Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
coconut

lod.. puckgivare

Rekommendera Poster

hej Har funderat på att sätta ekolod i min segelbåt. Någon som har erfarenheter av inombordsgivare (typ puckgivare) Bra..dåligt.Vill helst slippa genomföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, när jag installerade lod på min segelbåt använde jag Silvas vanliga givare -men jag köpte ett rör som jag sågade till och plastade fast på insidan av skrovet, för att sedan fylla det med vatten samt sedan pressa ned givaren med speciella gummipackningar, det fungerade klockrent, du kan köpa satsen på nästan vilken marin-butik som helst. -Det viktigaste är att innan du plastar fast röret är att du hittar ett ställe i skrovet som inte har några luftbubblor eller andra defekter i sig, och det gör du enklast genom att ta en plastpåse med vatten som du lägger på olika ställen på insidan av skrovet, och trycker givaren mot påsen, sedan får någon läsa av på instrumentet om du får signal igenom skrovet.... sedan är det bara att plasta... ;-)

post-10084-1394234408,8127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag limmade min puckgivare direkt mot skrovet med ett tjockt lager epoxi ca. 5mm. Fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Horisontellt???? -givaren MÅSTE sitta vertikalt. Givaren sänder en ljudvåg som returneras till Givaren/mottagaren, instrumentet vet ca ljudhastighet genom vattnet och mäter på så vis djupet. Tar det längre tid för ljudvågen att komma tilbaka är det således djupare. En sändare/mottagare monterad i vinkel tror således att det är djupare än det i själva verket är... Ju djupare det blir desto djupare i kvadrat visar instrumentet, -Ergo, det blir total missvisning. Ljudhastigheten varierar något med salthalt och temperatur men detta är så lite att det är ointressant för oss fritidsbåts ägare... www.smuggler.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Horisontalt eller vertikalt... Beror på hur givaren ser ut.. Vilket fall som helst så ska den riktas rätt! (alltså stålen) Min sitter lutad riktad rakt ner lite tildad framåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vertikalt menar jag ju såklart att transducerhuvudet skall peka rakt nedåt om det nu var någon som inte greppade det. www.smuggler.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...