Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
antonw86

Arbetsordning epoxibehandling - Bottenfärg - Snobbrand

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller för fullt på med att ta bort gammal bottenfärg på min Chris Craft Lancer från -72 som jag har liggandes i Mälaren.

Jag tänker slipa allt rent ner till gelgoat och sedan epoximåla med Biltemas epoxiprimer för att sedan måla ett par lager vit Lago Racing 2-bottenfärg. Detta sista steg gör jag mest för att jag vill ha en vit botten och då epoxi inte är UV-stabilt kommer det att gula om jag inte målar över. 

 

Det finns en massa skrivet om hur man bäst målar epoxi osv. så det ska jag nog kunna lösa men vad jag däremot undrar är hur jag ska göra med vattenlinjen. Jag bifogar en ritning på hur det ser ut nu men kort sagt så funderar jag på hur långt upp på skrovsidan jag skall lägga resp. färg.

 

Jag har i dagsläget Blå skrovsidor (som skall göras om nästa säsong) med en vit snobbrand nere vid vattnet. En bit upp på snobbranden (grön linje på ritningen) slutar den nuvarande bottenfärgen som jag alltså håller på att ta bort. Frågan är då om jag skall försöka pricka exakt denna linje med både den nya epoxigrunden och den nya vita bottenfärgen eller om det finns någon vedertagen metod att luta sig på? Då kan ska slipa ner till gelcoat innan epoximålning osv. kan det ju bli rätt pillrigt arbete att försöka pricka exakt samma linje för bottenfärgen?

 

För att komplicera det ytterligare så tänkte jag lacka om skrovsidorna nästa år och måla ny snobbrand. Hur gör jag då? Slipar jag ner de översta 5-10 cm av bottenfärg samt epoxi innan jag lackar skrovsidorna för att sedan fylla i ny epoxigrund samt bottenfärg när skrovsidorna är lackade? Allt detta för att inte behöva dra upp bottenfärgen längre och längre upp på skrovsidorna alltså.

 

Tack för stöd!

Anton

2019-03-31_22-49-26.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra det enkelt för dig...

 

Strunta i snobbranden i år. Slipa o lägg epoxy upp till den blå skrovfärgen. Måla den vita bottenfärgen upp till det blå. Det blir ju ingen större skillnad med att ha vit snobblinje eller vit bottenfärg förutom att bottenfärgen inte är lika blank.

 

Nästa år slipar du bort bottenfärgen ner till där du vill ha snobblinjen. Slipar den blå gelcoaten o epoxybehandlar följt av ny skrovfärg o snobblinje.

 

Dra gärna upp bottenfärgen ett par cm över vattenlinjen så det inte växer alger mm på snobblinjen. Det ser sämre ut med en smutsig snobblinje än lite smutsig bottenfärg närmast vattenytan.

 

Glöm inte att markera vattenlinjen (smutsranden) innan du skrubbar rent i höst så du vet vad du ska utgå från när du fortsätter linjerandet nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Lintott:

För att göra det enkelt för dig...

 

Strunta i snobbranden i år. Slipa o lägg epoxy upp till den blå skrovfärgen. Måla den vita bottenfärgen upp till det blå. Det blir ju ingen större skillnad med att ha vit snobblinje eller vit bottenfärg förutom att bottenfärgen inte är lika blank.

 

Nästa år slipar du bort bottenfärgen ner till där du vill ha snobblinjen. Slipar den blå gelcoaten o epoxybehandlar följt av ny skrovfärg o snobblinje.

 

Dra gärna upp bottenfärgen ett par cm över vattenlinjen så det inte växer alger mm på snobblinjen. Det ser sämre ut med en smutsig snobblinje än lite smutsig bottenfärg närmast vattenytan.

 

Glöm inte att markera vattenlinjen (smutsranden) innan du skrubbar rent i höst så du vet vad du ska utgå från när du fortsätter linjerandet nästa år.

Tack, det låter som ett vettigt sätt att lägga upp arbetet!

 

Någon som vet om Lago racing-färgen går att polera?

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en risk med ditt jobb. Kolla att de färger du tänker använda fastnar på den epoxy du tänker använda. Annars finns det risk att alltihopa flagnar av efter en säsong....  Ibland kan det behövas en primer mellan epoxy o färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Kom på en risk med ditt jobb. Kolla att de färger du tänker använda fastnar på den epoxy du tänker använda. Annars finns det risk att alltihopa flagnar av efter en säsong....  Ibland kan det behövas en primer mellan epoxy o färg.

Bra poäng, det får jag kolla upp!

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du menar ”vattenlinjerand”. 

Snobbranden sitter under relingen. 

 

När jag epoxybehandlade min båt drog jag upp epoxyn en bra bit över vattenlinjen och dolde allt med en färgad och en vit rand. Blev mycket bra. 

43CC0E82-EBA3-4528-AC28-1DAA7DA1D2A6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Tror du menar ”vattenlinjerand”. 

Snobbranden sitter under relingen. 

 

När jag epoxybehandlade min båt drog jag upp epoxyn en bra bit över vattenlinjen och dolde allt med en färgad och en vit rand. Blev mycket bra. 

43CC0E82-EBA3-4528-AC28-1DAA7DA1D2A6.jpeg

Ah ok, my bad!

 

Snyggt! Så jag förstår, vilka olika färger är det jag ser och hur långt upp drog du epoxin?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev antonw86:

Ah ok, my bad!

 

Snyggt! Så jag förstår, vilka olika färger är det jag ser och hur långt upp drog du epoxin?

 

Jag drog epoxyn nästan upp till ÖK den grå randen. På bilden ser du grått överst, under den maskeringen och något lager vitt. 

Under det epoxyn. 

Sedan blev det svart bottenfärg. 

1A482FD4-3120-4764-B7FB-23F8FF50FC0F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska så mycket merjobb att ha en vit rand mellan den färgade vattenlinjeranden och bottenfärgen. Idag vete tusan om jag orkat bry mig; hade nog kört bara en färgad rand - betydligt enklare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är ganska så mycket merjobb att ha en vit rand mellan den färgade vattenlinjeranden och bottenfärgen. Idag vete tusan om jag orkat bry mig; hade nog kört bara en färgad rand - betydligt enklare. 

Jag förstår, snyggt var det iaf!

 

Vilken typ av färg är det gråa och vita som du målat ovanpå epoxin?

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är en tvåkomponents lack man rollar och som sedan sträcker ut sig när

dem härdar så den blir väldigt slät.

http://www.de-ijssel-coatings.se/

Ah vad roligt, det är den lacken jag tänkt måla skrovsidorna med nästa år!

 

Detaljfråga kanske men vad använde du för epoxi när du målade botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Spännnde, det verkar som du gjort ungefär exakt vad jag vill göra:)

 

Min enda oro nu är den långa torktiden på biltema-epoxin. På burken står det 48h innan den är övermålningsbar vid 5 grader temp, följde du detta eller går det att måla efterkommande lager tidigare än så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev antonw86:

Spännnde, det verkar som du gjort ungefär exakt vad jag vill göra:)

 

Min enda oro nu är den långa torktiden på biltema-epoxin. På burken står det 48h innan den är övermålningsbar vid 5 grader temp, följde du detta eller går det att måla efterkommande lager tidigare än så?

Jag höll intervallerna på burken. Risken är  att om man målar för tidigt kan man få ohärdade skikt som blåsar sig vill jag minnas. Viktigt att också att man håller intervallet åt andra hållet så man får vidhäftning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-03 vid 15:36 skrev Peter_K:

Jag höll intervallerna på burken. Risken är  att om man målar för tidigt kan man få ohärdade skikt som blåsar sig vill jag minnas. Viktigt att också att man håller intervallet åt andra hållet så man får vidhäftning. 

Ok tack för info!

 

vilken typ av bottenfärg avslutade du med förresten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev antonw86:

Ok tack för info!

 

vilken typ av bottenfärg avslutade du med förresten?

 

Jag ville ha en färg, som inte bygger tjocka lager men som funkar i Stockholms södra skärgård där båten finns (där jag ligger har vi relativt kraftigt med beväxning och snäckor) och var tillåten att använda i Östersjön, så jag valde Lefant Nautica, som tyvärr inte tillverkas längre. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-04 vid 19:48 skrev Peter_K:

Jag ville ha en färg, som inte bygger tjocka lager men som funkar i Stockholms södra skärgård där båten finns (där jag ligger har vi relativt kraftigt med beväxning och snäckor) och var tillåten att använda i Östersjön, så jag valde Lefant Nautica, som tyvärr inte tillverkas längre. 

Jag förstår!

 

Jag har som sagt båten i mälaren så tänker nog sikta på antingen Lago racing 2 eller eventuellt Lefant T-coat i ett par lager ovanpå epoxiprimern. 

 

Spacklade du något? Använde du isf biltemas epoxispackel eller hur gjorde du?

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev lite spacklande. 

De lite grövre lagningarna/spacklingarna använde jag Biltemas spackel till, men till de lite mindre/finare körde jag Plastic Paddings Marine Epoxy Filler (tror jag den heter), eftersom jag tyckte Biltemas var lite väl grov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev antonw86:

- - -

Jag har som sagt båten i mälaren så tänker nog sikta på antingen Lago racing 2 eller eventuellt Lefant T-coat i ett par lager ovanpå epoxiprimern. 

- - -

I Mälaren så finns inga problem med havstulpaner (de finns inte i sötvatten) så där behövs inte antifoulingfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-08 vid 19:36 skrev Lintott:

I Mälaren så finns inga problem med havstulpaner (de finns inte i sötvatten) så där behövs inte antifoulingfärg.

 

Både T-coat och Lago racing är giftfria färger som inte erbjuder något skydd mot havstulpaner osv. som jag förstår det, vilket borde passa fint till Mälaren.

Anledningen till att jag inte enbart kör epoxi primer är att T-coat sägs erbjuda en hårdare och blankare yta som skall stå emot beväxning snäppet bättre, vi får se hur det funkar!

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har skrapat bort färg och rost på kölen så mycket orkat. Finns ojämligheter och djupare hål emellan skrov och köl som måste spacklas. 

Vad är först (från biltema)? Någon slags grund färg/primer för att stoppa rost ellet man kan spackla direkt?

Kort sagt, primer eller spaktel? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...