Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
wahlis

Polerande bottenfärg och olika märken

Rekommendera Poster

Hej,

Skall måla botten på min båt om ett litet tag med en polerande bottenfärg. Jag har tidigare erfarenhet av Hempels Mille Extra, tycker den täcker bra och är lätt att arbeta med. Jag har även kört med Biltemas färg, tycker den är lite väl tjock och att den bygger lite mer, skillnad på funktion mellan dessa två har jag inte kunna se. Hur är Internationals samt Jotuns motsvarigheter är det värt att satsa på någon av de här två färgerna? Är det bara smaken som avgör eller finns det någon verklig skillnad?

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev wahlis:

Hej,

Skall måla botten på min båt om ett litet tag med en polerande bottenfärg. Jag har tidigare erfarenhet av Hempels Mille Extra, tycker den täcker bra och är lätt att arbeta med. Jag har även kört med Biltemas färg, tycker den är lite väl tjock och att den bygger lite mer, skillnad på funktion mellan dessa två har jag inte kunna se. Hur är Internationals samt Jotuns motsvarigheter är det värt att satsa på någon av de här två färgerna? Är det bara smaken som avgör eller finns det någon verklig skillnad?

 

Mvh

Andreas

Vet inte hur dom smakar men det är väl några olika kända ungefär samma ämnen som håller borta påväxt i alla färgfabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Vet inte hur dom smakar men det är väl några olika kända ungefär samma ämnen som håller borta påväxt i alla färgfabrikat.

Ha ha, smaken är det som är avgörande....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett antal båtar både med och utan bottenfärg. Vissa bottnar såg ut som en långhårig ryamatta vid upptagningen. Motsatsen, den absolut bästa färgen med noll beväxtlighet vid upptagningen enligt min erfarenhet är Jotuns Nonstop, självpolerande med koppar.

Vissa kulörer fungerar även på aluminium vilket är ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att du nämner Jotun, har funderat lite på den men samtidigt så är den något dyrarer än de andra och då är man ju nyfiken på om de extra kronorna ger någon valuta tillbaka.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara som du var inne på initialt, att skillnaderna ofta ligger i hur färgen beter sig vid applicering. En tunnare, slätare yta är såklart önskvärt för att minska friktionen i vattnet.

 

Jag har kört Hempels Mille Light som väl nu är Mille Extra? Den fungerade helt ok.

 

Bäst var gamla VC17 som inte var självpolerande. Sen fick man inte ha koppar och man fick byta färg, sen fick man inte ha den heller och skulle ha koppar igen.

 

Kontinuitet har tyvärr saknats i den här frågan, men hoppas att det lugnat sig på den fronten nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med biltemas varje år. Kör med båten så jag får inte så mycket påväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

11 minuter sedan skrev patrikflink:

Har kört med biltemas varje år. Kör med båten så jag får inte så mycket påväxt.

Menar du att du får "lite" påväxt? Är det ok? Har du jämfört prestanda på vår och höst? Det kan bli en ganska stor skillnad. Om du samtidigt kör mycket kommer den "lilla" beväxningen snabbt addera upp i inbromsning och ökad bränsleförbrukning i takt med att du kör mycket.

Så tänker jag.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Baxlaget:

 

Menar du att du får "lite" påväxt? Är det ok? Har du jämfört prestanda på vår och höst? Det kan bli en ganska stor skillnad. Om du samtidigt kör mycket kommer den "lilla" beväxningen snabbt addera upp i inbromsning och ökad bränsleförbrukning i takt med att du kör mycket.

Så tänker jag.

Sorry, lite otydlig. På akterspegeln får jag lite som jag brukar borsta av när jag badar samt drevet. På sidor och under inget problem. Kör med båten ofta, nästan varje helg och under semestern (ligger inte och bryggseglar). Går i olika hastigheter men march 25 knop. När jag tog upp i höstas så var den väldigt ren från skägg, alger och snäckor mm. Hade typ 10 snäckor på trimplanen som inte är målade och i rostfritt. Därför är jag nöjd med Biltemas färg. I mitt fall så skulle inte en dyrare färg göra skillnad. Priset isåfall och att jag kanske skulle behöva måla vartannat år om jag väljer en dyrare som är hårdare. Ingen märkbar skillnad på fart respektive förbrukning. Har bra kräm i min bigblock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Har bra kräm i min bigblock.

Japp, som jag skrivit tidigare, even a brick can fly with enough power

Vad jag undrar här är en dyrare färg. Hur mycket spelar det roll i det hela?
Jag betalar typ 800 kr för 2.5 liter färg. I butiken bredvid kan jag köpa ett annat märke, samma mängd för 600 kr. På nätet hittar jag samma färg för 450 kr.
Samtidigt kör jag 250 sjömil en sommar och betalar närmare 5000 kr i bränsle för det. Försäkringen kostar 10000. Plus en massa annat. Prisskillnaden mellan den dyrare och den billigaste färgen ter sig löjlig i sammanhanget.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan handlar inte om att spara pengar eftersom detta är en försumbar kostnad jämfört med många andra saker kring båten, däremot så är det intressant att veta om man får något extra för de kronor som man betalar för den dyrare färgen, både vad gäller skyddet och själva appliceringen. Jag har ju som sagt kört med Biltemas västkustfärg ett par år tycker dock att den känns något tjockare än Hempels, huruvida den var bättre eller sämre ur påväxtsynpunkt kan jag inte riktigt avgöra. Båten ligger på västkusten.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterar att det skrivs om att måla varje år etc. 

Kanske behövs på västkusten. 

Min båt är tillverkad och sjösatt första gången 2010 (på västkusten, nu på ostkusten) och i höstas kunde jag konstatera att jag skulle bottenmålat förra våren i aktern och i fören. Trist. Mycket onödigt jobb nu med att slipa bort snäckorna. Lillbåten (styris) är det 11 år sedan jag målade botten på. 

Det gäller att ha rätt färg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev wahlis:

Frågan handlar inte om att spara pengar eftersom detta är en försumbar kostnad jämfört med många andra saker kring båten, däremot så är det intressant att veta om man får något extra för de kronor som man betalar för den dyrare färgen, både vad gäller skyddet och själva appliceringen. Jag har ju som sagt kört med Biltemas västkustfärg ett par år tycker dock att den känns något tjockare än Hempels, huruvida den var bättre eller sämre ur påväxtsynpunkt kan jag inte riktigt avgöra. Båten ligger på västkusten.

 

/Wahlis

Tycker åxå det är ett vettigt sätt att tänka. Annars kan man ju alltid ge nån tusing i drix varje gång man köper nåt. Då får man ju lite dyrare prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blanda in kronor? Vad är det för färg du vill ha? Hitta den. Köp den. Använd den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Baxlaget:

Varför blanda in kronor? Vad är det för färg du vill ha? Hitta den. Köp den. Använd den. 

Jag tror frågan är lika mycket. "Är det någon skillnad på bottenfärger generellt och är dom dyrare bättre eller sämre än dom billiga. Är det mödan/priset värt att skaffa dom dyrare och eller dom det är bökigast att få tag på.

Det finns dom som bor i samma hus där jotun säljs samtidigt som dom har långt till biltema och viceversa.

Så även för ts misstänker jag det finns fler parametrar.

Om det är samma besvär på dom två olika och det inte är någon skillnad alls mer än etiketten så är det väl upp till var och en vilket man föredrar. Betala för en och få två eller tvärtom.

Så i det fallet är det ju självklart, i alla fall för ts att få svar på om det finns några skillnader på dom olika prissatta produkterna. Annars hade ts nog inte bemödat sig att ställa frågan.

Själv målade jag med nån jättedyr fartygsfärg 2013 och bättrade fläckvis lite med biltemas färg förra året.

Allt såg vid upptagning likadant och i stort sett algfritt ut. Minns inte någon direkt skillnad på konsistens... fast i våras var det ifs en kompis som målade.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade idag i fören och aktern och lite småfläckar under. 1 liten 0,7l burk från Biltema räcker till min båt. Ser många på marinan som målar hela båten varje år, lager på lager. Måste vara jobbigt. Tog ca 30 min.

IMG_20190405_143426.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Hempel Mille Xtra flera år nu, och sen jag började använda den har det inte satt sig en snäcka på båten. Slem och gräs (främst i vattenlinjen) blir det dock med tiden. I slutet av sommaren börjar det synas lite, först på roderbladet, förmodligen för att det får mer ljus på sig. Nu har båten legat i ca 21 månader sen senaste målningen. Ska lyfta i maj för tvätt och målning, och då ska det bli intressant att se hur mycket det växt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag målade slut på några olika slattar av olika fabrikat förra våren. Men på de stora bottenytorna använde jag Biltemas västkustfärg (svart). Visst sitter det några havstulpaner i kanten där fribordet övergår i botten, men inga större mängder. Det syns där man haft smärre bottenkänningar som längst i fören, där färgen blivit bortskrapad, där kommer havstulpanerna nästan med en gång.

Under vattenlinjen på akterspegeln hade jag mest Hempel, där var det stora kolonier av havstulpaner och även en och annan blåmussla. Men det brukar ändå samlas sådana där, oavsett vilken färg man använder, särskilt i skrymslen och vrår vid drevet och kring givarna.

Förra våren blev det Hempels SilicOne på loggivarnas paddelhjul, och se det blev väldigt bra! Även propellrarna fick SilicOne, som jag skrev i annan tråd, och även där var det rent från all typ av påväxt.

Men jag har då goda erfarenheter av Biltemas västkustfärg, men havstulpanerna och andra organismer har sannolikt en mindre bra erfarenhet av denna giftfärg.

Jag inventerade i bland mina färgburkar, och såg då att jag har färg så att det räcker för denna vårrustningen, annars vet jag av erfarenhet att det kan vara tomt i Biltemas hyllor så här års, men har inte kollat i år.

 

Förre våren rollades hela botten, i år blir det bara fläckvis bättringsmålning på de ställen där färgen släppt, samt strax under vattenlinjen, särskilt på "solsidan" där det alltid växer en del alger.

Ja och på akterspegelns nederdel då. Jag har haft av drevet denna vinter, och ser att det saknas bottenfärg inuti skölden, inte alls konstigt att det satt en massa musslor där vid upptaget. Men det är åtgärdat med såväl grundfärg som bottenfärg, drevfärg.

 

Nä, jag tror nog som en och annan forumdeltagare i ovan, att det nog är ungefär samma soppa i de olika fabrikörernas färgburkar. Möjligen mer lösningsmedel i Biltemas färg, då den är mer viskös än tixotrop. Men det brukar ordna till sig när man häller upp den i ett rollertråg, bara efter några minuter stelar den till sig.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Noterar att det skrivs om att måla varje år etc. 

Kanske behövs på västkusten. 

Min båt är tillverkad och sjösatt första gången 2010 (på västkusten, nu på ostkusten) och i höstas kunde jag konstatera att jag skulle bottenmålat förra våren i aktern och i fören. Trist. Mycket onödigt jobb nu med att slipa bort snäckorna. Lillbåten (styris) är det 11 år sedan jag målade botten på. 

Det gäller att ha rätt färg!

Då har du alltså västkustfärg på ostkusten, är det därför det håller så bra?

 

Men du ska inte skrapa snäckorna! Jag i min hamn kör hamngubbarna av snäckorna med högtrycken. Sen sprejar jag sharkbite barnacle remover, ger ett bra skum som ligger kvar och verkar en stund. Sen tar jag lätt bort dem med en spackel med rundade hörn (ok detta kallas kanske också skrapning. Jag hade jättemycket snäckor på min maxi 77 och det tog bara en timme eller två. 

 

Sen slutade jag snåla med färgen och istället följa tillverkarens rekommendationer noga och då fick jag inga snäckor. VC17, västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev AndW:

sharkbite barnacle

Kostar skortan. Verksamma ämnet är saltsyra ca 20%. Inget annat. Köp en liter i en färgaffär. Blanda ev ut till 20-30%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Baxlaget:

Kostar skortan. Verksamma ämnet är saltsyra ca 20%. Inget annat. Köp en liter i en färgaffär. Blanda ev ut till 20-30%

 

Verksamma ämnet i öl är alkohol. Men jag gillar när det skummar också, därför köper jag inte en flaska renat av gubbar på långtradarparkeringen.

 

(Jag har köpt biltemas och det rann bara av innan det hann verka. I slutändan behövde jag mer produkt. Sharkbites är en bra produkt och säljs där båten står, varför ska jag spara någon hundring genom att slabba och stöka. Bed nuvarande beväxning räcker en flaska minst två år.)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nä, jag tror nog som en och annan forumdeltagare i ovan, att det nog är ungefär samma soppa i de olika fabrikörernas färgburkar. Möjligen mer lösningsmedel i Biltemas färg, då den är mer viskös än tixotrop. Men det brukar ordna till sig när man häller upp den i ett rollertråg, bara efter några minuter stelar den till sig.

 

Verkar fånigt om man måste vänta på att den ska torka lite innan man målar. Jag väntade inte och blev alldeles nedstänkt och prickig av Biltemas färg, skyddsglasögonen fick jag slänga. Gav den bara en chans så nu målar jag med annan färg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färg är alltid intressant. Kompis använt Biltemas, inte mera påväxt än med dyrare färg. Själv har jag använt både hempels och internationals hårda med framgång, inte märk någon skillnad. Annat än hempels blir torr och smulig efter några år. Bor på västkusten och rollar ett lager varje år. Men jag hade vit självpolerande för många år sen. Den sommaren tappade jag sju knop i fart pga påväxt. Året efter svart och fick ingen påväxt. Det är lite intressant. Med nuvarande hårda färgerna tappas ingen fart. 

Tycker faktiskt priset är intressant. Har man normala löner kanske man kan kosta på sig något annat istället för dyr färg om man kan hitta billigare färg som fungerar lika bra även om jag ännu använt de etablerade.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Baxlaget:

Kostar skortan. Verksamma ämnet är saltsyra ca 20%. Inget annat. Köp en liter i en färgaffär. Blanda ev ut till 20-30%

Ja.. de flesta syror funkar. Vill du det ska skumma slår du i litte skumm-medel, diskmedel eller liknande.

Man kan åxå lägga t.ex toapapper på dom ställena man vill ptodukten ska hänga kvar på och väta/verka länge, om det behövs. Fosforsyra brukar jag köra med eftersom det löser rost bra, brukar bli lite rost där vattnet ur ankarboxen dräneras, och inte skadar metall som krom mm. nämnvärt.

Garvsyra har liknande egenskap.

Vet att ibland blandar man med potatismjöl för att få till en tjockare gel..

Jag har lite skummedel, mest för att se att jag träffat rätt ställe. Kör med skumutläggare som jag kopplar på slangen direkt, syran i en behållare varifrån det doseras. Jag brukar köra hela friborden så man får bort all ev kalkbeläggning. Då brukar båten bli dugligt blank också, så jag kan oftast avstå polering. På med vaxschampo, avvakta, skölj.. alles klar på ca 30-60 min. 🖒

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410

 

Spännande, berätta mer!

Skumutläggare, hur fungerar en sådan? Vilken har du, länk etc. Eller hemmabyggd? Hur gjorde du den?

 

Använder du garvsyra eller fosforsyra? Köper var?

Använder du koncentrerad syra i skumläggaren? Vilken koncentration?

Tillsätter du skummedel? Diskmedel eller vad? Hur mycket?

 

Låter du skummet verka och efterarbetar med borste och sköljer?

Hur lång tid får det verka?

 

Jag har provat oxalsyra och tapetklister eller potatismjöl och resultatet blir bra. Precis som du skriver blir båten blank och om man inte eftersträvar perfekt resultat kan man skippa polering.

Din arbetsmetod låter dock enklare så om du orkar får du gärna förklara mera.

 

/Mathias.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Strosselhuset:

@Caribic410

 

Spännande, berätta mer!

Skumutläggare, hur fungerar en sådan? Vilken har du, länk etc. Eller hemmabyggd? Hur gjorde du den?

 

Använder du garvsyra eller fosforsyra? Köper var?

Använder du koncentrerad syra i skumläggaren? Vilken koncentration?

Tillsätter du skummedel? Diskmedel eller vad? Hur mycket?

 

Låter du skummet verka och efterarbetar med borste och sköljer?

Hur lång tid får det verka?

 

Jag har provat oxalsyra och tapetklister eller potatismjöl och resultatet blir bra. Precis som du skriver blir båten blank och om man inte eftersträvar perfekt resultat kan man skippa polering.

Din arbetsmetod låter dock enklare så om du orkar får du gärna förklara mera.

 

/Mathias.

 

 

Jag använder en sånhär. Tål både syror och allalier. De festa skummande produkter ger tydligt skum.

Man fyller komcentrat i behållaren, vrider vilken % sats 0,0  1,5  3,0 5,0 eller 10,0, har jag för mej, man vill ha. kopplar slang till. Sen trycker man på handtage å då sprutar det utspädda ur skum-munstycket.

Man kan koppla loss behållardelen med snabbkoppling å då har man ett smidigt sprutmunstucke med 100% tätt systen därdet bara sprutar vatten när msn trycker. Smidigt om man bara sköljer. Man kan köra bara vatten när man stätt in doserningsvred på noll åxå.

Jag har kört med fosforsyraprodukt. Har ej fabrikat i huvudet.

 

Vario-Matic 1 PE – Aspergo AB
https://images.app.goo.gl/EomDFT6HDMEFM49N8

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man se denna rutin med syror som ett komplement till polering, eller går det rent av att hoppa över poleringen på våren om man gör som du gjort @Caribic410?

 

Orsaken till att jag frågar är för att jag har en matt glasfiberbåt som behöver få sig lite kärlek inför kommande säsong.

 

Sorry för O.T. !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Robinjaha:

Kan man se denna rutin med syror som ett komplement till polering, eller går det rent av att hoppa över poleringen på våren om man gör som du gjort @Caribic410?

 

Orsaken till att jag frågar är för att jag har en matt glasfiberbåt som behöver få sig lite kärlek inför kommande säsong.

 

Sorry för O.T. !

Med alkaliska medel, lösningsmedet å tensider får man bort fett å andra typer av vanlig smuts. Kalk och mineral blir kvar, precis som i vattenkokaren t.ex. den ytan blir matt som f och kräver rätt hård polering. Syra löser kalk och mineral.

Sen finns ju annan nedbrytning/oxidation som solen och luftens syre ställer till med. Det går inte att tvätta bort. Så svaret måste bli nja beroende påhur matt en yta är och varför.

Jag har i 6 år, även i år, kört endast syra.

För 6 år sedan syratvättade jag och vaxade fribord med snabbvax... fast det är jobbigt, tog en hel kväll. Förra året tvättade jag efter syran med vaxschampo. Ska nog göra det även i år om jag hinner. Betydligt enklare än handvaxning. Duger mer än väl för mig.

Allt handlar nog om hur illa man mår av att tycka att det kunde vara blankare vs den möda det för med sig.

Jag störs inte av att inte ha blankadt möjliga, det viktiga är funktionen. Andra tycker det yttre är nog så viktigt.

En båtklubbspolare hade försökt pomera å vaxa blå ränder han har på sin båt å upplevde att han måste göra det varje vecka för att det ska hålla.

Vi testade på en bit, ca 50cm, där vi tvättade bort vaxet med rätt stark alkalie först. Har du vax, fett eller annat överst så biter inte syran alls, precis som vid ex. badrumsstädning.

Sen tvättade vi av med syra.. och bara det gjorde att randen blev bättre än det som var vaxat och polerat. Han la på vax och det såg ut som nytt i jämförelse... fortfarande 1månad efter, när båten skulle upp.

Han fick en skvätt som skulle räcka, så få se i år om hans båt ser nystripad ut. 🖒

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...