filtrera bort vatten o föroreningar (använder alltid sådan själv vid tankning). Men jag skulle vara försiktig med att börja sila diesel som är bemängd med klumpar av dieselbakterier. Det är nog stor risk att det mycket finporiga filtret blir igensatt så att det blir igenproppat. Det är nog rätt svårt att tvätta rent filtret om det satt sig gegga i de fina porerna.

 

Jag skulle börjat med att filtrera den gamla dieseln genom en tratt med ett pappersfilter (en eller två gånger) för att grovrensa dieseln för att sedan använda SmartTech-tratten när dieseln hälls tillbaka i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Orrskär 850 förra sommaren som stått på land i fem år och tankad med OK Q8 RME till å börja med så öppnade jag tanken och titta in  det var ca halvtank och mycket riktigt så var det bakterietillväxt på botten av tanken och med hjälp av en Biltema länspump kunde suga ur den bakterietillväxt som var.

det satt även gelé klumpar i för filtren och i filtret på motorn så jag bytte ut alla filtren och tankade fullt med HVO100 som dödar RME bakterierna och körde ca 20 timmar och efter det så kollade jag för filtret och där låg det en slem klump igen som jag tror har släppt från bränsle ledningarna så det blev ett nytt filterbyte.

efter det så försvann problemen för mej iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte tidigare hört talas om Smart Tech tratten, men min tratt av enklare modell stoppar de svarta klumparna av dieselbakterier. Klumparna ligger på botten av tanken/dunken och följer väldigt lätt med när man häller, misstänker därför att det skulle räcka med att låta lite bränsle rinna ur tanken till en dunk för att avgöra om det finns klumpar i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev trewq:

Har inte tidigare hört talas om Smart Tech tratten, men min tratt av enklare modell stoppar de svarta klumparna av dieselbakterier.

- - -

SmartTech-trattens främsta nytta är att den filtrerar bort vatten som ev följer med från mackens cistern vid tankning. Filtret har så små porer att det går att fylla tratten till kanten med vatten utan att det rinner igenom en droppe. Dieseln som består av mindre molkyler rinner igenom utan problem.

 

Så dess primära användningsområde är inte att ta bort grova slemmiga partiklar såsom klumpar av dieselbakterier - fast även det kommer att fastna i filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel åtgärd kan vara att suga ur vatten och grums som växt till sig med en oljesug.

Funkar bäst om der finns en tydlig lågpunkr i tanken där vatten och grums samlas.

 

Sedan i med medel som bekämpar rester av det som växer.

 

Det funkade bra för oss.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...