Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jan_af_lisoe

Sabbade bränsleledningen, MCM 3.0

Rekommendera Poster

Har lyckats sabba bränsleledningen i min Mercruiser 3.0 från 2006. Skulle byta bränslefiltret i förgasaren och vred oförsiktigt den stora muttern vilket resulterade att stålröret som ansluter bränsleledningen i förgasarern böjdes och klämdes ihop. Sabbade även den lilla mässingsnippeln (eller är det en mässingsskruv ?)  som skruvas in i den stora muttern. Den skulle kanske ha lossats först?

 

Ser att bränsleledningen är en lång ledning från bensinpumpen till förgasaren, troligen svindyr. Består av stålrör vid bäggeändast, gummislang med värmeskydd däremellan samt några specialanslutningar mellan slang och stålrör, inga klämmor.

 

Finns det något annat alternativ är att beställa nytt från någon som säljer Mercruiser reservdelar ?

 

DSC_0579X.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

- - -

Ser att bränsleledningen är en lång ledning från bensinpumpen till förgasaren, troligen svindyr. Består av stålrör vid bäggeändast, gummislang med värmeskydd däremellan samt några specialanslutningar mellan slang och stålrör, inga klämmor.

 

Finns det något annat alternativ är att beställa nytt från någon som säljer Mercruiser reservdelar ?

 

DSC_0579X.jpg

Lossa hela slangen o rördelarna o ta med dem till en firma som jobbar med dieselservice. De brukar kunna tillverka rördelar med kopplingar till dieselinsprutningen o håller det för det trycket så bör det funka till en bensinmotor.

Om anslutningen kommer att få en annan dimension än nuvarande kvittar ju om de har någon lämplig adaptermutter som passar till anslutningen på filtret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmaste Hydroscand eller annan hydraulikfirma borde fixa det där. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev coppertail:

Närmaste Hydroscand eller annan hydraulikfirma borde fixa det där. 

Där får man nog se upp lite. De kan säkert få ihop en ledning  som passar men det är inte ok att använda en hydraulslang som bensinslang. 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Men röret är väl inte helt tätt, bara för att det är hopknölat. Ser inte helt kört ut, bara två mjuka bulor.

 

Jag skulle lossa ledningen helt i båda ändarna.

D v s lossa lilla förskruvningen som håller den konade änden av röret till den stora mutter/förskruvningen.

 

Skruva lite fram och tillbaks, så att den lossnar fint. Lite 5-56 skadar inte.

 

Placera muttern ovanpå ett skruvstäds käftar, med röret och slangen hängande rakt ned.

Alltså skruva inte fast vare sig mutter eller rör.

 

Leta rätt på en smal dorn, som går in i röränden. Slipa dornens ände lite konisk, avsmalnande. Dornsatser finns på t ex Biltema.

Är dornen helt rak i änden, som en skruv, är det stor risk att röret skadas med revor på insidan. Typ sprickanvisning.

 

Droppa i lite olja i röret och knacka ned dornen med många små nätta slag, genom röränden, så smids / formas och vidgas röret runt igen, runt dornen.

 

Det behöver inte vara perfekt jämnt, bränslet trycks igenom ändå i tillräcklig mängd. Överarbeta inte!

 

Montera och provkör. Kolla noga så att det inte läcker det minsta.

Läckande bensin är mycket farligt.

 

Detta bör funka enligt vad som framgår av bilderna.

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skiter sig... röret är spräckt

o s v, så tar med dig slangen till t ex Hydroscand eller nån firma som jobbar med skogsmaskiner, grävmaskiner

e t c.

 

Be dem kapa slangen och pressa på motsvarande rör, rörnippel, rörstos eller vad det nu heter.

Vardagsmat för dessa.

 

Kolla bara så att det blir rätt gäng. Kanske är tumgäng. 

 

Slangen blir ca 5 cm kortare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jättetack för alla svar.
Jag skall se vad jag kan ngöra, tyvärr är nippeln som syns på bilder mer sabbad än vad som framgår, hade ingen passande nyckel så tog för hårt med en skiftnyckel.
Men skall föröka få loss bränslelledningen och se hur bra/dålig den är.

 

Ser att närmaste Hydroscand ligger ca 3 km från där jag bor. Skall också kolla om slangen tål 5 cm klippning, men då kan man kanske sätta ett rör som är 5 cm längre.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Eld-:

Där får man nog se upp lite. De kan säkert få ihop en ledning  som passar men det är inte ok att använda en hydraulslang som bensinslang. 

 

Varför skulle de använda hydraulslang? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev coppertail:

 

Varför skulle de använda hydraulslang? 

Det är väl framförallt sådant de jobbar med. Tror du att de har klassad bränsleslang i lagret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bild av Hydroscand är att de vet vad de gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle hälsa att det blev till slut beställning av en ny orginalslang via Marinshoppen, skall komma innan Påsk.

Tack till Er alla som hjälpte till, bra att veta var jag kan vända mig om något liknande skulle behöva repareras i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra beslut... Då slipper du ågas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...