Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Glykol

Alternativ till att svetsa badbrygga?

Rekommendera Poster

Hej,

jag håller på och fixar badbryggan, svetsar har släppt. Eftersom jag inte har tillgång till svets eller har svetsvana så undrar jag om det finns något bra alternativ till svets? Har tänkt lägga en stålplatta under som jag drar fast med befintliga skruvar (6-8 st) men det kanske finns något ”lim” som funkar? Tacksam för tips, se bifogad bild, har ringat in där svetsen har släppt.

524755A0-56E9-447B-83D0-7495B944F5AB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart att det funkar med en stor platta under röret, men enklare vore att fråga runt bland grannar och vänner. Det är en väldigt enkel och dold svetsning, utan behov att vara snyggt. Det måste ju finnas någon som har en svets och kan köra till dig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i landet finns du ?  Alltid lättare om man vet, t ex kan man ju fylla i det i sin profil.

Det brukar på de flesta orter finnas små svetsfirmor som för lite kaffebröd eller några hundralappar fixar de fogarna du saknar. Som nämnts är det ju inga svåra saker.

 

Om du har någon bekant med t ex pinnsvets så tänk bara på att det skall användas speciella pinnar/material för rostfritt. Men speciellt mycket svårare är det inte att svetsa rostfritt. Är inget vidare på det själv men har i alla fall ett egensvetsat ankarbeslag i badbryggan som funkar och ser acceptabelt ut.

Som sagt - att hitta någon med svets kan inte vara omöjligt. Svets blir mycket bättre än dina alternativ, tror jag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med IngemarE och 535GT.  Gör rätt från början. Har du frågat runt i din bekantskapskrets? Någon som känner någon  ... som har svets / kan svetsa? Det finns alltid någon. Alltid. Faktiskt.

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja någon som kan svetsa ihop det där ska inte vara svår att hitta. Många har en liten inverter och kan svetsa tillräckligt bra. Köp några rostfria pinnar och de prova.

Själv köpte jag en liten invertersvets. Mycket lätt att svetsa med, rostfritt är enklare än "bonnjärn".

Har även TIG-tillsats men den går j aldrig att använda i hamnen, blåser alltid för mycket.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svets och skall svetsa min peke i fören. Ärvde en gammal hederlig el svets av min svärfar, oklart om den fungerar men jag har köpt elektroder för rostfritt och ska ge mej på ett försök.

 

Finns i Bromma (Ulvsunda)

 

Pm:a  mej med med kontaktuppgifter,, kanske kan slå våra kloka ihop?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Alicia1:

ska ge mej på ett försök.

Skaffa några spillbitar rostfritt (finns hos skrothandlaren)för att testa på.

Är det en transformator så blir det svårt, inverter är bäst (säger de som kan)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...