Jump to content
Sunday 25 August 2019
Koala321

Järnköl vs blyad köl

Recommended Posts

Hej, 

Har kollat på några segelbåtar som har järnköl. Vad har ni för erfarenheter av järnköl och vilka nackdelar kontra fördelar ser ni i jämförelse med en blyad köl?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Koala321:

Hej, 

Har kollat på några segelbåtar som har järnköl. Vad har ni för erfarenheter av järnköl och vilka nackdelar kontra fördelar ser ni i jämförelse med en blyad köl?

Bly väger mer. Bly rostar inte.. men jag misstänker blyet ligger inne i plast eller kanske i ett metallhölje.

Har ingen egen erfarenhet men det som kan vara fördel bör vara densitet. Du kan skapa mer massa längre ner i en mindre volym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan att ha tänkt så mycket på detta ser jag inget som är bättr med en järköl jämfört med en blyköl när båten väl är byggd.

Bly rostar inte.

Bly har högre densitet vilket gör att kölen kan göras slankare.

Bly ger med sig lite när man går på grund och då blir skadorna på skrovet lite mindre.

Det bör vara lättare att gjuta en blyköl så resultatet bör bli bättre.

 

Nackdelar

Bly är dyrare och giftigare vid tillverkning.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Caribic410:

men jag misstänker blyet ligger inne i plast eller kanske i ett metallhölje.

Nej, en blyköl behöver inte vara inklätt i något.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, en blyköl behöver inte vara inklätt i något.

Mackey

Där ser man. Har bara sett en "blyköl" eller snarare en snubbe som hade skaffat massa bly som han smälte och hälde ner i håligheter i sin köl.. dehär var så många år sen så jag minns inte alls vad det var för båt. Vet bara att jag var intresserad av vad han höll på med och varför. Det var typ 40år innan jag övehuvudtaget ens tänkte segelbåt..

Trodde kanske att bly kan vara rätt skört, så man behöver ha en bärande konstruktion runt den. Så då är det väl i stort sett bara fördelar med bly.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Caribic410:

- - -

Trodde kanske att bly kan vara rätt skört, så man behöver ha en bärande konstruktion runt den. Så då är det väl i stort sett bara fördelar med bly.

Jag tror att de blandar i någon legeringsmetall för att få blykölen starkare. Min blyköl som dessutom har en rätt rejäl bulb nedtill hänger bara i ett antal kölbultar o det finns ingen förstärkning ingjuten i blyet. Den är grundtestad o höll för den smällen (ett grund som numera finns inlagt i sjökorten...).  Kölen fick ett rejält hack  framtill men det gick att banka tillbaka så den blev jämn igen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Lintott:

Jag tror att de blandar i någon legeringsmetall för att få blykölen starkare.

Kommer jag ihåg rätt så är det typ 3% Antimon.

 

En väldigt stor skillnad är priset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

.

 

En sak är säker...

 

Jag kommer inte att byta till blyköl på min Cumulus.

 

Skaffar jag en annan båt, så är det andra kriterier än vad kölen är tillverkad av som är avgörande.

 

Dock en inplastad köl, aktar jag mig för.

 

.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Hybro:

 

 

Dock en inplastad köl, aktar jag mig för.

 

.

 

Har de inplastade kölarna "strulat"?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev bhemac:

Kommer jag ihåg rätt så är det typ 3% Antimon.

 

En väldigt stor skillnad är priset.

Antimon blandar man i för att sänka smältpunkten inte för att den ska bli "starkare". Blyet är starkt nog för en köl som det är. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

.

 

En sak är säker...

 

Jag kommer inte att byta till blyköl på min Cumulus.

 

Skaffar jag en annan båt, så är det andra kriterier än vad kölen är tillverkad av som är avgörande.

 

Dock en inplastad köl, aktar jag mig för.

 

.

Oj! Varför kommer du inte byta köl? Det är väl sånt "man gör"?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Eld-:

Antimon blandar man i för att sänka smältpunkten inte för att den ska bli "starkare". Blyet är starkt nog för en köl som det är. 

Nej och jo...

Smältpunkten går ner och gjutbarheten förbättras men hållfastheten tilltar märkbart!

http://www.gjuterihandboken.se/handboken/3-gjutna-material/314-blygjutlegeringar

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mackey nämnde kort den stora fördelen ur underhållssynpunkt. Bly rostar inte och kräver ingen speciell målning. En fenköl i järn behöver du med jämna mellanrum rostskydda.Om man bara ska döma av antalet rostblommiga kölar på uppläggningsplatser så verkar det vara rätt svårt att få rostskyddsbehandlingen att hålla en längre tid. Har man fått kölen rostfri och går på med någon modern epoxiprodukt kanske det fungerar bättre? Vet ej.

 

Skulle föredra båtar med blyköl. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag kollar på många av dom nyare beneteau båtarna så har dom köl av järn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Koala321:

När jag kollar på många av dom nyare beneteau båtarna så har dom köl av järn. 

Det har nog de flesta och det är av kostnadsskäl.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Passa er för gravrost på järnköl...

Den kan ju rosta bort! 

Märks att det blir allt svårare att kryssa.

:)

Skulle tro att höjden på min köl, blivit 1 cm lägre, på 40 år. 

En offeranod är bra att bulta fast.

 

 

- Man ska ju inte gå på grund. Så det går nog bra med inplastad köl...

 

Men med en spricka i plasten, så kommer det in vatten...

Och det gäller till att allt vatten kommer bort, när skutan ligger på land i minusgrader.

Och vart blir skadorna på kölen, om olyckan är framme?

Oftast på ett svårtillgänligt ställe!

Gissa vart.

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Passa er för gravrost på järnköl...

Den kan ju rosta bort! 

Märks att det blir allt svårare att kryssa.

:)

Skulle tro att höjden på min köl, blivit 1 cm lägre, på 40 år. 

En offeranod är bra att bulta fast.

 

 

- Man ska ju inte gå på grund. Så det går nog bra med inplastad köl...

 

Men med en spricka i plasten, så kommer det in vatten...

Och det gäller till att allt vatten kommer bort, när skutan ligger på land i minusgrader.

Och vart blir skadorna på kölen, om olyckan är framme?

Oftast på ett svårtillgänligt ställe!

Gissa vart.

 

Var sätter du offeranoden? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blyköl är väl att föredra av skäl som nämnts ovan men som beslutskriterie för att välja båt hamnar det väldigt långt ner på min lista. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Blyköl är väl att föredra av skäl som nämnts ovan men som beslutskriterie för att välja båt hamnar det väldigt långt ner på min lista. 

Om man ska skaffa båt, har fler likvärdiga där man kan välja stål eller bly så känns valet självklar.

Det var lite så jag tolkade ts. Inte...

"Är det värt att sälja sin stålkölade och byta till blykölad"

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Blyköl är väl att föredra av skäl som nämnts ovan men som beslutskriterie för att välja båt hamnar det väldigt långt ner på min lista. 

Ja, det är väl det jag har funderat över hur lång upp på listan jag ska väga in det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Hybro:

Skulle tro att höjden på min köl, blivit 1 cm lägre, på 40 år. 

 

Du kommer att få sämre prestanda inom 400år!

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Koala321:

Ja, det är väl det jag har funderat över hur lång upp på listan jag ska väga in det. 

Jag har haft båda. Nuvarande båt har bly, de som tillverkades året efter har järn. Skillnaden är att jag 1,40 i djupgående men de senare 1,50. Visst, en viss skillnad men inte mycket om man ska värdera det i pengar. Skrotvärdet lär vara större för min. Men där är vi inte ännu.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å en annan har bly å inga kölbultar å inplastat. Allt bara fel enligt många.

Konstigt, för jag har inte haft nått fel el. problem.

Det sitter ett extra tjockt lager med plast å glasfiber där man har närkontakt med undervattensgraniten. Så det finns marginaler att slita på utan att den spricker mot berget å det kommer inte in vatten som skall torkas om man nu vill lägga på ett extra slitlager igen.

 

Å förlåt mig alla fantaster å förståsigpåare mfl. Jag brukar ibland ankara utan ankare genom att köra fram å tillbaka å gräva mig ett spår in mot sandstranden å sedan kunna vada i land. Reporna som blir gör att jag tappar fart, sådär kanske 0,oooo1 knop månn tro?  å det blir ränder i beväxtningsfärgen. Usch på mig då. Men det är praktiskt att kunna göra så  å eftersom jag inte brukar spegla mig i lacket när hon står på land så stör det mig inte.

Men så är jag en ruskig prick.

😀

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy