Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
zurdu

Flöjla för mycket kanske sliter på motorn ?

Rekommendera Poster

Om man har reversibel (heter det så?) propeller så kan man flöjla så mycket att motorn går ned i varv och båten går fort. Motorn tuffar sävligt och härligt men kanske är för hårt belastad. Det drar lite bränsle men är metoden att rekommendera ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställbar propeller är det rätta svenska ordet. CPP på engelska. Flöjlas innebär att propellerbladen ställs så att propellern inte driver framåt.

Om man vill gå ekonomiskt med låg fart så drar man ned varrvtalet till tomgång eller lite mer. Sen drar man upp stigningen (pitchen) tills motorn får ta i ordenligt. Helst ska man håll på motorns belastning och/eller avgas temperatur. Detta gäller för en diesel. När motorn går fullt belastad så går den mest ekonomiskt och eftersom varvtalet är lågt så blir farten låg.

Det omvända är att motorn går på sitt marchvarv och ptichen reglerar farten. Det enda fall detta används är när man har axelgenerator där man vill behålla frekvensen på generatorn. Används sällan numera.

Ställbar propeller är en lysande bra konstruktion. Enda nackdelen är väl att man inte kan använda "proppwalk" lika effektivt som med en omkastningsbar propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Ställbar propeller är en lysande bra konstruktion.


Instämmer! Borde vara standard på alla motorer, inombordare som utombordare, möjligen undantaget rena rejsingmaskiner och de minsta dingeutombordarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...